Snuvig kanin

A

Anna_Nyberg

Min lilla kanin Harry har ett tag varit lite rinnig i näsan och jag vet inte vad jag ska göra! Problemet är att han är lite snuvig och blöt kring näsan, det är som vatten annars så är han hur pigg och glad som helst. Han äter bra och dricker och igår var han hur sprallig som helst.

Nästa vecka på torsdag åker jag till Kina i 10 dagar och under tiden ska grannen till mina föräldrar ha hand om Harry, dom har en kanintjej och har erfarenhet av kaniner så det känns tryggt MEN det känns långt ifrån bra ändå!!

Han har varit lite rinnig i näsan i flera veckor och det tycks inte bli värre eller bättre för den delen. Jag har mina funderingar om det skulle vara något han var allergisk mot som tex damm i höet!! Jag har testat med att vattenspeja höet men jag vet inte om det egentligen blir så mycket bättre… En tanke som jag har är kattsanden… när jag flyttade tillbaka till min lägenhet efter en sommar hemma tog jag med kaninburen till Harry för han har nämligen börjat äta kablar så jag måste ha honom instängd på nätterna och då jag är borta om dagarna. Eftersom kattlådan med kattsand har fungerat så bra så har han den inne i buren och jag tror att han sitter och ligger mycket i lådan när han är instängd i buren. Kan någon rekommendera bra kattsand som inte dammar (tycker visserligen inte att den kattsanden jag har nu dammar men…) och som inte är allt för dyrt???

Man kan ju oroa ihjäl sig ibland...

//Anna
 
låter som en yttre retning, men man kan aldrig vara säker.
en hälsoundersökning hos vet kostar inte mycket..
istället för kattsand kan man med fördel använda det där ströet som är pressat till pellets, tror det heter toa-lätt?
 
Hej!

Var superförsiktig o gå till veterinären så fort du misstänker det minsta att din kanin kan va sjuk.
Det går så fort att de kan bli värre! :eek:
Hellre en gång för mycket än en gång för lite!
Lovar du skulle aldrig förlåta dig själv!

En vanlig hälsocheck på normal tid (ej akut) behöver inte kosta så mycket.

Jag har ett strö till min kanin som heter "Toa-Lätt" som e likt papperspellets med lera som funkar superbra! Jag har det i en köpt toahörna som jag fräschar upp varje dag lätt med en kattsandsspade. ;)

Testa o bli nöjd! Fins o köpa på djuraffär som i vanlig mataffärer.

Lycka till! /C
 
Har haft liknande problem med min kanin, först trodde jag att det var kaninsnuva, men eftersom det är smittsamt så borde hans kompis ha fått det vilket han inte har fått.
och då hade dom bott tillsammans ett bra tag.

han var precis som du beskriver blöt kring näsan.

Så jag har nu gett bort do två kaninerna till en kompis som har , möjligheten att bo ute hon har en stor utebur.

och han nyser inte alls lika mkt där.. så vissa kaniner mår helt enkelt bättre av att bo utomhus.. har du kollat om höt är dammigt ? För isåfall kan du pröva att spraya lite vatten på höt.
 

Liknande trådar

Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
1 865
Senast: Ramona
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 925
Senast: tanten
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: Blyger
·
Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
2 033
Senast: dotzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp