Bukefalos 28 år!

Snubblar över bommar/hinder??

omanligfluga

Trådstartare
Hej! Har en ponny som tidigare hoppat jättebra och väldigt högt över hindrena men nu kan han inte ens galoppera över en bom utan att typ snubbla på den. Gäller också småa hinder. Han hoppar liksom inte med hela kroppen utan kastar sig över (oftast för tidigt) och snubblar efter hindrena.
Han har haft en liten allvarligare sträckning och därför vilat ganska mycket och det är nu efter vilan som det har märkas. Vi har också tränat lite mera med muskler som han inte har använt så mycket förut (mycket sidvärtsrörelser och liknande) så kan det vara nånting med musklerna eller? :confused:

Tack för all hjälp!
 
Sv: Snubblar över bommar/hinder??

Börja med att kolla igenom hästen på klinik. Efter det kan du fundera på varför. Det låter som om det är något som fortfarande är galet.

Min ponny snubblar över hinder när hon "hoppar i ström" för att hon tycker att det är såååå tråkigt. Helst går hon bara in till mitten och tittar på de andra :p Däremot när man släpps på en egen bana kan hon hoppa som om hon aldrig gjort annat.
 
Sv: Snubblar över bommar/hinder??

Har ingen möjlighet att fara till klinik för då måste vi åka båt och resa i flera timmar, har heller ingen transport :(

Han känns helt normal i alla gångarter och allting känns precis som vanligt, men så fort man ska lite försöka skutta så funkar det inte längre. Han har fått laserbehandling och har inte alls ont i det området han sträckte sig förut :confused:

Kan ju vara för att han tycker det är tråkigt men han brukar inte hoppa såhär dåligt när han blir seg/uttråkad :o
 
vad tråkigt att höra!
joo jag rekomenderar att du först far till en klinik! om de ser dåligt ut lyssna på dom som är på kliniken! om de ser bra ut tycker jag att du bara kör dressy och lite brant sluttning en liten stund i veckan så tränar han nästan alla muskler! andra dagar i veckan kan du köra att han går på framåt och han vill framåt, låt han ALDRIG gå som en säck (sekigt)! så vet han att han får de och då får han inte fart som han behöver så han tar för korta steg! då snubblar han och då blir de så som du säger!

HOPPTRÄNING :) här har jag ett tränings tips på ridbanan/manegen:
uppvärminingen: skritta i ca. 10min, sedanarbetstrav ca. 15min, skritta några minuter, trava fram han på snabb trav, fatta höger galopp (hästen har lättare att börja i höger!) i ca. 5min, arbetstrav i ca. 5min, skritta ca. 5min.
träningen: be någon ta fram några bommar och skritta över några gånger :) trava sedan i arbetstrav över några gånger ;) sedan kan ni börja med att ha en bomm han kan galoppera över några gånger (detta kan ta upp till 20min-30min)
ta sedan något skutt på kryss/saxen på ca. 30cm i mitten och låt hoppa några gånger i trav först! om han känns bra så sluta passet med en arbetstrav på fyrkants spåret och skritta till han är lugn (inte skritta för sekigt bara!!) om han känns lite osäker skritta över några gånger och sedan ger ni er för dagen!
när han känns säker i både skritt och trav kan ni ta bara något skutt på ett kryss hinder i galopp!
avsluta passet lugnt och hästen FÅR INTE andas hastigt!!!

en bana hästar ÄLSKAR!: på en gång sida sätter man ut 2 bommar & 2 hinder.
1. lägg ut 1 bomm innan ett hinder (med hästens trav längd!) och sätt sedan ett kryss hinder på ca. 40cm högt.
2. hästen ska ha 5 galopp språng mellan hindren (mäta hästens galopp språng!) och sätt sedan ett räcke efter 5 galopp språng och sedan bommen på andra sidan hindret!

längd sidan:
g=galoppsprång l=räcket x= krysset b=bomm
detta är ungefär såhär de ser ut:

gggggggggggggggbxggggglbggggg
¨^^^ är långsidan! man hoppar först på b x och sedan l x

hoppas jag har hjälpt dig lite grann :)
 
Sv: Snubblar över bommar/hinder??

^^^^om du nu inte har tillgång till klinik! kan du be en veterinär komma och kolla eller så kan du bara följa mitt tips!:cry:
 
Sv: Snubblar över bommar/hinder??

Tack så mycket för tipset! Måste väl hoppas att det blir bättre.. annars får jag väl ta ut veterinär :(
 
Sv: Snubblar över bommar/hinder??

Jag rider på ridskola och då finns de en häst som var stallets bästa och nu snubbblar han bara! Vi trände en sån träning och då blev jätte bra!
Jag råkade göra fel på min "visning".
t=trav g=galopp l=räcke x=kryss b=bomm

Ttttttttttttttbxggggglxgggg...
 
Sv: Snubblar över bommar/hinder??

Börja med att ta ut en duktig veterinär och se om den hittar något då? Om denne sedan anser att du ska gå vidare till klinik är det ju bara att göra. Fortsätter problemet är det ju risk att det är något som är galet, med lite tur är det ett mindre problem som kan lösas med ET men det vet man ju inte förrän den är genomgången och en seriös ET behandlar inte en häst om den inte är genomgången och "okejad" av veterinär när den inte är helt fräsch.

Tar du inte tag i problemet nu kan det bli en attans dyr historia med följdproblem så det rekommenderar jag inte.
 

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 569
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 170
Senast: Pratsch
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 963
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp