Snubbelfia

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Max
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 081
M

Max

Hej på er!

Vi har en 4'a åring som har ett lustigt problem.
Hon går superbra att hoppa och rida i trav och galopp men, då hon skall skritta snubblar hon så att hon till och med går omkull med ryttare och allt.

Någon som har idér om vad man kan göra eller kontrollera?

/Max

Ut och rid i blåbärsriset, rid ut mitt i skogen så lär hon sig lyfta på benen.
Har haft ett par sånna hästar, men det blir mycket bättre om de får gå ut i skogen och lära sig den vägen.
De hästarna jag har haft som varit sånna, har varit det pga att de bara varit ridna på ridbana eller grusvägar. Men det kanske kan bero på annat oxå, men det överlämnar jag till någon annan :)

Som det andra svaret...
Om problemet är stort kan du ju även låta hästen gå i en skogshage. (då blir den musklad och fin också :))

Lycka till!

# Rid i svår terräng. Skogar(inte på stigarna då), sicksacka mellan träden, gör små och stora svängar. Cavaletti är också bra. Höj bommarna på ena sidan så att första bommen är högre på vänster sida, andra bommen är högre på höger sida osv. Lägg gärna bommarna lite ojämt också.

# Ha hästen i en hage där underlaget är ganska ojämt. Kanske en skogshage. Det vet jag gjorde stor skillnad när min häst var snubblig - dessutom trivs de ofta att gå i såna hagar.

Blir det ingen skillnad så kanske du ska ta ett snack med hovslagaren. Min häst måste nämligen ha klackar på sina bakskor - om inte så blir han anubblig efter en period. Detta beror på någonting han har i ryggen - som vi förmodligen fått fatt på nu(efter två år). Så hör dig för med hovslagare och kanske kiropraktor om du vill ta ut det. Det är inte ovanligt att ryggen orsakar benproblem.

En fyraåring kan vara inne i en växtperiod och kan behöva en viloperiod.

En annan sak som folk glömmer bort när hästen är snubblig är att kolla över hovarna, verkning, skoning och så vidare. Om hästen är uppe i kondition, med riktig foderstat och rids kontinuerligt och beroende på underlag, ändras hovarnas tillväxt konstant.

Det som fungerat för de snubbelpållar jag har ridit är att rida mkt i skog och mark på "ojämnt" underlag, "off-road" iskogen. Hästen får lära sig att gå på olika underlag, mossa, stigar, barr, grenar, lyfta fötter över stockar och runda träd och stenar. I paddocken kan man lägga ut bommar på olika avstånd och även lägga förhöjda bommar (lägga sockerbit, kloss eller annat under ena änden på bommen, så att hästen får lyfta olika högt. Det får hästen att bli mer uppmärksam på var den sätter fötterna.

Men först och främst, tycker jag att en fyraåring kan behöva en viloperiod, då och då. :bow:

Hoppas det fixar sig!

Hörde någon som sade att sådant kan sitta i framknäna?? :confused:

Kanske något att kolla upp bara för att vara på den säkra sidan...

Jag tog ut en kiroprakatiker till min femåring...han var helt skev överallt...nacke,bäcken eller vad det heter och bogbladen etc...men nu så har han helt slutat snubbla!
Kan vara något sådant också?

Har haft det problemet med en arab. Han snubblade omkull med mig ett par gånger. Nästan alltid i skritt men ibland också i trav. Vi red nästan bara i skogen, så där låg nog inte problemet. Har fortfarande ingen aning om varför han var sån.

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Edla
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 805
Senast: Emuliiaa
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka