snösulor eller inte?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 966
C

cerrox

har märkt att min häst tappar skorna jätte lätt när han skos med snösulor. första skon flög redan 4 veckor efter skoningen & den andra flög efter 5 veckor. inte kul alls. då han i vanliga fall lugnt kan ha skorna i 7-8 veckor utan att tappa dom. så funderar på om jag ska skita i att sko med snösulorna nästa gång? vad finns det då för alternativ till snösulor? läste något om glasslock? hur funderar det? klipper man då ut en hel sula som man sedan stoppar innaför skon? men den kan man väl inte ha i hela tiden eller? finns det några andra alternativ? för har man ingenting så bildas det väl lätt snöklumpar i hovarna & skorna?

Sv: snösulor eller inte?

Helt utan ngn sula så blir det snöklamp tyvärr, åtminstone när det är kompakt snö, kramsnö. Extra mycket om hästen har trånga hovar.
Jag hade jätteproblem med styltor på min förra ponny, hon fick extrema styltor! Jag har dock aldrig använt snösulor, för enligt de jag pratat med så har de ingen större effekt. Däremot har jag helt vanliga sulor (inte de som är helt stumma, då blir det ännu värre) och det minskar styltorna avsevärt. Det BLIR fortfarande styltor, men betydligt mindre och de trillar av fortare. Jag är nöjd med resultatet. Det är bara precis när det töar mycket som det blir jobbiga styltor, men som sagt, de trillar fort.
Eftersom de jag pratat med säger att snöstyltor inte gör mycket skillnad mot vanliga sulor så har jag valt att använda vanliga sulor, av ekonomiska skäl + att den hela sulan skyddar bättre än snösulan och när det är fruset ökar risken att de trampar på ngt hårt och får ont..

jag föredrar nog snösulor, trots att skorna lättare kan lossna. I år bad jag hovslagaren att slå i åtta söm i varje hov, istället för 6 söm som han brukar, och peppar, peppar.... i år har ingen av mina hästar tappat nån sko, trots snösulor och det är bara en vecka kvar tills dom ska sko :banana:
Sedan är det även viktigt tror jag att när man kratsar ur den snö som ändå fastnar där att man samtidigt håller i skon, så man inte drar och sliter för att få bort snön, så nästan hela skon följer med.

cerrox skrev:
har märkt att min häst tappar skorna jätte lätt när han skos med snösulor. första skon flög redan 4 veckor efter skoningen & den andra flög efter 5 veckor. inte kul alls. då han i vanliga fall lugnt kan ha skorna i 7-8 veckor utan att tappa dom. så funderar på om jag ska skita i att sko med snösulorna nästa gång? vad finns det då för alternativ till snösulor? läste något om glasslock? hur funderar det? klipper man då ut en hel sula som man sedan stoppar innaför skon? men den kan man väl inte ha i hela tiden eller? finns det några andra alternativ? för har man ingenting så bildas det väl lätt snöklumpar i hovarna & skorna?

Lär dig sömma om. Då kan du byta ut några söm åt gången när det gått en tre veckor. Det är inte svårt att sömma om. Med rätt tång är det lätt att dra ut och ersätta en söm i taget. Att ha några av de mest grundläggande hovverktygen hemma anser jag är ett måste som hästägare. Det räcker med hammare, liten sömavbitartång, nittång och rasp.

Hälsning Maja

Jag har haft snösulor i flera år på nsv, ard, islänning och det är bara ardennern som tappar sina skor. Sömmen har "leats" av...
Men det är det värt för att slippa styltorna...

Vad har du för sulor då? de där tjocka svarta lr de blåa silikonsulorna? Med silikonsulorna har jag aldrig vart med om att min pålle iaf har tappat mer skor än brukligt. Jag har iofs aldrig provat de svarta, men hört av många att de gör att skorna lättare "trillar" av.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag... 2
Svar
21
· Visningar
1 404
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Jeps
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 733
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har en häst som är rätt bra på att rycka av sig sina skor om han har snösulor mellan hoven och skon. Vi har därför valt att...
Svar
16
· Visningar
4 460
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka