Vad är det första ni tänker på? Symtom

movi

Trådstartare
Valp 6 mån
Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen.
Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)
Jag tänkte lindrig kennelhosta.

Sen blev det lugnt, hon harklade till när hon sprang, jag tappade huvet och hon fick vara lös, men nu är det lugna koppelpromenader.

Inga harklingar vare sig dag eller natt, men det kommer om hon drar i kopplet.

Kan det vara kennelhosta ändå? Eller tänker ni på nåt annat? Jag har även tänkt mask, men ser inget när jag "obducerat" slemmet och bajset.
Ska man avmaska?

Nåt som irriterar i halsen?

Kan tandlossning orsaka problem? Hon håller på att tappa dom bakre. Framtill är klart.

Hon äter och dricker, pigg och glad.

Jag har även en hund till, äldre dam, visar inget, men hon kan ju klara sig även om lilla har kennelhosta.

Båda är i "karantän".

Kontaktar ju förstås veterinär om det skulle behövas, men just nu känns det inte som det behövs. Vi har tät och bra veterinärkontakt med den äldre, så dit kan jag vända mig när som helst .
 
Tänker lindriga symptom på kennelhosta men det kan ju såklart vara annat. Luftvägsinfektion av nåt slag eller annat som retar, magkatarr (obs ba4a spånar). Eftersom hunden inte har några symptom i övrigt så hade jag avvaktat och ev bytt till sele vid promenad om halsband verkar trigga. Du kan ju ringa vet. på måndag och bolla, de brukar i regel i te vilja ha in hundar med misstänkt kennelhosta om de har gott allmäntillstånd i övrigt.
 
Tänker lindriga symptom på kennelhosta men det kan ju såklart vara annat. Luftvägsinfektion av nåt slag eller annat som retar, magkatarr (obs ba4a spånar). Eftersom hunden inte har några symptom i övrigt så hade jag avvaktat och ev bytt till sele vid promenad om halsband verkar trigga. Du kan ju ringa vet. på måndag och bolla, de brukar i regel i te vilja ha in hundar med misstänkt kennelhosta om de har gott allmäntillstånd i övrigt.
Tack för svar! Känner som du skriver, det är inget akut, och dom vill nog inte ha in oss heller (så länge det inte är akut). Sele har jag inte tänkt på, så jag ska hämta hennes spårsele i bilen och prova med det! Tack för tips 👍
 
Valp 6 mån
Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen.
Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)
Jag tänkte lindrig kennelhosta.

Sen blev det lugnt, hon harklade till när hon sprang, jag tappade huvet och hon fick vara lös, men nu är det lugna koppelpromenader.

Inga harklingar vare sig dag eller natt, men det kommer om hon drar i kopplet.

Kan det vara kennelhosta ändå? Eller tänker ni på nåt annat? Jag har även tänkt mask, men ser inget när jag "obducerat" slemmet och bajset.
Ska man avmaska?

Nåt som irriterar i halsen?

Kan tandlossning orsaka problem? Hon håller på att tappa dom bakre. Framtill är klart.

Hon äter och dricker, pigg och glad.

Jag har även en hund till, äldre dam, visar inget, men hon kan ju klara sig även om lilla har kennelhosta.

Båda är i "karantän".

Kontaktar ju förstås veterinär om det skulle behövas, men just nu känns det inte som det behövs. Vi har tät och bra veterinärkontakt med den äldre, så dit kan jag vända mig när som helst .
Kennelhosta med största sannolikhet. Att den vuxna inte blir sjuk är inget ovanligt med tanke på att hon fått många fler vaccinationer och stött på smittan flera gånger genom livet dvs immunförsvaret är mycket bättre förberett.
Infektionen sitter i luftröret så när halsbandet trycker på luftröret kommer hostan och harklingarna. Använd sele och ta det lugnt kommande veckor.
 
Kennelhosta med största sannolikhet. Att den vuxna inte blir sjuk är inget ovanligt med tanke på att hon fått många fler vaccinationer och stött på smittan flera gånger genom livet dvs immunförsvaret är mycket bättre förberett.
Infektionen sitter i luftröret så när halsbandet trycker på luftröret kommer hostan och harklingarna. Använd sele och ta det lugnt kommande veckor.
Tack för svar! Ja nu vilar vi från träning och långpromenader, är bara koppelpromenader, blir alldeles för mycket rejsa när hon är lös. Sele började jag med idag, så nu hoppas jag att harklingarna lugnar sig lite. Tack och lov ingen hosta, utan bara harklingar.
Fördelen är väl att man får mer träning av passivitetsträning 😁 och inte bara "nej vi ska inte äta upp mattan" " nej skorna måste vara hela tills vi ska ut" " nej låt bli mina tofflor, oops va ä det där? Oj en tand hängde med ut"
För ja, hon är för pigg för att vara sjuk 🤣

Men nu sover hon 🤣
 
Tack för svar! Ja nu vilar vi från träning och långpromenader, är bara koppelpromenader, blir alldeles för mycket rejsa när hon är lös. Sele började jag med idag, så nu hoppas jag att harklingarna lugnar sig lite. Tack och lov ingen hosta, utan bara harklingar.
Fördelen är väl att man får mer träning av passivitetsträning 😁 och inte bara "nej vi ska inte äta upp mattan" " nej skorna måste vara hela tills vi ska ut" " nej låt bli mina tofflor, oops va ä det där? Oj en tand hängde med ut"
För ja, hon är för pigg för att vara sjuk 🤣

Men nu sover hon 🤣
Nu fick jag flashback till när min hund var 8 månader och hade kennelhosta. Enligt henne var hon inte sjuk alls... Hon hade ömsat tänder och det värsta tuggandet var över, men pigg var hon.
 
Nu fick jag flashback till när min hund var 8 månader och hade kennelhosta. Enligt henne var hon inte sjuk alls... Hon hade ömsat tänder och det värsta tuggandet var över, men pigg var hon.
Och nu håller hon på och svälter ihjäl medan jag äter 🤣 Fattas bara att dreglet kommer ut i den där munnen där tänderna glappar 🤣 Tur det finns skägg som stoppar det 👍 Nej hon är inte sjuk enligt henne själv.
 
Jag har också en hund som hostar ibland. Gjort så under hela den tid jag haft honom (sen i maj) Träckprov taget och var 0.

Han hostar bara när han vilat eller sovit, Han vaknar av hosta. Hostar upp nåt och somnar om. Aldrig hosta när han är aktiv och inte alla dagar. Han kan rusa runt i hundrastgården i en timme utan minsta harkling ens. Så aktivitet triggar inget. Bara vila.

Eftersom han är feberfri, maskren, vild och glad har jag inte funderat så mycket längre. Borde jag det?
Fundrade på kennelhosta i början men det har ju inte gått över, och utökat träckprov visade ju noll
 
Nått krax nån gång ibland är inget jag ens reflekterar över.

Jag själv kraxar ju också till ibland, t ex om jag blir torr i halsen. Skulle aldrig åka till läkare för det, så nått enstaka krax hos en i övrigt aktiv, pigg och alert hund som äter och dricker som den ska leder inte till veterinärbesök.
 
Om det inte går över inom rimlig tid för kennelhosta, skulle det kunna vara något litet strul i halsen. Vanligt när tonårshormoner börjar härja i kroppen, eller vid annan stress. Märks nog inte så väl på sällskapshundar, men desto mer väl på jakthundar eftersom det inte helt sällan påverkar skallet eller näsan :)

Fjällveterinären har en massa intressant info om det, och de pratar även om det i sin podd Hundjägarpodden. Väldigt lyssningsvärd även om man inte har jakthundar!
 
Jag har också en hund som hostar ibland. Gjort så under hela den tid jag haft honom (sen i maj) Träckprov taget och var 0.

Han hostar bara när han vilat eller sovit, Han vaknar av hosta. Hostar upp nåt och somnar om. Aldrig hosta när han är aktiv och inte alla dagar. Han kan rusa runt i hundrastgården i en timme utan minsta harkling ens. Så aktivitet triggar inget. Bara vila.

Eftersom han är feberfri, maskren, vild och glad har jag inte funderat så mycket längre. Borde jag det?
Fundrade på kennelhosta i början men det har ju inte gått över, och utökat träckprov visade ju noll

Det finns nån mask som sätter sig på lungorna som kan vara svår att se på vanligt träckprov. En bekant hade en hund som hostade då och då, även den fri på träckprov men veterinär tyckte att de skulle behandla mot den parasiten ändå och den blev symptom fri efter.
 
Det finns nån mask som sätter sig på lungorna som kan vara svår att se på vanligt träckprov. En bekant hade en hund som hostade då och då, även den fri på träckprov men veterinär tyckte att de skulle behandla mot den parasiten ändå och den blev symptom fri efter.
Lungmask och fransk hjärtmask behöver man be extra om vid träckprovsundersökning. Det ingår inte i de vanliga analyserna. Typ ”kolla masken”, där behöver man lägga till lungmask som tillägg.
 
Jag har glömt att svara här. Men jag fick rådet att avmaska, och då såg jag faktiskt lite mask. Harklingarna försvann. Så om det var masken som gjorde det eller om det var en lindrig kennelhosta vet jag inte. Men jag tar det säkra före det osäkra och undviker andra hundar och brukshundklubben.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 657
Senast: lizzie
·
Hästvård Hejsan! Prövar lyckan här och ser om nån har några idéer... Har redan haft hästen veterinärkollad, men symtomen är inte entydiga...
Svar
10
· Visningar
3 891
Senast: dressyrtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp