Hastiga förändringar av Agria!

jerseyko

Trådstartare
Är kanske bara jakthundsägare som drabbas, men jag känner ändå att informationen bör spridas.

Idag är det så att Agria erbjuder självriskeliminering för de hundar som skadar sej under jakt och använder en godkänd skyddsväst. Det gäller alla skador och inte bara om de blivit skadade av ex. en gris. Pinne i ögat, skurit sönder tassen osv.

I fredags (21/3) ser jag på en av tillverkarnas hemsida att de informerar om att from 1/4 är endast deras väst detta gäller!
Kontaktar Agria kundtjänst som inte vet någonting och blir ombedd att skicka ett screenshot på inlägget till dem. Kontaktar min västtillverkare som inte vet någonting! En bekant som använder den 3e godkända västen kontaktar sin tillverkare som berättar att han fått ett brev från Agria att from 1/4 omfattas inte deras väst längre av självriskelimineringen (Gäller alltså nyköp efter 1/4).

I måndags (24/3) kan min tillverkare bekräfta detta och skriver:

uskproof och Agria
Vi måste tyvärr meddela att Tuskproof från och med den 1 april inte åtnjuter Agrias självriskeliminering för nya västar.
Efter samtal med Magnus Berglin och Patrik Olsson på Agria har vi blivit informerade om detta. Det har INTE med västens utförande och funktion att göra, utan det är en affärsöverenskommelse mellan Agria och en annan väst tillverkare om att denna skall ha ensamrätt.

Vi beklagar givetvis att Agria tagit detta beslut och kommer att titta på andra lösningar som kan gynna er som äger en Tuskproof. Det finns ju redan idag försäkringsbolag som erbjuder självriskeliminering vid alla vildsvinsskador.

Detta beslut påverkar INTE er som redan äger en väst, ni har självriskelimineringen i 3 år från datumen då ni köpte västen.

Likaså påverkar det INTE er som beställer en Tuskproof väst innan den 1 april 2014. Så har ni Agria som bolag och funderar på att köpa en väst, lägg er beställning under mars månad, så gäller självriskelimineringen.

Hjälp oss sprida detta budskap, så att så många hundägare som möjligt nås och hinner beställa sin väst i tid.


Jag har ifrågasatt Agria om beslutet, eftersom det tog så hastigt. Eftersom det inte är bristande skydd hos de 2 andra tillverkarna som är grunden (då förstår jag såklart att man omgående avslutar ett avtal när de inte uppfyller kraven)
Men Agria har inte gjort någon utvärdering alls av västarna. Det som tillverkarna lovades när detta inleddes var att Agria skulle göra tester på alla västar och sen gradera dem, är de ens den säkraste västen de fortsätter samarbetet med? Enligt mej är de inte det.


Det jag känner är en otrygg känsla. Kan de ta ett sånt här stort beslut knappt 14 dagar innan de börjar gälla. Kan jag vara trygg med att mina hundar har en gällande försäkring imorgon?


Och ni som har era hundar försäkrade vet ju själva hur mycket det kostar varje år. Och har ni haft oturen att behöva besöka klinik så vet ni ju vad det kostar där.


Tillverkaren av den väst Agria valt att fortsätta samarbetet med tillverkar sina västar i Estland och i Kina. De två andra tillverkarna syr sina västar här i Sverige.
 
Sv: Hastiga förändringar av Agria!

Har ingen jagande hund men blir sjukt upprörd ändå :banghead::rage:

Hur långt kan Agria gå egentligen??
I mina försäkringsvillkor för hästen så står det faktiskt att Agria bara ersätter om jag går till en klinik som de har "samarbete" med.

Så, när kommer de att göra en uppgörelse med tex Evidensia och bara ersätta om man går till dem?

Lysande affärsidé!

Fyfan, det här måste ju spridas, får de göra hur som helst??
 
Sv: Hastiga förändringar av Agria!

Man frågar sej även om marknadsföringen av den väst Agria kommer samarbeta med. Den marknadsförs som den enda väst som inte gett genomslag av vildsvinsbetar, men senast i slutet av januari fick en gråhund sys ihop med ca 30 stygn.
 
Sv: Hastiga förändringar av Agria!

Agria har noll och åter noll förtroende hos mig. Jag tvingas ha min häst där eftersom hon har haft så mycket skador och sjukdomar att en omförsäkring inte är möjlig. Men när jag senast blev ersatt med 5000 kr på en faktura på 17000 (foderstrupsförstoppning med påföljande lunginflammation ) kände jag att alla de där tusen jag betalt in till dem bara är i sjön.

Så detta förvånar mig inte alls.
 
Sv: Hastiga förändringar av Agria!

Är det ens lagligt att enbart låta en tillverkare ha ensamrätt... precis som enbart ett par benskydd skulle vara tillåtna på hästar, annars gäller inte försäkringen om dom skadar sig på en tävling. :mad:
 
Sv: Hastiga förändringar av Agria!

inte mig heller. Bojkottar både dem och Länsförsäkringar eftersom det är samma skit.
 
Sv: Hastiga förändringar av Agria!

Så Ipod som går med en tusk som har 4 år på nacken (och är lite sliten men fyller helt klart sin funktion!) nu i höst kommer inte täckas av självriskelimineringen?
Det är ju vansinne!

Kul att vi bytte till Agria i samband med att vi försäkrade lillhunden för mindre än ett år sen, enbart p g a detta :banghead:


Tack för info, här får nog bli ett byte…
 
Sv: Hastiga förändringar av Agria!

kl o något ot

Verkar vara en trend i försäkringsranchen, svårt att hitta företag som lagar bilglas när man har bilen försäkrad i Folksam, en villkorsförändring som smugit sig in.
 
Sv: Hastiga förändringar av Agria!

För alla västar gäller 3 år från inköpsdatum så eran väst är ju redan för gammal. Jag skulle ringa tuskproof redan idag å se om det går att göra någon förnyelse.

Det är nyköp efter 1 april som bara protector gäller. Våran tuskproof är 1 år så den omfattas fortfarande av självriskelimineringen i 2 år till.
Minns inte vart du bor, men agria kommer till mk jakt i åkersberga idag. Protector oxå. Jag kommer åka dit och ifrågasätta. Ävrn ta med ett gäng hundar och fråga vad agrias åsikt är när protector sitter som skit på dem.
Även ta med tuskproof och miku västen. För att visa att hundarna vart döda om de haft protector på sej.
 
Sv: Hastiga förändringar av Agria!

Jag tycker det är idiotiskt. Västen tappar ju inte sin funktion bara för att den får några år på nacken.
Hans har någon reva i sig och ska visserligen ändå bytas ut, men sånt här gör mig så jäkla sur.

Bor i Stockholm till vardags men är i Småland hos mina föräldrar för tilfället. Protector passar inte honom heller.
 
Sv: Hastiga förändringar av Agria!

Kanske Tuskproof kan ta in den för "besiktning" och du kan få ett nytt kvitto?

Vi har haft kontakt med Tuskproof då terrierns väst är bara slamsor av yttertyget och då kunde de ta in den och byta yttertyg och även sy på en gpsficka på ryggen som saknas på våran.
Bristande skydd är det ju inte för västen åldrats!

Vår "idiot" på 7 kg blev ju manglad av en +150 kg galt i höstas. Endast yttertyget som tog stryk. Det är 3 stora revor mellan frambenen, där saknar protector skydd, och hade hon haft en protector istället hade beten gått rakt in i brösthålan/stickhålet och hon hade vart borta på en gång.
Galten plöjde henne i marken framför sej, när husse kom dit så hängde västen på sniskan. Svårt att tro att ens protectorn hade suttit kvar på hunden när de bara är kardborre och ingenting mellan frambenen som hindrar den från att snurra.
 
Sv: Hastiga förändringar av Agria!

Agria har dock "samarbete" med alla veterinärer utom en.

Kl
Jag har inte jakthund men fick brev häromdagen. Negativa förändringar av vad som täcks och rejäl höjning av premien. Men vågar nog inte byta...
 
Sv: Hastiga förändringar av Agria!

Allmänt eller förändringar i din försäkring?

Jag har inte fått nån info alls, men de kanske är jag som kund som ansvarar för att hålla mej uppdaterad om vad som gäller mej?

Hade ju inte vart fel av agria att sända ut info om just västförändringen, de borde ju se vilka som har jakthundar och även nyttjat försäkringen med självriskeliminering.

Jag är iaf glad att jag sluppit självrisken och den rörliga delen under höstens skador, snabb matte i huvudet är det ca 10.000kr jag sparat iom självriskelimineringen. De är mycket pengar på 4 månader!
 
Sv: Hastiga förändringar av Agria!

Nya bud igen!

"Försäkringsbolaget förlänger samtidigt tiden som självriskelimineringen gäller till fem år, vilket omfattar även västar från Tuskproof och Hunting som är beställda eller inköpte före 1 april i år."

Har dock inte fått det bekräftat läste de i Svensk Jakt precis.
 
Sv: Hastiga förändringar av Agria!

Allmänt. Fick det när jag fick förnyelsen (eller vad heter det man får 1 ggr/år).
 
Sv: Hastiga förändringar av Agria!

Men :crazy:

Jag har Agria men vill byta, tyvärr kan jag visst inte göra det förrän 2015 :mad:
 

Liknande trådar

P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 459
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan hej.. satt och skrev ett avtal precis.. har haft min häst på annons så nu är det en tjej som ska ha honom på prov nån månad. låter detta...
Svar
6
· Visningar
1 086
Senast: ZOFUS
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 268
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp