Sned Sadel :=((

palle

Trådstartare
Okej..nu undrar jag om det är någon här som tror att detta fel går atträtta till :confused:

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id2215142.html
Den ser ju inte så tokig ut när man tittar så här..eller...

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id2215145.html
Men om man lägger en någorlunda rak tumstock så är den helt plötsligt INTE rak på höger sida...

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id2215171.html
Däremot är den i princip spikrak på vänster sida...

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id2215140.html
Förövrigt är den i superfint skick för en sadel som är tillverkad i dec-92....

Sv: Sned Sadel :=((

Du får ju sätta tumstocken på exakt samma sätt på båda sidorna.Självklart ser der snett ut när den inte mäts lika på båda sidor. Om du ställer den på högkant med framvalvet ner och tittar på bossorna uppifrån. Hur ser den ut do. Och att man tittar framifrån, från framvalv och bak.
Svårt att färklara.

jag får en känsla av att du lixom måste vända på måtstocken, inte upp o ner men lixom vända den, hmm hur ska man förklara. Men tumstocken ligger ju inte lika på båda sidorna. Asså veifan hur ja ska förklara, men om det jag misstänker är rätt så är sadeln inte alls sne.

den ser ju sne ut men kan bero på att tumstocken inte ligger lika på båda sidorna.. prova mäta den igen men ha tumstocken på samma ställe.

Tumstocken ligger ju inte på samma ställe och sedan böjs alltid en tumstock
Är den lika stoppad? Kan bero på snedheten om den är mer stoppad på ena sidan tex

Du har det överblivna på tumstocken till vänster bägge gångerna. Då ser det värre ut på högersidan.
// Linda

Jag förstår inte vad du riktar tumstocken efter. Båda sidorna ser likadana ut, däremot har du lagt tumstocken olika.
Fast givetvis kan det finnas skevheter i sadeln som inte syns på bilden, men tumstocken visar inget alls.

Du får nog vända tumstocken åt andra hållet om du ska kolla ifall bossorna är lika. Den nedre, outfällda delen, av tumstocken ska vändas inåt mot kanalen när du kollar vänster sida. Eller tvärtom när du ska kolla höger sida. Då kommer nog bossorna att se lika ut.

Sadeln är inte sned som du försöker mäta, du kan inte mäta med en tumstock och så som du gjort för det blir inte rättvist mått då.

Därmot så är bossarna ngt. olika i både längd och utförande och sadeln är på bilden snedvriden.

Det kan bero på att sadeln ligger snett när kortet är taget, det vet bara du. Men på bilden är hela högre sida kortare plattare.

2215142.jpg

Det ser ut som att den ena bossan är "plattare" än den andra, isåfall går det ju att stoppa om och fixa till.

Hade också en sadel som blev "sned", bara att slänga den, älskade sadeln :cry:

Nu kan jag inte ta några nya bilder på stört då den är inlämnad så att sadelmakaaren kan titta på den i början på nästa vecka.

Men den enda bilden jag tog rakt bakifrån blev så självklart inget av...
Men då hade man sett att sömmen från bakvalvet ner under sadeln gär i princip på samma ställe som vänster sidas bossaskant mot mitten....men på höger sida skiljer det nästan 3 cm...

Någon som förstod hur jag menar ???

Bossorna är väldigt mjuka, nästan som geleaktiga...fanns det sådana bossor redan 1992 ???

Hoppas de hittar vad vi har sett och även vad du har upptäckt. Stirra dig inte blind på en söm utan titta på helheten.

Hoppas den blir bra.

don_93 har rätt ochni andra oxå.Tumstockem måste ju vändas på rätt håll. Den är inte sned alls.

Den där modellen är väl pemanentstoppad med latex om jag inte tar miste. Det går då inte stoppa om. Man kan ifs plocka isär sadel och byta bossor helt men många sadelmakare vill inte ge sig på något så stort(eller att man som konsument vill betala för det öht på en så rel. gammal sadel)
Så vansinnigt sne ser den inte ut:crazy: Kolla ffa om bommen är hel. (håll framvalv mot magen och försök böja bakvalv mot dig(typ vika sadeln på mitten) den ska kännas rel. stum och inte svikta alltför mkt. Blir det veck i sitsen i lädret kan man misstänka att bomen är slut.
/T

Det var det första jag gjorde..bommen är hel och inga veck någonstans i sitsen...
För övrigt syns det knappt att den är använd....

Aha..det är latex i bossorna...är det bra material att stoppa en sadel med ??

Liknande trådar

Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
3 191
Utrustning Har en fundering som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Min häst har nyss fått en ny sadel som ligger ann perfekt. Dock är han ojämnt...
Svar
4
· Visningar
980
Utrustning Imorgon ska vi till sadelutprovaren med medryttarhästen. Finns det något speciellt att tänka på? Jag har nämligen aldrig förut varit hos...
Svar
0
· Visningar
623
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka