Snok - tips på hur man blir av med dem

Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Huggormar :eek:!? Hur hjälper du dem? De blir väl aggressiva?? :confused:

Vissa är lite ettriga men då tar man en längre gren med lite lövrusk på och styr iväg ormen med den;). En senhöst hittade jag en stackare på min parkering, satte foten bredvid den, och den var så frusen att den hade svårt att röra sig. Lyfte den försiktigt med hjälp av en gren och ett stadigt tag i rumpänden och la den i solen på en stenmur och så kunde den bli lite varm såden kunde hitta ett vinternäste:p
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

KL

Ser man skillnad på snok och huggorm så där snabbt som man behöver, innan man fått hjärtsnörp sas.
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Snokens två gula fläckar på huvudet brukar vara det första man lägger märke till. Sedan är snoken mer långsmal i kroppen än huggisar brukara vara - huggisarna ger ett mer kompakt intryck.

Men visst - när vi sett något "hopringlat" är vi ju programmerade att hoppa åt sidan innan hjärnan vet varför. :D Jag tror att det är pga av den reaktionen/reflexen som så många upplever att de är ormrädda. Det är bara en helt normal primitiv skyddsmekanism. När man väl hoppat ur bitradien är problemet löst...även om man känner av efterdyningarna av kroppens kamp-/flyktmekanism en stund.
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Så vitt jag vet så är det inte ovanligt att snokar och huggisar övervintrar tillsammans, så det jag kan tänka mig är att har man en stor snok population så blir det helt enkelt inte så intressant för förnån ny huggorm att bosätta sig där med tanke på mattillgången.
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

hade jag hittat en sån på min gödselstack hade jag fallit ner på marken och dött på fläcken!

ja fy fasiken alltså i mitt förra stall öppnade jag dörren ut mot gödselstacken och mötte en snok fullt fräsande mot mej de va så himla stor och precis när jag öppnade dörren höll ärligt på att svimma va de äkligaste jag varit med om usch.

men e de inte så att de gillar att sola sej och lägga ägg i den varma gödselstacken?
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Usch, jag gillar alla djur, men orm har jag en extrem fobi över. Jag blir alldeles knottrig bara jag ser dem på bild eller tv. Skulle inte klara av att ha snokar i min gödselstack, min kärra skulle inte jag tömma iaf.
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

För gudskull var glad att du har snokar!:D

De gör bara bra saker och är inte farliga. Finns det snok så behöver du nog inte vara rädd för att du skulle ha huggorm, för snoken brukar tänga bort den( kommer inte i håg riktigt, men det kan vara så att den har i hjäl den).

Dessutom så tar den många dryga råttor.

Sarare grattis du är lyckligt lottad!:)
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

är det vanligt att det finns ormar i gödselstacken?
usch usch tänk om det finns i våran .... :S
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

ÅH jag har iaf minst 5 stycken (sett alla samtidigt)på ca 1,5-2 meter!!(haha vi hade mycke råttor i vintras,kanske därför dom är såå stora!!)
men ingen av katterna har tagit någon dock men jag tycker det är skit äckligt när dom ligger o väser åt mej (eller varandra)och det ligger e massa ormskinn över allt(hua för o hitta en snok i ladugården(enligt gubben tycker dom om o ligga mot väggen, där det är lite svalt)..
men en positiv sak är ju då att snoken "jagar" bort huggormen!!
men vad händer om hästarna lixom "vänjer" sig vid ormar och man stöter på en huggorm på annat bete tex??eller hästarna kanske inte kan vänja sig vid ormar??
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Har hört om detta tips men har inte hunnit att prova. Låt kaffesump eller snus ligga och dra i en hink vatten sprid sedan ut vattnet där du inte vill ha orm.
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Läste att de söker ställe att lägga sina ägg sen drar de igen, tydligen tar de inte hand om äggen utan när de kläcks får de klara sig själva, har inte sett dem på över 4 dagar nu så de kanske har stuckit igen...
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Ja, så gör dom. Om du har tur och äggen kläcks, så kan du se fram mot söta små snokungar om några veckor.
Fast dom drar ju också iväg. :cry:

LIA
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Inget att hålla sig i när åskan går, alltså!

Det är ju bara en liten snok... :love:
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

VLyfte den försiktigt med hjälp av en gren och ett stadigt tag i rumpänden och la den i solen på en stenmur och så kunde den bli lite varm såden kunde hitta ett vinternäste:p

Vad gulligt! :love:
Min katt kom in - stolt som en tupp - med en alldeles stendöd snok genom kattluckan för ett år sedan, bjässen var säkert 1,5 meter lång, och Murre placerade den på köksgolvet. Det tog en halvtimme och sedan började tungan plötsligt att röra sig och speja, 20 minuter till och så hade den kringlat bort där vi satt och tittade på tv! Den bar vi varsamt ut på en kratta.
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

ja fy fasiken alltså i mitt förra stall öppnade jag dörren ut mot gödselstacken och mötte en snok fullt fräsande mot mej de va så himla stor och precis när jag öppnade dörren höll ärligt på att svimma va de äkligaste jag varit med om usch.

men e de inte så att de gillar att sola sej och lägga ägg i den varma gödselstacken?

De sover där över vintern. Den var ju rädd för dig ju! Du blir väl inte rädd för en fräsande katt? Same thing!
 
Sv: Snok - tips på hur man blir av med dem

Det finns små grejer man kan stoppa ner i marken, dessa skickar utt nått ljud som inte hörs. Dessa skrämer iväg ormar och djur i marken.
Dessa finns att köpa i blomster butiker! :D

Mvh
Emma
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp