vägrar ut sig/stressad

in567

Trådstartare
hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte stressad i ridningen o kunde bli farlig i hanteringen. vi har jobbat jätte mycket me honom och han har gjort stora framsteg men nu kommer vi inte vidare känns det som. han är jätte snäll i all hantering nu o hur lugn o avslappnad som helst i ridningen hemma. han kan nu hoppa banor på minst 1m hemma men problemet kommer när vi åker iväg, antingen på tävling eller träning på andra ställen. han stannar på hinder o vägrar ut sig på tävling. i början kändes han jätte spänd på tävling dom första gångerna o blev tittig o stel som en pinne. dock det senaste har han inte varit tittig eller kännts så spänd men stannat ändå, ibland flera meter innan hindrena. men ibland har han några fåtal gånger gått felfria rundor o ibland stannar han ut sig så jag förstår inte. sadeln är kollad för inte alls länge sen o tänderna också. han hade svamp i munnen på båda sidor som vi behandlat klart nu efter en vecka . kan det varit orsaken till att han stannar? han va också vass o biter sig lite om jag förstår rätt vilket blir värre när han spänner käkarna så dom skulle vi försöka massera. han har haft vila i typ en månad o gått på bete men ska börja sätta igång honom nu.
 
hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte stressad i ridningen o kunde bli farlig i hanteringen. vi har jobbat jätte mycket me honom och han har gjort stora framsteg men nu kommer vi inte vidare känns det som. han är jätte snäll i all hantering nu o hur lugn o avslappnad som helst i ridningen hemma. han kan nu hoppa banor på minst 1m hemma men problemet kommer när vi åker iväg, antingen på tävling eller träning på andra ställen. han stannar på hinder o vägrar ut sig på tävling. i början kändes han jätte spänd på tävling dom första gångerna o blev tittig o stel som en pinne. dock det senaste har han inte varit tittig eller kännts så spänd men stannat ändå, ibland flera meter innan hindrena. men ibland har han några fåtal gånger gått felfria rundor o ibland stannar han ut sig så jag förstår inte. sadeln är kollad för inte alls länge sen o tänderna också. han hade svamp i munnen på båda sidor som vi behandlat klart nu efter en vecka . kan det varit orsaken till att han stannar? han va också vass o biter sig lite om jag förstår rätt vilket blir värre när han spänner käkarna så dom skulle vi försöka massera. han har haft vila i typ en månad o gått på bete men ska börja sätta igång honom nu.


En del hästar trivs helt enkelt inte med att vara på tävlingsplatser och blir väldigt stressade av hela miljön. Kanske är han en av dem. Isåfall är det snällast att låta honom slippa och, leta efter en annan ponny som trivs med det om du absolut måste tävla.
 
Jag skulle gissa att han fortfarande blir spänd även om det inte märks lika tydligt. Öva på att åka iväg och rid på nya ställen, gör det enkelt och roligt så att han får goda erfarenheter. När den känns avspänd att rida utan hinder på bortaplan kan ni åka på träningstävlingar och då med väldigt låga hinder.
 
Jag skulle gissa att han fortfarande blir spänd även om det inte märks lika tydligt. Öva på att åka iväg och rid på nya ställen, gör det enkelt och roligt så att han får goda erfarenheter. När den känns avspänd att rida utan hinder på bortaplan kan ni åka på träningstävlingar och då med väldigt låga hinder.
tack för tips.!
 
hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte stressad i ridningen o kunde bli farlig i hanteringen. vi har jobbat jätte mycket me honom och han har gjort stora framsteg men nu kommer vi inte vidare känns det som. han är jätte snäll i all hantering nu o hur lugn o avslappnad som helst i ridningen hemma. han kan nu hoppa banor på minst 1m hemma men problemet kommer när vi åker iväg, antingen på tävling eller träning på andra ställen. han stannar på hinder o vägrar ut sig på tävling. i början kändes han jätte spänd på tävling dom första gångerna o blev tittig o stel som en pinne. dock det senaste har han inte varit tittig eller kännts så spänd men stannat ändå, ibland flera meter innan hindrena. men ibland har han några fåtal gånger gått felfria rundor o ibland stannar han ut sig så jag förstår inte. sadeln är kollad för inte alls länge sen o tänderna också. han hade svamp i munnen på båda sidor som vi behandlat klart nu efter en vecka . kan det varit orsaken till att han stannar? han va också vass o biter sig lite om jag förstår rätt vilket blir värre när han spänner käkarna så dom skulle vi försöka massera. han har haft vila i typ en månad o gått på bete men ska börja sätta igång honom nu.
Hästar från Irland är fantastiska men ofta en hel del jobb med som du märkt. Har han varit och blivit kollad av veterinär så han inte är halt osv? Isåfall är mitt bästa tips öppna banor och sen pay and jumps. Låga hinder, bara göra det kul och avslappnat. Blir du spänd när ni ska tävla? Ta hjälp av en mental tränare.
 
Det där med "få mera rutin" är lite missförstått - det som behövs är oftast INTE att göra något så många gånger som möjligt, men att göra det så positivt som möjligt för hästen.

Om den blir stressad när man åker iväg, och man upprepar detta så blir det snabbt en inlärd vana; åka iväg = stressa. Och ju mera man gör det ju mera befäst riskerar man att stress-beteendet blir.

Kanske behöver du backa så långt som till att bara åka till ett nytt ställe, leda hästen runt lite och låta den äta gräs, lasta och åka hem, för att lyckas bryta stresset. Den verkar iaf inte lugn och trygg nu som du beskriver den.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 291
Senast: JohannaB
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp