Snuvad på ST:s Guldtäcke!

Qvicka

Trådstartare
Mitt stora intresse är uppfödning (kallblodstravare) och jag har haft turen att min första sålda häst lyckats ganska bra på banorna. Han heter Ivarsqvick, f.2005, och tillhörde den svenska årgångstoppen som 3-4-åring, sedan fick han ifjol som sexåring en nytändning i.o.m. monté.
Det tråkiga som nu hänt är att Ivarsqvick blivit lurad på deltagandet i ST:s Guldtäcke nästa helg. I alla listor som publicerats under året (såväl i Travronden som i travprogram landet över) så har han legat med i Bollnästoppen och ägarna/tränarna har siktat mot detta under en längre tid nu.
Även om "Qvicken" tävlat mest i monté under fjolåret så har han som sagt fina resultat för sulky som yngre och vi tyckte alla att det vore väldigt stort att kvalificera sig till Guldtäcket som går på V75.

Jag har läst proppen Många gånger och letat efter någon klausul mot montéstarter, men det har Aldrig funnits. Det har således inte funnits någon anledning för kretsen kring hästen att tro att han inte skulle få ställa upp. Men så igår, när slutställningen presenteras på Danneros hemsida, då har man märkt ut Ivarsqvick som "ej kvalificerad", som enda häst (det är nu ändrat och man har strukit en till, Myran, pga montéresultat)... Man hade också lagt till i proppen att det endast var sulkylopp som räknades! Detta görs alltså den 2/5, två dagar efter avslutad tävlingsperiod och när vi redan räknat med att han var klar! Dryga veckan innan start.
(För er som inte vet så är Guldtäcket ett handicaplopp för segerrikaste häst från varje kallblodsbana under perioden 1/5 -11 till 30/4 -12)

Efter kontakt med sportchefen på Dannero och sportchefen på ST har vi fått veta att man i ett möte igår (mellan båda nyss nämnda personer) beslutat att ändra reglerna....
Det vi då ställer oss frågande till är om det verkligen kan vara så lättvindigt att ändra reglerna för en tävling som pågått i ett helt år. Att ändra reglerna efter avslutad tävling borde kunna likställas med att fiffla med resultatet, och är således kanske t.o.m. brottsligt??
Förmodligen blev de tagna på sängen när Ivarsqvick kvalade in genom montéresultat, det har väl aldrig hänt förut, men man Kan bara inte ändra förutstättningarna i efterhand. De borde ha bitit i det sura äpplet (om det nu vore så hemskt att han fick ställa upp) och ändrat reglerna inför nästa år.
Eller???

/en MYCKET besviken uppfödare, som sett fram emot att se sin häst på V75
 
Sv: Snuvad på ST:s Guldtäcke!

Märkligt. Vad har hänt på travförbundet?
Först de lustiga dopingkarenserna, sen detta...
 
Sv: Snuvad på ST:s Guldtäcke!

ST hävdar också att regeländringen gjorts med "god marginal" inför loppet och således inte heller ger rätt till någon form av kompensation. Vilket vi tycker att ägarna/tränarna borde få eftersom de planerat hästens upplägg utefter detta lopp!!
 
Sv: Snuvad på ST:s Guldtäcke!

Någon som är insatt i travtävlande som vet hur långt i förväg en propositionskorrigering brukar komma? eller måste komma?
finns säkert inga regler för det, så de har nog ryggen fri..
 
Sv: Snuvad på ST:s Guldtäcke!

Jag har då aldrig under dryga 40 år någonsin varit med om att man ändrat förutsättningarna som i detta fallet att räkna bort montéstarter. För mej verkar det helt galet. Om det vore min häst hade jag nog blivit rent skogstokig.
Det luktar illa... för att inte säga mygel om detta. Kanske beror på vem eller vilka som äger eller tränar hästarna som nu inte får vara med.

Jag läste igenom reglementet och inte ett ord yppas om ändring av förutsättningar i en pågående serie. Fy fanken så lågt gjort.
 
Sv: Snuvad på ST:s Guldtäcke!

Serien är dessutom inte ens pågående längre, utan faktiskt avslutad! Han är (/var) ju kvalad och klar!! Skogstokig är bara förnamnet...:devil: men, vad gör man?! Helt sjukt att det går göra såna ändringar och ingen ledande person verkar ens tycka att det är konstigt eller ha någon som helst förståelse.

