sned häst

N

nepita

Jag ar en travare som varit ridhäst i många år, har själv haft den i två år. Problemet är att varje gång jag ber honom gå ner på tygeln, så svänger han huvud och hals åt vänster och går därmed lite snett framåt. Om jag försöker rätta honom så kommer han av sig och smäller upp huvudet och så är det bara att börja om från början igen. Vet att många travare är mycket ensidiga, och att vissa har stångfrån sele till bett för att hålla sig raka,men det är väldigt irriterande. Rider jag på bana med högt staket så skaver jag sönder mina ben, för han skiter i staketet och rider in i det med sidan. Försöker få upp hans ruggmuskler men känner att det blir inte riktigt rätt när han ändå bara vill anstränga ena sidan. FInns det någon sele man kan sätta på som hindrar honm från att böja åt fel håll, speciellt när man rider och tränar, kan ju vara det att han behöver känna stöd från den sidan. Han gör likadant när jag släpper honom lös i en cirkel för att longera.
 
Sv: sned häst

Det låter som om din häst rids mycket med tyglarna?
Börja med att ta ut en equiterapeut som får gå igenom hästen och skaffa sedan en bra tränare som kan hjälpa dej att börja rida honom bakifrån istället för med tyglarna.
Tyglarna har inget med formen att göra, en häst ska bära sig på bakdelen och kommer inte dit om man bara grejar med munnen.

Om din häst slår upp med huvudet så rid i form på långa tyglar så slipper hästen bli störd av bettet.
 
Sv: sned häst

Nej absolut inte, jag rider nästan inte alls med tyglarna, de hänger oftast väldigt löst, nästan westernlikt. Och jag behöver inte göra så mycket för att få honom på tygeln, men han vrider fel nästan direkt. Han gillar bettet och tuggar mycket på det, engagerar sig och arbetar verkligen med ryggen och bakdelen, dock rider jag hobby, men vill stärka hans rygg. Så problemet är att få honom att gå rakt, tror att han har gjort detta så pass länge/ många år, att det get som resultat att han inte har styrka i den sidan, så då undviker han det direkt när han känner att det tar emot. skulle behöver något som kunde hålla hans huvud rätt, eller få det att inte kunna gå över så mycket på vänster sida.... så man långsamt kan träna upp andra sidan.
 
Sv: sned häst

Tror du inte det kan bero på att han är stel/har ont/någon låsning nånstans?
 
Sv: sned häst

tvivlar på det, tyvärr är det mycket vanligt hos fd travare. Men självklart kan man inte bara "vrida" huvud och nacke rätt och sen köra på hårt, jag fattar att det är något som tar tid och förstår även att det måste ske med bebissteg, för att inte skada mer än det kommer att göra nytta.
 
Sv: sned häst

Jag hade utan tvekan tagit ut en kiropraktor eller equiterapeut, det låter verkligen som att det behövs i dethär fallet. För att du ska kunna be hästen utföra något så måste du även ge hästen rätt förutsättningar för det.

Jag har mycket erfarenhet av equiterapeuter och massörer, och på varenda en som jag tipsat om att ta ut en ET har dom hittat en massa fel i hästens (alla travare;)) kropp, som försvårat det för dem att utföra det ryttaren ber om.
 
Sv: sned häst

Ok, då är jag med!
Jag tror att din häst ändå kan ha en låsning som gör att det helt enkelt är bekvämare för honom att böja som han gör.
Därför är et mitt första tips och när han sedan har fått bort ev. låsningar så ha ett stöd på motsatt sidas tygel som han vill böja emot och varje gång han börjar böja så kramar du tygeln två gånger precis som om du skulle göra en halvhalt fast bara på en tygel.
Det blir då en påminnelse att han inte behöver gå så.
Även om det bara var en ide i början han hade om att gå böjd så är risken väldigt stor att han nu har utvecklat en låsning.

I början kommer du förmodligen få krama ett flertal gånger innan han slutar böja men krama bara två gånger och driv fram, krama igen om det behövs osv. så att du inte fastnar i bara kramningar och att han börjar tänka bakåt istället för rakt fram som du vill.
När han väl har lärt sig slappna av rakt fram kommer du säkerligen bara behöva krama lätt någon enstaka gång för att påminna.

Det fungerar inte att bara börja krama om han har låsningar för då kommer han börja gå emot, kramningarna får heller inte vara stora tygeltag utan just bara kramning.
 
Sv: sned häst

min häst är riden mycket med händerna innan jag fick honom för ca ett år sedan han är oxå travare och han gör oxå på detta vis men jag har gjort så nu att jag bara skrittar i paddocken och jobbar honom med enbart sitsen och ben,jag håller knappt nåt i tygeln,jag har ett stadigt stöd på ytter men jag är väldigt känslig med min hand.
innertygeln hänger bara och jag försöker styra honom med bara ytter samt sits o ben.det är inte lätt men känns som vi är på rätt spår:)
det går sakta men säkert.
jag klättrar oxå väldigt mycket och gör mkt offroads när jag är i skogen.
 
Sv: sned häst

tycker det låter som du inte får med bogen riktigt, rid med mer stöd på ytter?
 
Sv: sned häst

Håller med många andra, börja med att ta ut en kiropraktor eller en equiterapeut för att undersöka om hästen är sned eller har ont någonstans.
 
Sv: sned häst

Det är så typiskt det där! :p JA, det är absolut vanligt att hästar från travet blir sneda/stela.
Fast å andra sidan är det inte ovanligt heller att de har låsningar och en massa spänningar = hänger ihop.
Nästan så jag skulle ha svårt att tro att en såpass sned häst inte också har låsningar, för har man såpass ojämn "rakriktning" och muskulatur borde det förr eller senare leda till spänning/låsning om det inte var tvärtom från början. Att de går och sparar sig pga överansträngning eller smärta t ex och av det blir ojämna/får låsningar, kan räcka med så "liten" sak som att de går med illa passande sadel ett tag eller råkar överansträngas utan att det får läka ut - som exempel.
Just travare går dels i en gångart som är väldigt lätt att kompensera för svagheter i utan att det nödvändigtvis märks så mycket jämfört med t ex i galopp. De har alltid två ben i marken i trav = ett extra de kan kompensera med, plus att de lätt kan låsa sin ryggposition utan att det märks lika mycket som i andra gångarter inklusive vrida ryggraden lite ojämnt/ställa fel osv.
En ytterligare grej är att om man inte jobbar rakriktande men ändå jobbar hästen (som man oftast gör i trav, har bara hört en ynka person ens prata om rakriktning i trav-sammanhang annat än att sätta på parerstänger eller få hästen behandlad) det är att det är lätt hänt att man överanstränger den starka sidan och hästen sparar sin svaga sida. I kombination med lättheten att dölja det om inte tränaren har ett väldigt tränat öga eller är väldigt seriös med att få sånt kollat/ev. behandlat regelbundet så blir hästarna lätt ojämnt musklade. Alla hästar blir väl det egentligen för vi ryttare är inte heller duktiga överlag på att rakrikta hästarna. Men har man en mindre skolad häst märks det desto mer.

När hästen väl är kollad skulle jag ändå ta det väldigt försiktigt i träningen och försöka göra det enkelt för hästen. Hästen väljer den form och fel-böjning av en anledning, det är inte som den hittar på att "om jag gör såhär blir det lättare!" för OM det skulle vara så, ja då har den ju en anledning till att den konstiga ställningen blir lättare! ;)
Man kan t ex väldigt "snällt" (utan att vara för insisterande utan bara med jämna mellanrum försöka guida till "rätt") öva på att flytta inåt/utåt på en volt och acceptera att det inte blir perfekt utan att man får symptom på hästens snedhet men genom övningen i sig förhoppningsvis successivt få hästen lite gymnasticerad och komma åt lite olika muskelgrupper i styrka/gymnasticering, plus att själv som ryttare lära sig hålla koll på inner- resp. yttersidan.
Man kan öva mycket på ridvägar och vara noga med vägen i sig, mjukt och fint göra halt eller en tydlig halvhalt om hästen inte följer vägen och sen fortsätta, men i ganska stor mån i övrigt strunta i kvalitén, man märker vad hästen klarar att bjuda på och lär sig känna av vad man kan få utan att pressa, lägga till liite mer på någon detalj i taget. Då och då fråga hästen "kan du använda kroppen mer såhär?" Men acceptera att man kanske inte får så mycket man hade tänkt att hästen tappar det efter ett tag. Bara lugnt be igen lite senare.

Det man gör i det här skedet är mer eller mindre avgörande för hästens inställning till jobb i senare faser av utbildningen!
Sånt är väldigt svårt att reparera. Och man får helt enkelt acceptera att hästkroppen behöver tid (OCH med största sannolikhet behandling i det här fallet) = ha en ödmjuk inställning. Det betyder såklart inte att man måste såsa omkring (beroende på vad ev. behandlare/vet säger). Men att man inte går in i ett tjat-läge, i en onödig diskussion med hästen, eller helt enkelt vill ha så mycket på en gång att hästen blir frustrerad av att den inte kan leverera det utan konflikt med hur det känns, om det är obehagligt eller blir för jobbigt, eller kanske inte ens går öht att genomföra.
I längden kommer man få jobba mycket med böjning/överlinje/rakriktning i kombination.
 
Sv: sned häst

Ta ut en ET och veterinär och kolla igenom hästen för eventuelle låsningar & andra kanske dolda fel :)

Ta sedan hjälp av en bra tränare ;)
 
Sv: sned häst

Jag tror precis som många andra att det är idé att kolla upp hästen - varför skulle den självmant springa in med kroppen i staket när den hamnar i "jobbig" position om det bara var ömma muskler? (Ialla fall tolkar jag av vad du skrivit att den gör så.)
Rätt behandling kan göra underverk - men styrkan tar ändå tid att bygga upp. Efter felaktig sadel tog det min häst en höst innan hon orkade jobba som innan - vilket frustrerade henne själv mest av alla.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 141
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 070
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 053
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 546
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp