Snösulor ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Daffne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 837
D

Daffne

Jag har tänkt sätta på min häst snösulor nästa vecka då hovis kommer . Är inte så haj på detta med snösulor.

Men finns det bara en storlek ? Och vilka ska man välja ? Jag är väldigt inne på sulor med luftkanal, har hört att det kan bli röta med sådana hela sulor.

/Daffne :banana:

Sv: Snösulor ?

Prata med din hovis, han/hon har säkert bra sulor hemma. Jag har provat olika sulor med luftkanal, och jag rekommenderar de genomskinliga sulorna i mjuk plast. Finns nog bara en storlek, men de är olika för fram- och bakhovar. Hovslagaren skär till sulorna så att de passar. De här sulorna är mkt effektiva och mina förra höll två hela säsonger (tvättade dem noga och förvarade lufttätt under sommaren).
Lycka till!!

Finns till ponny och häst..
De med luftkanal e ju de bästa..

hörde ida av en i stallet som har en annan hovslagare än jag.. som hade sagt att man inte ska ha snösulor för när de blir kalla krymper de å då kan skon lossna.. tycker ja lät konstigt. har haft snöslor vareg vinter och hästarna har aldrig tappat en sko, å min hovslagare rekomenderar snösulor så jag sätter alltid på de. inte hela, sånna med luftkanal..

Daffne skrev:
Jag har tänkt sätta på min häst snösulor nästa vecka då hovis kommer . Är inte så haj på detta med snösulor.

Men finns det bara en storlek ? Och vilka ska man välja ? Jag är väldigt inne på sulor med luftkanal, har hört att det kan bli röta med sådana hela sulor.

/Daffne :banana:

Jag har Huf Grips (äkta eller kopior), dvs de med ett smalt rör/luftkanal på insidan av skokanten bara.

Jag har provat ett antal olika sådana typer, samt att jag provat hela.

Äkta Huf Grips (det är ett märke alltså, de var först med sådana där) är svarta, och de är BRA.

Sen finns det svarta kopior - de är INTE bra, jag upplever plasten som för hård och det blir lätt styltor ändå, 'röret' rör sig inte och kastar ut snön.

De ljusblågenomskinliga kopiorna är BRA. De är (upplever jag det) lite mjukare plast och rör sig som tänkt och kastar ut snön. Lättare att forma med.

Hela sulor - fungerar utmärkt mot styltor, i enstaka fall (men det kan det med huf grips varianten med) kan det bli lite styltor om det är kladdsnö. MEN det blir lätt rätt vidrigt UNDER sulan, det blir för lite luft till hoven.

Huf Grips finns i häst och ponnystorlek, kopiorna bara i en storlek såvitt jag vet. De flesta kan ha häststorlek, men på SMÅ ponnyer (B-ponnyer och neråt) är det ett helsike att få häststorleken att sitta bra, och då är det ovärderligt med de i ponnysize.

Jag har under alla år med snösulor haft EN tappsko, och den for under en ridtur, och det var på en häst som var rätt bra på att kliva ur dojorna, varesig hon hade sulor eller ej. Ingen annan häst har tappat ens ko med snösulor (men ett par totalt under årens lopp utan sulor)

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag... 2
Svar
21
· Visningar
1 395
Senast: Fazeem
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 110
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II