Snedbelastar mycket med en brodd bort?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare soffii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 5 634
S

soffii

Min häst har tappat en brodd på framhoven, på yttersidan av tån (har 4 broddar i varje sko) för några dagar sedan. Idag märkte jag att hon dessutom hade bort en brodd på bakbenet på samma sida, i tån fast på insidan där.
Hur mycket snedbelastar det hoven och benet egentligen med en brodd borta? Borde jag ringa hovslagaren genast?

Sv: Snedbelastar mycket med en brodd bort?

Du kan ju köpa några broddar och skruva i själv..? ;)

Min häst har tappat en brodd på framhoven, på yttersidan av tån (har 4 broddar i varje sko) för några dagar sedan. Idag märkte jag att hon dessutom hade bort en brodd på bakbenet på samma sida, i tån fast på insidan där.
Hur mycket snedbelastar det hoven och benet egentligen med en brodd borta? Borde jag ringa hovslagaren genast?

:eek: varför inte skruva i nya broddar??:crazy:

Du kan ju köpa några broddar och skruva i själv..? ;)

Jo jag har köpt broddar som jag kan byta ut dåliga med. Men de som nu är borta har brakat av, alltså en del av brodden ligger kvar i skon, så det går ju inte att få dit någon ny brodd då.. :confused:

Jo jag har köpt broddar som jag kan byta ut dåliga med. Men de som nu är borta har brakat av, alltså en del av brodden ligger kvar i skon, så det går ju inte att få dit någon ny brodd då.. :confused:

okej då är det inte lika lätt. byt sko om du kan eller så kan du ta av den och borra bort resterna av skon.
är du inte alls hemma med detta så får du fixa hovslagare.

okej då är det inte lika lätt. byt sko om du kan eller så kan du ta av den och borra bort resterna av skon.
är du inte alls hemma med detta så får du fixa hovslagare.

Okej.. det blir väl nog att fixa hovslagare då.
Men kan hästen ta skada på något vis av att gå utan en brodd för länge? Alltså blir sned eller så?

nä de beror vad du menar med en längre tid?? några dar eller några veckor??

några dar klarar han allt. eller så river du av skorna om du måste vänta länge.

Du kan ju skruva ur alla tåbroddar så länge. Inte optimalt men bättre än tre brodd.

Hoven snedbelastas på hårt underlag lika mkt som den saknade brodden är hög.

Har broddarna gått av i gängorna??? Vad är det för brodd som är så dålig??

Om hästen tappar en brodd så att hela brodden kommer med ut så är det bara att skruva in en ny, jag skulle inte låta hästen gå och rida den med bara tre broddar, det kan man förstå själv att det blir obelans, kanske ite mkt men det räcker.
Om en bit av brodden fastnat ska du absolut ringa hovslagaren om du inte kan få ut den själv!

Lycka till!:banana:

Skruva ut alla tåbrodd och låt dom i trakterna sitta i tills hovis kommer nästa gång....

Skruva ut alla tåbrodd och låt dom i trakterna sitta i tills hovis kommer nästa gång....

mmm fast om han går mycket på hårt underlag så är det inte sååå jäkla skonsamt att helt plötsligt bryta vinkeln så mycket att han blir 1-2cm högre i trakten. det skulle jag tycka är ännu värre. tåsträckaren kan ta stryk av att höja trakten så mycket så plötsligt och sen gå med det ett tag. för de kan ju ta 6 veckor innan hovslagarne kommer nästa gång.

då skulle jag hellre riva av skorna!!!

Jobbigt, så det sticker inte ens upp lite så du kan få tag i det med ngt verktyg då?
Sitter det vid tån hade jag skruvat bort andra tåbrodden oxå men sitter det i trakten hade jag ryckt bort skon för att få bort brodden & dit en ny.

mmm fast om han går mycket på hårt underlag så är det inte sååå jäkla skonsamt att helt plötsligt bryta vinkeln så mycket att han blir 1-2cm högre i trakten. det skulle jag tycka är ännu värre. tåsträckaren kan ta stryk av att höja trakten så mycket så plötsligt och sen gå med det ett tag. för de kan ju ta 6 veckor innan hovslagarne kommer nästa gång.

då skulle jag hellre riva av skorna!!!

Fast går den mycket på hårt underlag kanske inte brodden behövs? Annars kan man ju byta traktbrodden till lägre brodd så blir vinkeln inte så fel. Och 2 cm högre i trakten, vad är det för monsterbrodd?

Men det bästa är ju om man kan fixa så det blir fyra eller ingen brodd så snart som möjligt, men annars så traktbrodd kan man ju ha i lägre variant.

Det där har hänt mig en gång med broddar från H***s. Jag var inte glad för jag skruvade i dem på en nyskodd häst. jag köper aldrig brodd därifrån mer, Kan ha varit av märket M****ad, men jag är inte säker.

Jag tror inte det är någon fara om hon använder låga isbroddar! Själva brodden går ju ner lite i underlaget också, om hon inte rider väldigt mkt på asfalt typ....Att dra av skorna av den anledningen tycker jag låter liite överdrivet....

Jo alltså broddarna har brakat av i gängorna, har provat att gräva lite i hålen men det är nog en metallbit kvar där.
Lite harmlit då det inte ens är en månad sedan hovslagaren var ut sist och skodde, vi satte samma skor med broddar då eftersom de var i bra skick då.. men tydligen har dom blivit dåliga nu med en gång, flera som är nötta som jag skall byta. Har varit och köpt broddar idag så.
Tänkte kolla med en bekant nu som brukar sko sina hästar själv om hon vill komma ut och fixa till det så vi drar bort skorna och får dit nya broddar.. annars blir det väl nog bara att ringa hovslagaren...

Det där har hänt mig en gång med broddar från H***s. Jag var inte glad för jag skruvade i dem på en nyskodd häst. jag köper aldrig brodd därifrån mer, Kan ha varit av märket M****ad, men jag är inte säker.

men mustad är ju bästa märket...

Fast går den mycket på hårt underlag kanske inte brodden behövs? Annars kan man ju byta traktbrodden till lägre brodd så blir vinkeln inte så fel. Och 2 cm högre i trakten, vad är det för monsterbrodd?
fast jag skulle ALDRIG i hela mitt liv riva av bordden och låta hästen gå med skor utan brodd då det är risk att bli halt. det är de absolut halaste alternativet!!!!! då är det 100 ggr bättre att riva av skorna

sen 2 cm brodd - de ha jag på mina hästar -vanlig isbrodd för travare som tränas på is.. inge konstigt alls. å då är inte de de vassaste ändå - finns betydligt högre brodd.. :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 025
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 428
Senast: Edla
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 673
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 381
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V