snösulor utan snö?

Sv: snösulor utan snö?

Jag ska också få min häst skodd imorgon, och jag kommer förmodligen att be hovis lägga på snösulorna. Nästa skoning blir ju i slutet på januari, och innan dess kan det ju ha kommit hur mycket snö som helst (likaväl som att det kan ha varit barmark hela perioden). Om alla skulle ringa ut hovis akut när det kommer snö, så skulle han ju inte hinna med de vanliga kunderna för alla snösulor som han skulle behöva köra runt och slå på då. Vet att det inte är jättebra med snösulor och barmark/lera, men det har *peppar, peppar* funkat bra i alla år hittills, och det underlättar definitivt för hovis om han kan lägga på dem vid den vanliga skoningen.

Skulle hovis imorgon säga at "njä, vi väntar lite med sulorna. Kommer det snö så kan jag komma ut och slå på dem", så gör jag givetvis det. Men annars tänker jag inte chansa på att vänta med sulor till januari. (Bor mitt på skånes västkust förresten.)

Jag satte på snösulor och brodd i lördags....Fast just nu känns de lite onödigt med sulorna...då all snön försvann 2 dagar efter....:mad:

//Domino_s

Håller tummarna att det fryser på iaf så att det inte blir så lerigt. Hellre början till hovböld än allvarliga fläkskador. :bow:

Är lite inne på din linje. Tycker guldskorna är praktiska, men det som är positivt med dem är också det som är negativt med dem, broddarna går inte att ta bort...
Jag kör dessutom bara med traktbrodd.

Jag menar bara att du även har hålen- när det behövs. Inte med broddar i.

Glasslock funkar visst- då bäst på plattfotade hästar.

Nej jag förstår det men det innebär att hon går med snöstyltor i hagen skodd runt om. Det känns inte så bra.

Tack till alla som svarat.

Var hittade du dem?

Fast å andra sidan tycker jag inte om de runda broddarna när man har mkt av backiga vägar med "sned" o bucklig is.
Har ju t o m kantiga dubb på däcken numera.

Sen vill jag kunna ta bort broddarna om det blir frusen barmark.

Jag hittade dem i tillverkarens katalog (Thors Trading). :)

Det har en väldigt massa olika sorters broddskor!

Jag tycker det är bättre att vänta med sulorna. I värsta fall får man ringa ut hovis innan det är dags nästa gång, men det är dock ett bättre alternativ.
Ett annat alternativ är att skippa sulor och brodd helt och hållet, och sätta broddade boots över järnskorna vid behov.

Jag har ringt och pratat med hovslagaren och vi bestämde att han ska sätta dit snösulorna.
Jag provar med det denna gången och om inte det fungerar så ska jag tänka på de förslag jag har fått här.
Blindbroddar är naturligtvis en bra idè, jag tänkte inte så långt. Jag har försökt att bestämma mig för hur jag skulle göra samtidigt som det var en stressig dag på jobbet.

Tack för alla svar.

Jag har min första egna häst och helt plötsligt har man ett helt annat ansvar än man haft tidigare. Har jobbat som hästskötare innan och för det mesta har det varit männsiskor runt omkring som stått för dessa besluten.

Läste lite här på Bukefalos om snösulor och en del skrev att det fanns risk för hovböld. Så när jag ringde hovslagaren igår frågade jag naturligtvis om detta eftersom jag som så många andra tänker. Att det finns ingen snö just nu men med tanke på sko intervallerna så kan vädret växla och man kan ha snö inom kort.
Men min hovlagare sa att han ialla fall under den tiden han har skott med snösulor inte har stött på några problem.
Så snösulor blir det nästa onsdag.

Har inte heller haft några problem av snösulorna, även fast en har plattfotstendens.
Har hafr dem på från första snön till April eller så

någon som har nån bild på guldsorna en del har pratat om ?? min sliter ner skorna totalt på 5 veckor nu har han fälttävlandsskor bak och det har gått mycket bättre, 5,5 vecka nu och det ser bra ut än.

vad är fördelen med fasta broddar? jag har vanliga på min nu 2 i varje än sålänge just nu känns det onödigt då kylan och halkan försvann. vanliga kan man ju skruva i och ur hur man vill.

Ett tips som ALDRIG slår fel: Fråga vad hovslagaren rekommenderar. Tycker han att du ska slå på sulor så gör precis tvärtom...Om din stallgranne skippar sulorna kan du vara helt säker på att det blir snöstorm och drivande packis 2 dar senare...Jag lovar dig.
En kund åt mig frågade mig i början på oktober förra året ifall jag tyckte det var dags att slå på snösulor. Nejnej inte än tyckte jag och skodde kraken utan. 4dagar senare vräkte det ner 80cm snö! Sen dess har jag lovat mig själv att aldrig råda en kund åt det ena eller andra hållet...;-)

Synd att du inte skrev detta innan idag. Nu kan vi se fram mot en snöfri vinter här i skåne med regn och lera åtminstonde de närmaste sju veckorna!

Hovis var här i måndags och skodde Besten med 2-håls skor och sulor. På fredag är det Mixens tur.
I förra veckan hade vi lite snö här och det blev genast styltor i hovarna när vi försökte rida :mad:

Immer

I morgon kommer hovslagaren. Jag kan inte bestämma mig. Är det för tidigt att lägga på snösulorna nu? Är det någon som har gjort det av er som bor i skåne? Det känns ganska avlägset med snö och jag är rädd för att att grus och lera kommer att ställa till problem. Men om den kommer kan hon ju inte gå i hagen. Hon är skodd runt om.

Min häst blev skodd idag och tyckte det var lika bra att sätta på sulorna, snön är snart här ändå.

någon som har nån bild på guldsorna en del har pratat om ?? min sliter ner skorna totalt på 5 veckor nu har han fälttävlandsskor bak och det har gått mycket bättre, 5,5 vecka nu och det ser bra ut än.

vad är fördelen med fasta broddar? jag har vanliga på min nu 2 i varje än sålänge just nu känns det onödigt då kylan och halkan försvann. vanliga kan man ju skruva i och ur hur man vill.

Har du inte läst tråden? Jag har lagt in två bilder på Guldskor i olika inlägg i denna tråd.

såg det nu måste ha missat den sidan första gången jag läste tråden...
men vad är det för för och nackdelar med fasta broddar?? är guldskorna tåligare, slits saktare? min sliter ner skorna totalt på 5 veckor med normala skor.

föresten är det någon som vet vilken storlek det är på normala broddar? om man ska köpa själv i butik och inte av hovis ska man välja strl. och sort.

Sist våra hästar skoddes (ca 3v sedan) funderade vi lite på sulor men beslöt att vänta tills nästa gång.
i V. götaland kommer ju inte vintern så tidigt...

såg det nu måste ha missat den sidan första gången jag läste tråden...
men vad är det för för och nackdelar med fasta broddar?? är guldskorna tåligare, slits saktare? min sliter ner skorna totalt på 5 veckor med normala skor.

föresten är det någon som vet vilken storlek det är på normala broddar? om man ska köpa själv i butik och inte av hovis ska man välja strl. och sort.

Fördelarna med fasta broddar är att de sitter fast. ;)
Skämt åsido!
Min egen uppfattning är att Guldskor med 6 låga brodd är minst lika effektiva som "vanliga" skor med 4 isbrodd. Men, ger mindre skaderisk pga de lägre broddarna - i alla fall om man tillhör dem som inte skruvar i och ur vid varje ridtur.
Broddarna i sig är väldigt härdiga och skyddar skon helt från allt slitage. Jag lägger om samma skor hela vintersäsongen, dvs ca 3 skoningar här.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag... 2
Svar
21
· Visningar
1 405
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 677
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 375
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka