Influensa, förkylning, herpesvirus?

Elaine

Trådstartare
Enligt SVA och all litteratur jag plöjt så börjar hästinfluensa alltid med hög feber, snor och hosta kommer efter febern. Men kan det vara tvärtom? Att det kommer smygande med hosta och snor först och sen feber efteråt?

En häst i stallet hostade mycket sporadiskt i 2-3 dagar vid ansträngning. Han är pollenkänslig och det är därför inte ovanligt att han kan hosta någon gång ibland på våren. Var annars pigg och kry. Men i går hostade han mer och var även snorig, tempades då och hade lite feber 38,5. Febern steg sakta under dagen och på natten hade han 40 och var mycket medtagen, ville bara ligga ner. Massa gult snor. Veterinär kontaktades och fick besked om att avvakta, trolig förkylning.

I dag något bättre, temp 39,5 och står upp. Äter lite hö men fortfarande slö och medtagen. Snorar fortfarande påskgult segt snor men inte lika mycket som i går kväll.

Det kom en ny häst till stallet för en dryg vecka sen så vi misstänker att den dragit med sig smitta, men den är frisk och det är bara den ena hästen som är sjuk.
 
Med tanke på vårt stall där liknande symptom visade sig vara Kvarka så skulle jag ta prover för att vara på säkra sidan!
 
Har tagit prov för kvarka. Men kan inte fatta hur han blivit smittad i så fall. Ingen har varit någonstans.
 
Har tagit prov för kvarka. Men kan inte fatta hur han blivit smittad i så fall. Ingen har varit någonstans.

Du skriver ju att det kommit en ny häst till stallet. Inte alls omöjligt att den haft något med sig men själv varit symptomfri. Håller tummarna att det inte är nåt sånt som kvarka....
 
Vi har kollat med fd ägaren och de har inte haft några sjuka hästar. Den hästen hade inte varit i väg på länge och det var ett väldigt litet stall den kom från.

Känns väldigt konstigt och tråkigt. :(
Sjuklingen är feberfri nu men mycket medtagen och svag.

Hoppas få provsvaren snart så att vi åtminstone vet vad det är.

Hur gick det för era hästar som hade kvarka? Hur såg sjukdomsförloppet ut?
 
@Elaine I vårt stall fick vi två smittor samtidigt. Stallhästarna, ca 20 st drabbades av sk falsk Kvarka med hosta rinniga ögon och lite snor men ingen fick feber. Hästarna på lösdriften fick liknande symptom men dom fick även hög feber och en av 12 drabbades även av dom klassiska bölderna så den fick dom ge antibiotika, övriga hästar läkte ut på ca 2 veckor men med lite kvarstående hosta. Jag har inte riktigt koll på sjukdomsförloppet hos lösdriftshästarna då vi isolerade lösdriften så jag var aldrig ut till dom. Hela gården hamnade dock i karantän och det tog väl tre månader innan den hävdes.
 

Liknande trådar

Tävling Var går gränsen? Vi började tempa hästarna för ca 1,5 vecka sen när vi hörde talas om utbrott av EHV-1. Vi har 6 hästar som går...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: Marty
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 436
Senast: Capybara
·
Kropp & Själ Den 24/12 vaknade jag och mådde inte alls bra. Hade haft en vecka med lite halsont och snor i näsan, som en vanlig förkylning. Sen...
Svar
16
· Visningar
1 246
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 637
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp