Snygga täcken till hästar med breda bogar.

Springsteen

Trådstartare
Nu börjar jag bli trött på att aldrig hitta ett passande täcke åt min ponny :(
Alla täcken, vi hitills provat, är på tok försmå i bogarna, förutom vissa Bucas täcken.
Stella skulle behöva en helt ny garderob, men det är otroligt svårt att hitta passande täcken åt henne.

Har ni tips? Inga täcken med hals eller helhals dock, då tappar hon all man.
Hon är även en "mellan" storlek i ryggen,

Vilka märken har stort och rymligt för bogarna? eller hur löser ni med bredbogade hästar och ponnyer detta problem?
Får dem gå nakna och sätta världens vinterpäls kanske :idea:

Jag tycker inte ens att Stella är bred, igentligen, men idag så provade vi täcken och inte ett enda gick att knäppa normalt i
bogarna i storlekarna, 130-135, annars blir det för långt i ryggen, 135 är även gränsfall på att det är lite för långt.

Sv: Snygga täcken till hästar med breda bogar.

har du provat horseware ? för om du inte har det så tror jag att det skulle funka mkt bra.:)

Nej dem fungerar inte, om jag över huvud taget ska kunna knäppa dem så sitter de halvägs upp på halsen :crazy:

Men tack för tips :bow:

Horseware har ju en modell som heter quarter om jag inte minns fel. Dom täckena ska passa hästar av grövre modell.

hehe jag ar en grov ponny som 135 blir för litet åt ibland, jag säger så här: tacka vet jag bogveck! :D jag tkr iaf det blir stor skillnad på utrymme för framdelen:cool:

testa event då. 125 var alldeles för stort i bogen och för långt i ryggen till min ponny och han är inte direkt någon klenis....

shires har ställbar front och väldigt höga bogveck, det kanske funkar?

sen tycker jag väl att det inte spelar så stor roll om det är lite för lång i ryggen, då värmer det ju bättre. :p

Jag har ungefär samma problem själv (passformen i bogarna) och det finns en gammal tråd i ämnet om du är intresserad vad som redan tipsats om!
T ex event (men dom tycker jag ärligt talat brukar vara dyra i förhållande till kvaliteten). Jag har provat några täcken nu och ett Shires (inte stormbreaker men kommer inte ihåg vad modellen heter nu...) var helt ok även om bogvecken gärna hade fått gå högre upp för nu är det på gränsen.
Hade ett Rhino Wug som egentligen satt kanon med dom två nackdelarna att manen skavdes bort och att det var lite för litet i bogarna så spännena knappt gick att knäppa! :crazy: När den väl hade det på sig verkade den inte brydd av det, men jag är liksom du rädd om manen.
Faktiskt passade Rusta-täcket vi köpte ganska bra också, men täcket i sig tyckte jag var värdelöst, regnade det ordentligt eller snöade så det la sig ett lager på täcket blev det genomblött så kusen hade likagärna kunnat vara täckeslös.

Nu vet jag inte om min häst går under dina kriterier för bred bog, men jag tycker han är rätt kraftig hela han:p Vi har haft jätteproblem med att hitta täcken som sitter bra, tycker att dom alla har varit supertighta framtill och dessutom glidit bak så fort han tagit ett steg fram:crazy: vilket då resulterat i att dom suttit ännu tightare fram
Men förra hösten köpte jag ett shires, visserligen med helhals (inget jag eg vill ha just för manen) och utan att överdriva så är det nog mitt bästa köp någonsin:love: Helt plötsligt tycker hästen att det är helt ok att få täcke på sig dessutom.. och även om han varit ute och sprungit så sitter det tamigtusan kvar exakt så som man lagt på det:love:
länkar till en bild så kan du själv få avgöra huruvida han uppfyller dina kriterier:D http://img.photobucket.com/albums/v653/LillaMy84/traning/we/WE076_edited.jpg

Horseware har ju en modell som heter quarter om jag inte minns fel. Dom täckena ska passa hästar av grövre modell.

:idea: Får ta och titta efter det täcket! Tack för tipset!

flummtokan; Bogvecken gör inte så mycket skillnad på Stella :o Vill ju inte att de ska behöva vara utsträckta redan innan hon börjar röra på sig.

Centaur; Har provat event, 125 var lagom i ryggen på henne, ganska bra i bogarna, men det gled runt och satt inte bra alls endå, så nu ligger det på vinden och skräpar.

Totola; Shires är faktist helt ok på Stella hon har ett innetäcke därifrån, dock är det lite litet i bogarna och glider lite så hon får lite skav, men det är inget jämfört med vad andra täcken har gett för skav. Usch det är jobbigt med täcken :crazy:

LillaMy84; Shires är ju helt ok, ska hålla utkik efter det märket igen, har ett innetäcke, som skrivet ovan, som sitter ganska bra, men de kanske har annorlunda och bättre modeller än det som jag redan har :)

Shires? Funkar bra på våra fjordingar.

Fast det hade du visst fått en massa tips om :p

Event är för litet i bogarna på min fjorda men Shires är nästan sort.

Senast ändrad:

Jag har ett regntäcke från Horze, och till min inte allt för klena ponny så är det alldeles för stort i bogen. Kanske kan vara värt att prova, billigt var det också:)

Min rejält breda ponny har Rambo och Rhino från Horsware och Bucas har han något med. Dock måste jag köpa täcken som är lite för långa för honom. Har aldrig hittat ett täcke som sitter bra om det är lagom långt. Inte så snyggt kanske. Men jag vet inte vad man annars skulle göra.

Ironwill:
Jag har också häst med enormt bogparti. Shires täcken är väldigt rymliga framtill och har även ett Svea Sverigetäcke som är rymligt. Det har sina bogveck placerade på rätt ställe vilket är rätt ovanligt. Så där fåg bogarna bra med plats.
(Bucas täcken är för trånga i bogen åt min.)

Min häst är mycket kraftig och han kan i princip bara ha Horseware, vet att dom som har halvhals är tajtare än dom med den vanliga skärningen. Sen har dom modeller som heter XL och dom är kanon på dessa hästar som är breda i bogen! Plus att dom har ju storlekarna i varje 5 cm (130, 135, 140 osv) Så då kanske du kan gå upp en 5 cm i storlek så kanske det går.

Vet att det inte är lätt, har skickat tillbaka massor med täcken genom åren, nu har han bara horseware i str 160-165 cm, min Welsh Cob grabb.

Lycka till!

Hedwig är ju inte den smärtaste och får bogskav av de flesta täcken:mad: De som funkar på henne är Amigo (nylonfoder) och JN Sweden. JN Sweden är formsydda och har nylonfoder. Superbra täcken och inte galet dyra. Ca 1200-1300 för ett 300g vintertäcke.

Ska genast börja leta och ta hem en massa Shires täcken, något kanske passar :)

oxo; Tackar för tips :bow:

Tuaphua; Jo känns nästan som om jag behöver ge upp när det gäller längden på täcket, får väll slå till på 140-145 för att hon ska få plats. :crazy:

Marks; Vi har provat ett par Horseware, det fungerade inte med dem. Men har de XL modeller så kanske det kan vara något? :)

Hedwig02; Ett Amigo Cooler (har jag för mig att det hette) köpte jag åt Stella förra året, när hon var omusklar, kunde inte knäppa det i bogarna :crazy: Men derars stalltäcken och utetäcken kanske ser annorlunda ut?

Tackar alla så hemskt mycket för svar :bow:

Jag har en bred New Forest ponny och hon har 145 i sina täcken. 135 blir för tajt i bogen samtidigt som 145 hänger ner ganska mycket på sidorna eftersom hon bara är ponny. Men med 145 så får hon plats och inget skav. Sen kan jag tyvärr inte tipsa om bra märken. Jag tror att du helt enkelt ska gå upp en storlek! :laugh:

ahaa ojdå tänkte inte på det jag :angel:

Tänkte på det Hedwig02 sa om JN sweden, köpte ett ofodrat regntäcke som satt jäkligt tajt i bogen så nu är jag lite anti JN..:angel: närå men tänk så olika hästar är i kroppen egentliegn :eek:

om shires funkar så tycker jag du ska satsa på det. :) det är jättebra kvalitet på dom, jag har en hel massa! använder nästan bara shires och horseware till mina tre hästar. färgerna varierar lite från år till år.

Det Shires jag har är det som gett minst skav. Det enda täcket som inte ger henne skav är Bucas Irish Stable, helt underbart täcke :love: De andra bucas är mycket mindre i bogarna, men det här är helt perfekt på henne. Hon ser ut som en tjockis i det :rofl: för att det är så stort bara.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 495
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
19
· Visningar
1 837
Hästvård Jag har den senaste tiden sett en hel del studier som försöker ta reda på om hur mycket av sin egen vikt hästen kan bära. Man verkar... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 292
Senast: VegaL
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Septisk artrit