"Kanske beror på vem eller vilka som äger eller tränar hästarna som nu inte får vara med."
Eller lite vilka som äger el tränar hästar som kommer med istället...:grin: Jag trodde verkligen inte att travsverige kunde bete sig såhär illa. Vart vänder man sig, ST verkar ju inte ta något ansvar?!
Och alla som håller på med trav vet ju att man matchar hästarna en vecka i taget ungefär så det är ju inget konstigt att plötsligt inte längre vara välkommen till det lopp man har kvalat till under ett års tid. (ironi, hoppas jag alla märker) Ååå jag är så arg!!!!
 
Sv: Snuvad på ST:s Guldtäcke!

Kollade just på Sleipners sida och där står fortfarande den ursprungliga proppen till nästa helg!
Har ni kontaktat Sleipner? Vad säger dom???

Jag lider verkligen med er alla runt hästen. Kämpa och matcha under ett helt år och sedan bli blåst på finalen som man kvalat in till. Jag finner inga ord.
:eek::devil::(:confused::cry:
 
Sv: Snuvad på ST:s Guldtäcke!

ST: sportchef svarade att "när loppet instiftades fanns inte montésporten" ... "vi borde ha tänkt på detta tidigare under året men när nu frågan ställdes så tog vi (dvs han och sportchefen på Dannero) snabbt beslutet att ändra reglerna".

Du nämnde mygel, och ja, man vill ju inte smutskasta någon men det blir snart svårt att undvika i det här fallet... Jag vet ju vilka som står bakom den Bollnäshäst som nu fått Ivars plats...
Eftersom Dannero i första publiceringen av slutställningen endast petat Ivar så kändes det som ett påhopp, det fanns ju nämligen fler med montéstarter i raden. Ingen tog heller kontakt med hästens ägare/tränare utan det var jag - som satt och väntade på att få se hans kvalvinst i tryck - som läste det först.
Vad hade annars hänt? Hade de överhuvudtaget fått veta att de kastats ut ur ett 150 000 kr-lopp i elfte timmen?!!


Själva essensen i det hela är förstås ST:s översitteri (och Dannero i det här fallet). Varför inte göra om loppet till ett rent inbjudningslopp för de hästar som de anser vara bäst istället? Finns ingen poäng med att kvala när de ändrar reglerna efteråt........
Montéstarter räknas i alla andra sammanhang, man kan ju anmäla till vilka lopp som helst grundat på startpoäng samlat i monté. Men helt plötsligt - citat: därför att andemeningen med loppet är för sulkyhästar - räknas det inte alls......:devil:
 
Sv: Snuvad på ST:s Guldtäcke!

kl

Hmm... kunde dom inte bara insett sitt "misstag" och låta det gå för den här gången, och ändra reglerna till nästa års upplaga istället...? (Inte så insatt men jag antar att det är ett 'årligt' lopp??)


Lite som Tarzans "kupp". Han hittade ett kryphål och fyllde hela loppet med ostartade treåringar. Företräde. Ledningen kunde inte göra annat än att köra "Tarzans lopp", inte helt nöjda, men vadå,,, proppen var ju skriven så??

Dåligt av ST..
 
Sv: Snuvad på ST:s Guldtäcke!

Ja jag har ägnat mej åt att läsa samtliga hästars resultatrader och kan inte annat tro än att det ligger nog mer än en hund begraven här.

Hur kan vissa hästar få tillgodoräkna sej montéstarter och andra får det inte.

Det justaste hade varit att låta bli och talla på proppen och köra loppet med de hästar som uppenbarligen har kvalat in genom att deltaga i serien enligt gällande propp. Sedan kanske ändra förutsättningarna (utesluta montéstart) till nästa års upplaga.

Men det verkar bli lite hursomhelst överallt när vi har en massa småpåvar som tar sej friheter och gör lite som dom tycker. Usch och fy.
 
Sv: Snuvad på ST:s Guldtäcke!

Precis vad vi också tycker, de borde stå sitt kast och ändra reglerna till nästa år. Om det är så de vill ha det.

Ingen som tänker på att monté kan vara ett lyft för travsporten som helhet - lockar många yngre, mkt tjejer - och bör respekteras. Travet i allmänhet tappar både här och där, såväl publik som hästägare och aktiva, är det då rätt väg att gå att göra sån skillnad på trav och trav?

Nä fy tusan alltså..... Snart blir det helg och listorna skrivs, utan Ivarsqvick :cry:
 
Sv: Snuvad på ST:s Guldtäcke!

Precis vad vi också tycker, de borde stå sitt kast och ändra reglerna till nästa år. Om det är så de vill ha det.

Ingen som tänker på att monté kan vara ett lyft för travsporten som helhet - lockar många yngre, mkt tjejer - och bör respekteras. Travet i allmänhet tappar både här och där, såväl publik som hästägare och aktiva, är det då rätt väg att gå att göra sån skillnad på trav och trav?

Nä fy tusan alltså..... Snart blir det helg och listorna skrivs, utan Ivarsqvick :cry:

Har ni kontaktat media ? De brukar ju gilla när "andra" gör fel och det drabbar "vinnare"... =) De större tidningarna har ju sportbilagor och just travsidorna brukar ju va många, även om visserligen kallblod inte är deras prio 1 så kan de ju va värt att kolla ...
 
Sv: Snuvad på ST:s Guldtäcke!

Vet du mer om när "Tarzans lopp" inträffade? Jätteintressant att höra om andra lopp, som de faktiskt körde ändå! Det här hade ju definitivt aldrig hänt om någon i Ivarsqvicks krets hade haft ett känt namn.

Vi har börjat skicka runt lite till media men inväntar också lite fler svar från ansvariga.
 
Sv: Snuvad på ST:s Guldtäcke!

Hur kan man komma åt att tipsa V75-sändningen imorgon om detta? Går ju skicka sms med frågor under sändningen men det känns osäkert om det kommer med då..
 
Sv: Snuvad på ST:s Guldtäcke!

Vi har nu fått gehör från två lokaltidningar, alla är eniga om att ett stort fel har begåtts! Men samtliga säger också att det förmodligen är försent att få till någon ändring...
Precis vad ST ville antar jag, de har bara väntat ut att helgen ska komma.

Efter att ha gått igenom ett par startlistor från tidigare år så har vi hittat åtminstone en häst, Idenors Leo som ställde upp 2009, som var inkvalad på 3 segrar där 2 var tagna i monté.
Det var alltså ingen nyhet för ST det här, men tydligen blev det väldigt akut att ändra reglerna nu.... undra varför. Det är så uppenbart, allt pekar åt ett håll, men man vill ju inte tro att det är sant!!
Lever vi i Sverige år 2012 eller vad är det frågan om?!
:devil::devil::devil:
 
Sv: Snuvad på ST:s Guldtäcke!

Har ni kontaktat Travronden?? Eller Aftonbladet som mer än gärna skriver om sådana här saker. Micke Nybrink är inte sen att haka på när det gäller oegentligheter. Kör hårt. Skaka liv i alla möjliga människor som kan väcka debatten.
 
Sv: Snuvad på ST:s Guldtäcke!

Vet du mer om när "Tarzans lopp" inträffade? Jätteintressant att höra om andra lopp, som de faktiskt körde ändå! Det här hade ju definitivt aldrig hänt om någon i Ivarsqvicks krets hade haft ett känt namn.

Vi har börjat skicka runt lite till media men inväntar också lite fler svar från ansvariga.


Här är loppet: https://www.travsport.se/sresultat?kommando=tevlingsdagVisa&tevdagId=514101&loppId=732032#lopp

Proppen var öppen för hästar upp till 798 000:-. Tarzans hästar kunde slinka emellan just för att man missat att lägga till "företrädesregeln gäller ej" då proppen skrevs.
Sura som bin var dom på banan (och såklart dom tränare med dom riktiga hästarna som inte kom med... bl a. nån av Redéns jänkare), men det var ju deras eget fel och det var ju trots allt rätt att låta loppet gå ändå.

ATG tog bort allt totospel, men loppet kördes och hela prispotten gick ju till Tarzan såklart ;)
 
Sv: Snuvad på ST:s Guldtäcke!

Jaha, då var det definitivt då... Han är inte med i startlistorna. Fast det var väntat så har jag trott in i det sista att de ska ta sitt förnuft till fånga..:cry::confused::cry:

Ronden är givetvis kontaktade men de hann ju aldrig få ut det till fredagens tidning så nu hoppas jag att de gör stor affär av det på tisdag.
Men han är ändå inte med i loppet. De slängde verkligen ut honom.:(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp