Bukefalos 28 år!

snösulor, eller inte

Jag är inte så väldigt förtjust i snösulor. Tycker att det blir alldeles för tätt inne i hoven = lätt för strålröta och annat otrevligt. Särskilt när man som jag bor i södra delen av landet och det är mest lervälling. Fast visst blir det snö här också, hade dock inga snösulor förra året men det gick bra ändå. Däremot hade jag guldskor (sex fasta broddar i skorna) på hästen och de var suveräna, hon halkade inte en enda gång!

Mvh Isa
 
Men om man använder dom som är som en luftkanal, alltså inte dom hela, kan det väl inte vara någon fara att det blir för tätt...?
 
Har man de som inte täcker hela hoven så ser jag faktiskt inga nackdelar med dem.

Har aldrig använt det tidigare då jag bott relativt långt söderut, men nu jäklar har de åkt på, men den utlovade snön uteblir. :crazy:
 
jag har alltid snösulor på min häst..
här e de för- och nackdelar som jag tycker:
Fördelar:
1. hästen behöver inte gå med snöstylor i hagen och riskera att stuka sig (inte när man rider heller)
2. lättare att hålla rent

Nackdelar:
1. Skorna kan bli lite lösa, eftersom snösulorna är gjorda av plast och rörliga.

det är den enda nackdel jag har upplevt...
 
Ett måste! Går inte att rida annars, och det är farligt att släppa ut hästarna, spec den äldsta får jättestyltor.

Jag har inget ridhus, och om det är snö här är det oftast runt nollan. Vill man rida då så måste hästen ha snösulor!
 
Dom hela sulorna tycker jag inte funkar alls, det var värre än att inte ha sulor!! Plockade av dom snabbt kan jag säga...
 
Bara fördelar!
Har jag inte snösulor när det är snö kan jag inte rida, har inget ridhus eller paddock.
Hela snösulor är inte så bra, hästen får stylor ändå.
Jag har sånna i mjuk plast som inte täcker hela hoven, med luftkanal.
Super!
 
Finns den snösulor som passar till shettisar :confused: (noll koll :crazy:)???
 
tack så mkt för alla svar! det blir nog snösulor iaf. hon ska skos i början av januari och vi ska prata med hovslagaren innan. blir tyvärr inga fasta broddar :( vilket eg. skulle vara jätteskönt, men hon går med andra hästar och hon är ganska bråkig = sparkar en del i hagen..
 
Dom mjuka med luftkanal klipper man av i lagom längd så dom passar alla.
 
Fördelar: Underbara går knappt att rida utan!

NAckdelar: hästen tappar skorna med dom!

Så jag lånar tråden lite, vad tycker ni om dom man skruvar fast med hjälp av broddarna? Tänkte prova sånna! :bump:
 
Har aldrig testat dem som man skruvar fast i tåbrodden, bara "fast monterade" och jag har bara varit med om en tappsko en enda gång på de 6-7 år som jag använt snösulor.
 
Menar du dom vanliga med gummikanalerna så funkar dom inte på min häst. Hovarna är lite halvdåliga från början(på bättrings vägen) och när man får in det extra laget av gummi mellan skon och hoven så ryker skorna i en rasande takt :crazy:
Blir så dyrt med nya sulor, skor och brodd varje gång...
 
ok.. men min ponny har rätt bra hovar och brukar inte trampa sej (men man vet aldrig när det kan hä'nda)
 
alla nya forskningar pekar ju åt att hästen inte ska ha skor alls.

ta av skorna helt och slipp halka och snökockor.
 
Men hur kul är det att inte ha några skor på hästen om det bara töar hela tiden och hästen är van med att gå med skor? Då blir det aj aj för de flesta hästar och att hovarna slits väldigt mycket om man rider på ex grus och asfalt mycket.
 
Hästen halkar ganska mycket utan skor också. speciellt om det är isigt... så det bästa är faktiskt att ha både snösulor och broddat.
sedan kan man ju diskutera vad man vill angående barfotahästar, men faktum kvarstår att man började sko hästarna när man började använda dem... någon anledning måste man ju ha haft till det ellerhur? :smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 106
Senast: Fazeem
·
  • Artikel
Hästnyheter När familjen Humble varken fick det att fungera med traditionella snösulor eller andra alternativ på marknaden tog de saken i egna...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter – Att bettlösa huvudlag är snällare än bett är en sanning med modifikation, säger veterinär Ellen Frisenfeldt Schmedling. Alla bettlösa...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Gunnar
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 655
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp