Snuvig häst

Yndeer

Trådstartare
Jag ber hemskt mycket om ursäkt till alla er som blir upprörda när ni ser någon göra en tråd på ett hästforum istället för att slösa en veterinärs tid genom att ringa och rådfråga när veterinären kan jobba med annat istället.

Min relativt unga häst har sedan igår haft gult rinnande snor från ena näsborren, men det var inte förrän idag jag reflekterade över att det faktiskt var snor. Första tanken är såklart "Kvarka! Isolera och kontakta veterinär" typ men jag vet inte?

Jag har ingen erfarenhet alls av snuviga hästar, vad gör man?
Hästen är pigg och glad, temp på 37,9, rann ett tag efter att han sprungit runt men sen när han lugnat ner sig verkade det inte rinna lika mycket. Det rinner bara ur vänstra näsborren.

Är det veterinär som ska kontaktas snarast för att ta prover på om det är kvarka? Eller bör man vänta till ev feber dyker upp? Jag vet inte som sagt och därför frågar jag...

Har läst allt på SVA men det är mest fokuserat på vad som händer efter konstaterad kvarka och sen symptomen, vilket han bara uppvisar rinnande näsa av.
 
Har hästen inte feber eller är dålig på annat sätt än att den bara är snorig så är det med största sannolikhet bara en förkylning, speciellt unghästar blir förkylda ibland utan att det är något farligt. Skulle inte heller kontaktat veterinär för det utan avvaktat, tempat dagligen och sen kontaktat vet. om det verkade bli värre.
 
Med gult snor i bara EN näsborre så skulle jag fundera på bihåleinflammation. Så fortsätter det så absolut veterinär. De kan han bihåleinfl utan feber.
 
Med gult snor i bara EN näsborre så skulle jag fundera på bihåleinflammation. Så fortsätter det så absolut veterinär. De kan han bihåleinfl utan feber.
Tack för svar!
Hur länge tycker du man ska vänta? Eller bör vi ringa och rådfråga veterinär imorgon ändå? :)

Känns skönt att ni inte tror att det är kvarka. Är man nojig så är man :nailbiting:
 
om det bra är vitt eller genomskinligt snor så är det en vanlig förkylning. Om snoret är gult och tjockt så är hästen sjuk och kan behöva pencillin.
vänta i en dag till, om hästen fortfarande har mycket snor så ring din veterinär.

min häst går just nu på pencillin, hon hade tjockt gult snor, hostade när vi travade och hade feber. veterinären kom och konstaterade att hon har en "chest infection"
antibiotika och vila i 1.5 vecka.
 
Tack för svar!
Hur länge tycker du man ska vänta? Eller bör vi ringa och rådfråga veterinär imorgon ändå? :)

Känns skönt att ni inte tror att det är kvarka. Är man nojig så är man :nailbiting:

Skulle det vara lika på fredag morgon skulle jag ringa vet då och höra.

om det bra är vitt eller genomskinligt snor så är det en vanlig förkylning. Om snoret är gult och tjockt så är hästen sjuk och kan behöva pencillin.
vänta i en dag till, om hästen fortfarande har mycket snor så ring din veterinär.

min häst går just nu på pencillin, hon hade tjockt gult snor, hostade när vi travade och hade feber. veterinären kom och konstaterade att hon har en "chest infection"
antibiotika och vila i 1.5 vecka.

Gult snor kan de få av virusinfektion med, det hjälper inte penicillin emot. Så även gult snor kan vara "en vanlig förkylning". Men de får sällan snor i bara en näsborre av ett vanligt virus.
 
Med tanke på hur många märkliga och osynliga symptom som hästar häromkring visat och som senare visat sig vara kvarka så skulle jag aldrig utesluta det innan provtagning. I vissa fall har inte ens veterinärerna fattat att det varit kvarka och då heller ej provtagit för det utan det har upptäckts flera månader senare av en slump.. Och då har hästar från dom stallen varit iväg och tränat och tävlat under tiden. Nu verkar inte dom hästarna ha varit smittsamma som tur är!!! Men kvarka är lömskt och man kan aldrig säga att bara dom inte har feber så är det inte kvarka!! Om vi ska få stopp på spridningen så måste folk börja ta det på allvar och provta så fort hästen är snorig!!
 
om det bra är vitt eller genomskinligt snor så är det en vanlig förkylning. Om snoret är gult och tjockt så är hästen sjuk och kan behöva pencillin.
vänta i en dag till, om hästen fortfarande har mycket snor så ring din veterinär.

min häst går just nu på pencillin, hon hade tjockt gult snor, hostade när vi travade och hade feber. veterinären kom och konstaterade att hon har en "chest infection"
antibiotika och vila i 1.5 vecka.
Det är knallgult och väldigt flytande (inte tjockt och "trögt"), han hostar inte och verkar inte ha feber heller...
 
Luktar det illa ur näsborren?
Nej, inte vad jag har märkt (och hästen har varit upp i ansiktet på mig med näsan så gott som varje dag).

Hur som helst, är väldigt tacksam för de tips jag har fått och jag kan meddela att hästen knappt snorar alls nu. Det rinner lite, men helt klart långt ifrån lika mycket som förr. Temperaturen har legat mellan 37,1 och 37,9 under hela tiden och hästen har varit sitt vanliga, lekfulla jag. Nu har han dock börjat bli odräglig eftersom han fått vila helt och kompisen i hagen har börjat tröttna på hans tokerier vid det här laget. ;) Förhoppningsvis är näsan helt bra inom 1-2 dagar.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 436
Senast: Capybara
·
Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
7 670
Hästvård Enligt SVA och all litteratur jag plöjt så börjar hästinfluensa alltid med hög feber, snor och hosta kommer efter febern. Men kan det...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: super
·
Hästvård Hästen i fråga har haft gult snor rinnande ur ena näsborren i minst ett år. Hästen blev även ansträngd vid ridning varför den inte kunde...
Svar
6
· Visningar
3 105
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp