Snygga träns i X-full med vanlig, engelsk nosgrimma?

castle_bar

Trådstartare
Jag tänkte köpa ett nytt träns till min bamse-häst men det var visst svårare än vad jag trodde att hitta fina träns i x-full och dessutom var det riktigt svårt att hitta träns med bara vanlig, engelsk nosgrimma!

Varför är det bara kandar som har en slät, engelsk nosgrimma medan alla TRÄNS har en snokrem/aachenrem på nosgrimman? Självklart går det ju att ta av snokremmen men jag tycker att det är fult med det lilla fästet till snokremmen som bara hänger ned... Går ju att klippa av det kanske men det hade definitivt varit snyggare med ett träns som hade en enkel nosgrimma från början. Till min stora lycka hittade jag träns där hela fästet var avtagbart så att det bara blev kvar en vanlig engelsk grimma efter att man plockat bort snokremmen och dess fäste, men då fanns inte tränsen i x-full... Jag mätte och sidostyckena blev några centimeter för korta. :(

Någon som också har stooor häst och vet vart det finns passande träns? Och någon som vet vart det finns träns med engelsk nosgrimma eller aachenträns med helt avtagbart fäste? (Jag vet att Dyon har ett träns med avtagbart fäste och Hööks har en kopia på det, men jag gillar inte att lädret är helt platt på de modellerna. Kräsen? Japp! :p)
 
Sv: Snygga träns i X-full med vanlig, engelsk nosgrimma?

Kan nog inte ge dej ett bra svar, men jag är väldigt förtjust i Stübbens träns och om man beställer via deras tyska nätshop kan man välja själv om man vill ha med eller utan snokrem.

Har ett sådant själv hängandes i väntan på nästa häst med stort huvud...

Annars köper jag ett billigt kandar och tar bort extraremmen, om det inte skiljer så himla mycket i pris förståss, eller så knipsar av av flärpen.....
 
Sv: Snygga träns i X-full med vanlig, engelsk nosgrimma?

Kan du inte sätta ihop ett eget? Dvs köp ngt träns i X-full även om det har snokrem. Köp sedan ett billigt kandar (tex Hööks) och ta nosgrimman ifrån. Eller beställ/köp enbart en "kandarnosgrimma". Döbert säljer ju tex lösa nosgrimmor.

Jag tror det är lättare att göra så än att hitta ett träns i X-full utan snokrem. Som du säger har ju i princip alla träns det nu.

En duktig sadelmakare kan dock sprätta upp en nosgrimma och ta bort flärpen för att sedan sy igen. Det har jag gjort en gång till ett kandar och det blev snyggt!
 
Sv: Snygga träns i X-full med vanlig, engelsk nosgrimma?

Hubertus Classic har en fin modell där man kan plocka bort hela snokremmen och "fästet". Det tränset i X-full är stoort!
 
Sv: Snygga träns i X-full med vanlig, engelsk nosgrimma?

Ja det kanske blir så jag får göra... Men visst är det konstigt att alla träns har snokrem?

Kl*

palle: Tack, ska kolla närmare på det!

bejkonfis: Tack! Jag hittade den modellen efter lite googlande. Jag hade jättegärna haft ett träns med lite fler fina detaljer men jag får väl köpa ett lite roligare pannband att byta till, det finns det ju en uppsjö av idag! :)

Jag tar gärna emot fler tips!
 
Sv: Snygga träns i X-full med vanlig, engelsk nosgrimma?

Jag köpte ett Hubertuskandar och tog bort "extranackremmen".
Enda nackdelen är att det inte är "ergonomiskt" nackstycke utan det är vanligt nackstycke.

Min häst är så grov vid nosgrimman så jag måste byta ut pullpackremmen mot en längre när jag köper såna nosgrimmor..
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver hjälp att hitta snygga träns (gärna bruna med mässingspännen) UTAN snokrem/aachenrem. "Köp bara ett träns och plocka bort...
Svar
14
· Visningar
1 943
Senast: Sporthorse
·
Utrustning ...När den samtidigt är den mest skadliga för munnen och tänderna? Funderade på det i.o.m. H.Hs "nyfunna" tandproblem. Remont är ju det...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 260
Senast: Grazing
·
Utrustning Tycker det är så fult med aachen utan snokremmen pga fästet som sticker ut, men hittar inga fina engelska nosgrimmor. Letade på...
Svar
9
· Visningar
819
Senast: Equilina
·
Utrustning Träns-o-manen har varit ute på internet igen....:angel: Nej, men hittade en web-shop som hade jätterea på träns av ett märke som hette...
Svar
5
· Visningar
1 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp