Sv: Snösulor ?
Daffne skrev:
Jag har tänkt sätta på min häst snösulor nästa vecka då hovis kommer . Är inte så haj på detta med snösulor.
Men finns det bara en storlek ? Och vilka ska man välja ? Jag är väldigt inne på sulor med luftkanal, har hört att det kan bli röta med sådana hela sulor.
/Daffne
Jag har Huf Grips (äkta eller kopior), dvs de med ett smalt rör/luftkanal på insidan av skokanten bara.
Jag har provat ett antal olika sådana typer, samt att jag provat hela.
Äkta Huf Grips (det är ett märke alltså, de var först med sådana där) är svarta, och de är BRA.
Sen finns det svarta kopior - de är INTE bra, jag upplever plasten som för hård och det blir lätt styltor ändå, 'röret' rör sig inte och kastar ut snön.
De ljusblågenomskinliga kopiorna är BRA. De är (upplever jag det) lite mjukare plast och rör sig som tänkt och kastar ut snön. Lättare att forma med.
Hela sulor - fungerar utmärkt mot styltor, i enstaka fall (men det kan det med huf grips varianten med) kan det bli lite styltor om det är kladdsnö. MEN det blir lätt rätt vidrigt UNDER sulan, det blir för lite luft till hoven.
Huf Grips finns i häst och ponnystorlek, kopiorna bara i en storlek såvitt jag vet. De flesta kan ha häststorlek, men på SMÅ ponnyer (B-ponnyer och neråt) är det ett helsike att få häststorleken att sitta bra, och då är det ovärderligt med de i ponnysize.
Jag har under alla år med snösulor haft EN tappsko, och den for under en ridtur, och det var på en häst som var rätt bra på att kliva ur dojorna, varesig hon hade sulor eller ej. Ingen annan häst har tappat ens ko med snösulor (men ett par totalt under årens lopp utan sulor)