Sned sadel, reklamationsrätt?

Madeira

Trådstartare
Jag köpte en sadel i april förra året som visat sig vara sned vilket gjort att min stackars häst fått ont i ryggen.

Det är bossorna som är sneda, ett fabrikationsfel. Hur går jag vidare med detta? Nr ett är ju att kontakta återförsäljaren vilket jag kommer göra imorgon. Återförsäljaren har bytt sortiment till mycket mer exklusiva sadlar och den sadeln jag köpte tillverkas inte längre, däremot så tillverkas fortfarande "syskon märken", kan detta medföra problem?

Vad ska jag tänka på imorgon när jag kontaktar återförsäljaren? Kvittot har jag, dock står det inget om garanti där. Snedheten har jag fått bekräftat av en sadelmakare.

Finns det en chans i helvetet att jag kommer bli kompenserad eller är det ett dött lopp?
 
Jag tänker att det har gått ganska lång tid. Är du verkligen säker på att det är ett fabrikationsfel? Har du något bevis på att den var sned när du fick den?

De frågorna kommer du behöva driva och bevisa.
 
Jag tänker att det har gått ganska lång tid. Är du verkligen säker på att det är ett fabrikationsfel? Har du något bevis på att den var sned när du fick den?

De frågorna kommer du behöva driva och bevisa.
Eftersom bossorna är olika placerade i förhållande till mitten på sadeln så är jag säker på att det inte är något som kommit till under tiden.

11 månader är väl inte lång tid i sadelsammanhang? :crazy:
 
Kan det hjälpa att få det skriftligt från sadelmakaren att det är fabriksfel?

Om det definitivt är det tror jag du kan få ersättning eller byte, men är inte helt säker. Svårt om du inte har garanti.
 
Eftersom bossorna är olika placerade i förhållande till mitten på sadeln så är jag säker på att det inte är något som kommit till under tiden.

11 månader är väl inte lång tid i sadelsammanhang? :crazy:
11 månade är inte nån ålder på en sadel, men du borde ha uppmärksammat det tidigare för reklamation om det varit så hela tiden. Det är så jag menar.

Jättetråkig sits. Du får kontakta ÅF och kolla. Skriftligt intyg från sadelmakaren är nog bra.
 
Du har upptäckt detta fel nu? Men du upptäckte det inte när du tog emot sadeln? Vad är det som gjort att du hittat det nu?
 
Du har upptäckt detta fel nu? Men du upptäckte det inte när du tog emot sadeln? Vad är det som gjort att du hittat det nu?

Snedheten är så pass liten att det är svårt att upptäcka för ett otränat öga men tillräckligt mycket för att det ska påverka min häst negativt. Det var pga ryggont jag upptäckte att sadeln var problemet och sadelmakaren satte fingret på det
 
Du har upptäckt detta fel nu? Men du upptäckte det inte när du tog emot sadeln? Vad är det som gjort att du hittat det nu?
Min historia är likadan, förutom att jag frågade försäljaren muntligt om den inte var sned och hen hävdade "synvilla". När vet dömt ut sadeln pga snedheten fick jag bekräftat att den är snedsydd och 2 sadelmakare har bekräftat efteråt. Ingen av dem ägnar sig åt intygsskrivning och försäljaren blånekar att fel föreligger och jag sitter nu i lite av ett dödläge.
 
Min historia är likadan, förutom att jag frågade försäljaren muntligt om den inte var sned och hen hävdade "synvilla". När vet dömt ut sadeln pga snedheten fick jag bekräftat att den är snedsydd och 2 sadelmakare har bekräftat efteråt. Ingen av dem ägnar sig åt intygsskrivning och försäljaren blånekar att fel föreligger och jag sitter nu i lite av ett dödläge.

Det är detta jag är rädd för, 9k åt helvete :cry:
Du har inte fått någon hjälp av ARN?
 
@Madeira Man har 3 års reklamationsrätt som privatperson vs näringsidkare men efter 6 månader måste man kunna bevisa att felet är ursprungligt. Om inte sadeln sytts om borde det ju gå att bevisa att det är ursprungligt (?)
Du kan ringa kommunens konsumentrådgivare för råd.

Tack för svar! Att bevisa att det är ett ursprungsfel är nog inte särskilt svårt sen om återförsäljaren vill se det är en annan femma och då blir det massa klabb
 
Det är ju i alla fall större chans att du får kompensation eller en ny sadel om du kan dokumentera exakt och objektivt vari snedheten ligger. Fota, rita, mät. Rör det sig om någon millimeter är det kanske inom en acceptabel felmarginal och jag har svårt att tro att det skulle skada en häst. Är det t.ex. en centimeter blir det mera konkret och du har ett starkare case. Viktigt är ju att återförsäljaren kontaktar tillverkaren som kanske månar om sitt goda rykte
 
Det är ju i alla fall större chans att du får kompensation eller en ny sadel om du kan dokumentera exakt och objektivt vari snedheten ligger. Fota, rita, mät. Rör det sig om någon millimeter är det kanske inom en acceptabel felmarginal och jag har svårt att tro att det skulle skada en häst. Är det t.ex. en centimeter blir det mera konkret och du har ett starkare case. Viktigt är ju att återförsäljaren kontaktar tillverkaren som kanske månar om sitt goda rykte
hur är tanken att man mäter? Det finns inga fasta punkter riktigt attmäta från mer än att man mha ögat lätt ser snedheten som i min fall väl överstiger 1cm, är nog uppskattningsvis närmare 3-4.

Bra tips konsumentrådgivare, det ska jag prova imorgon.
 
hur är tanken att man mäter? Det finns inga fasta punkter riktigt attmäta från mer än att man mha ögat lätt ser snedheten som i min fall väl överstiger 1cm, är nog uppskattningsvis närmare 3-4.

Bra tips konsumentrådgivare, det ska jag prova imorgon.
I Madeiras fall tycks det ju handla om bossornas placering I förhållande till sadelns mitt. Då borde det gå att mäta. Om det funkar i ditt fall vet jag inte, för jag färstår inte riktigt hur din sadel är sned. Som du säger måste man ju ha en referenspunkt.
 
I Madeiras fall tycks det ju handla om bossornas placering I förhållande till sadelns mitt. Då borde det gå att mäta. Om det funkar i ditt fall vet jag inte, för jag färstår inte riktigt hur din sadel är sned. Som du säger måste man ju ha en referenspunkt.
Ja, det är precis likadant, kanalen går inte mitt under sadeln utan något diagonalt, tittar du på sadeln bakifrån ser man att bossorna är fastsydda helt ocentrerat. hur hittar man en referenspunkt (som inte är godtycklig) på ett böljande bakvalv. Man kan se och antagligen även få icke hästmänniskor på arn att se, men just själva mätningen verkar svår att få till på ett säkert sätt.
 
Jag reklamerade en sadel, det är nu lite mer än 10 år sedan, som gick på garantin. Den var sned och dåligt stoppad. Det tog väldigt lång tid, två gånger fick jag lämna in sadeln, första gången var inget åtgärdat men andra gången så hade all stoppning bytts ut och den var jämn i bossorna. Vet även en kompis som reklamerade sin sadel för att den tappade färg och färgade av sig, hon fick en ny sadel. Så det går men vi båda fick strida ganska mycket för det!
 
I reklamationssammanhang har säljaren rätt att åtgärda felet så du får nog vara
beredd på att man kommer vilja stoppa om sadel och att du får vara av med den ett tag.
 
Bommen på min sadel gick av, 1 år gammal sadel som jag köpt ny. Kontaktade ÅF som frågade om den varit med om nått. Trodde det kunde bli krångel men nej. Skickade sadeln till ÅF som konstaterade att nått var fel. Dom skickade den till tillverkaren utan att öppna den. (Santa Cruz) fick sadeln och har godkänt reklamationen, dom ska skicka en helt ny. Det har gått 3v sen jag skickade sadeln och en vecka sen ÅF kontaktade mig och sa att jag skulle få en ny. Får se hur lång tid det dröjer.
 
Jag reklamerade en sned sadel typ 1½ år efter att den köpts. den hade knappt använts så det var tydligt att det var ett tillverkningsfel.
Den var "vriden" i hela bommen. man såg det med blotta ögat när man visste om det, men det var ju inget man tänkte på när man köpte den ny..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
2 822
Utrustning Jag köpte för ett år sedan en sprillans ny sadel av en lokal ridsportbutik. Jag har tyckt att det känts lite snett att rida i den, men...
2
Svar
22
· Visningar
2 443
Senast: Gimlan
·
Övr. Hund Är kanske bara jakthundsägare som drabbas, men jag känner ändå att informationen bör spridas. Idag är det så att Agria erbjuder...
Svar
15
· Visningar
2 236
Senast: fryckan
·
S
Hästmänniskan Förlåt mig om detta hamnar fel. Det är så att jag beställde en sadel i februari i våras. I april kom den, jag red 2 månader i den sedan...
Svar
12
· Visningar
1 664
Senast: Fakal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp