"Sne"! Kaninhjälp!!

T

Tican

\"Sne\"! Kaninhjälp!!

Min kanin ser alldeles sne ut! :confused: Som om hon hade nackspärr ungefär. Dricker, äter, skuttar och är glad. Är det falrigt? Vad kan man göra?

Hjälp!! :bow:
 
Re: \"Sne\"! Kaninhjälp!!

Det kan vara en infektion i innerörat... Tror det hjälper med antibiotika eller vad man nu ger kaniner...
 
Re: \"Sne\"! Kaninhjälp!!

Ring veterinären..
Det verkar ju vara någon form av balansproblem. Det kan vara en infektion i de balanssystem som sitter i innerörat eller så kan något annat ha hänt som påverkar balansen.
 
Re: \"Sne\"! Kaninhjälp!!

TA HENNE TILL KANINKUNNIG VETERINÄR DIREKT!

Antingen är det en inflamation i mellanörat eller hjärnhinneinflamation, båda går int över av sig själv utan måste behandlas. Hjärnhinneinflamation är dessutom väldigt farligt, dödligt rättare sagt. Inflammation i mellanörat har jag för mig kan sprida sig och skapa hjärnhinneinflammation.

Inflammationen angriper balansorganen och det är därför de blir snea.

Min kompis kanin hade hjärnhinneinflammation (den dog tyvärr) och det är därför jag vet. (kan dock ha smugit in sig nåt litet fel, reserverar mig)
 
Re: \"Sne\"! Kaninhjälp!!

Liten uppdatering:

Vi fick tag i veterinären, hon sa att det kunde vara:
Nån slags skabb - uteslutet, eftersom hon inte träffat nån kanin med skabb. (Ingen kanin alls, förutom dom tre hon bor med, ingen av dom har träffat nån utomstående.)
Nåt som jag inte kommer ihåg, men det kunde det iaf inte heller vara.. :crazy:
Och sen Listeria (stavning?).

Och mot det, berättade hon, finns det medicin, men som bara hjälper om man upptäcker det väldigt tidigt, och då kan dom istället dö av penicillinet istället, så vi väntar och ser.

I nuläget är hon pigg fortfarande, "sneheten" varierar, men ungefär som förut. Det rinner lite i nosen på henne också. Men hon äter, dricker osv.
 
Re: \"Sne\"! Kaninhjälp!!

Är du säker på att det var en kaninkunnig veterinär?

Skabb låter konstigt att det skulle vara, balansen kan väll ändå inte påverkas av skabb (jo det är balansen det blivit fel på då de blir snea)

Vars bor du? Roslagstull har jag hört har smådjurskunniga och bra veterinärer.
 
Re: \"Sne\"! Kaninhjälp!!

tycker också att det verkar vara ett väldigt tveksamt resonemang.
hade veterinären i fråga kompetens på exotiska smådjur?
 
Re: \"Sne\"! Kaninhjälp!!

Penicillin ska INTE ges till kaniner
då detta slår ut tarmfloran. Det finns
andra antibiotika som kaniner tål.
Är det någon som vet om kaniner är känsliga
för Listeria? Det kan i så fall vara en anledning
till att inte ge dem ensilage.
 
Re: \"Sne\"! Kaninhjälp!!

det var intressant!
jag tror inte på att ge ensilage till kaniner, pga syrahalten.
vad har du för teorier om listeria?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
996
Senast: Sirap
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 066
Senast: amsway
·
  • Artikel
Dagbok Det var skitnervöst att åka dit. Det var inte så jättelångt bort, men åt ett håll dit jag inte brukar åka. Tog en alimemazin. Hur som...
Svar
4
· Visningar
871
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 152
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp