Snedbelastar mycket med en brodd bort?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare soffii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 5 634
Sv: Snedbelastar mycket med en brodd bort?

De flesta ridhästmänniskor brukar inte ha 20 mm brodd dock.

Och givetvis ska den inte broddas av om det är risk för halka, men jag skrev 'den kanske inte behöver brodd'. Det är ju barmark i stora delar av Sverige, och plusgrader. Trots 'vinter'.

men om det redan är en mnd sen du skodde så kommer väl hovis snart igen????? ni får väl sko lite tidigare då?

hur fel det belastar beror på vad för underlag hästen vistas på. rids den på mjukt underlag, och står i mjuk hage och mjuk bädd så är det ingen större fara, betydligt värre om det är hårt i marken..

jisses 20mm?? :eek: :eek: mina brodd är inte ens 1 cm... :crazy:

Mina är nog ganska exakt det (elitbrodd), ponnyn går med låga brodd.

När jag köpte valacken gick han med 15 mm brodd, veterinären beordrade omedelbart broddbyte om jag ville fortsätta ha honom frisk och fräsch i benen. Och jag hade ändå tänkt byta iofs.

Jag tror aldrig jag ens SETT 20 mm brodd faktiskt, ens i affären.

Men tror ni att hon skulle klara sig ett par veckor om jag tog ut broddarna i tårna och hon bara hade broddar i trakterna? Det borde inte vara så många veckor tills den andra hästen skall skos så då skor jag om på samma gång.
Broddarna hon har nu borde vara 0,9 cm. Blir det för högt då med bara broddar i trakterna?

Min tant går med bara broddar i trakterna och det går hur bra som helst, dock försöker jag att låta bli att rida allt för mycket på asfalt.

Min tant går med bara broddar i trakterna och det går hur bra som helst, dock försöker jag att låta bli att rida allt för mycket på asfalt.

Jo jag tänkte ta det lugnt nu fram till skoningen ifall jag tar bort broddarna i tårna. Här håller det på och smälter bort all snö nu igen (suck) så är der på plus är det mjukt och bra på vägarna då det regnat ganska mycket.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 025
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 427
Senast: Edla
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 666
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 381
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka