snyggast nosgrmma/schabrak?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Silly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 627
S

Silly

vilken typ av nosgrimma(pullar/achen/smal/tjock) och schabrak(allround/hopp/brodyr/kantband) tycker ni är snyggast?

Sv: snyggast nosgrmma/schabrak?

Ingen nosgrimma alls samt bara vojlock :D Men det beror ju helt på hur hästen ser ut! färg, huvudform, kroppsbyggnad osv..

Det beror helt på hästen och grenen. Pullarnosgrimmor kan jag tycka är väldigt snyggt på ett typ av huvud. Breda (4-5 cm) engelska nosgrimmor är också snyggt, men då i dressyrsammanhang.
Araber är endast snygga i väldigt smala engelska nosgrimmor. De försvinner i allt annat.

Shabrak beror ju också på grenen. Jag gillar dock inte hoppchabraken, de som slutar på halva sadeln. Tycker det är fult. Brodyr är okej, kantband nästan ett måste.

Pullargrimma (eller helst ingen alls!). Har börjat överge schabraken, tycker nuförtiden att det är snyggare med en diskret "kant" runt sadeln i ngn fin färg. :smirk:

Jag håller delvis med dig. Det beror ju på grenen och hästen, jag älskar breda nosgrimmor men pullar i hoppning och engelsk/remont i dressyren. (Fast jag gillar remont och pullar just därför att de inte skadar munnen)

Korta hoppschabrak är fula :crazy:

OT: Vilken fin bild du har!

Snyggaste nosgrimman är den sorten som sitter i sidostyckena tycker jag. Ser enkelt och "rent" ut. Absolut snyggaste schabraken är antikschabraken.

Beror helt på häst, men har de små huvuden så ska det vara smala och platta remmar, annars försvinner hästen bakom tränset. Remontgrimma är fint på hästar med små ganska "jämntjocka" huvuden dvs. inga stora ganascher.

Schabrak som är enfärgade med diskret kantband är snyggast. Brodyr endast om det är typ gårdsnamn, klubb, sponsor eller liknande. :)

En korrekt satt pullarnosgrimma och aachennosgrimmor.

Schabrak så är det dressyrschabrak i dressyren (hemskt med folk som har det under hoppsadlar! :eek: ) och allround eller långt hoppschabrak i hoppning. Inte amerikanskt hoppschabrak - det är inte fint längre. Kantband är ett måste. Passpoaler är snygga, sålänge de är enfärgade. Brodyr är snyggt ibland, om det är diskret.

Ja just det. Spanska/Portugesiska träns har också nosgrimman på samma sätt. Tycker det är snyggt och väldigt funktionellt. Min häst trivs mycket bättre med en sån än en vanlig.

Kan ni inte lägga in en bild på en sån nosgrimma? :)

Då är jag med på hur du menar! :)

Chebban: Såhär!

238.jpg

Jag gillar breda, engelska nosgrimmor, gärna med vitt foder om hästen inte har stora vita tecken i ansiktet.

Aachennosgrimmor får INTE vara för breda och helst inte vitt foder.

Finaste schabraken skall vara av bomull, med smal passpoil och kantband. Brodyr kan vara snyggt, beror på typsnitt etc.

Det fulaste jag vet är enfärgade vojlockar i tråkig färg, typ marinblå eller klarröd.
Fulaste schabraken är alla med glansigt tyg, 4-5 passpoiler och kantband, tjocka som få och quiltade så de ser ut som duntäcken.

Aha, du är de som jag gjorde tillfälligt på mitt träns, drog snokrämmen som nosgrimma ;)

bus019.jpg

hihi :)

Jag gillar pullargrimmor med lite ludd på.

Snyggaste schabraken är RG och JW.

på min häst är det snyggast med remont eller achen nosgrimma. Bred eller smal kvittar.
Snyggaste schabraken har RG, Mia's och equiline. Utanbrodyr, dressyrmodell och med kantband så klart.

Sorbe skrev:
En korrekt satt pullarnosgrimma och aachennosgrimmor.

Schabrak så är det dressyrschabrak i dressyren (hemskt med folk som har det under hoppsadlar! :eek: ) och allround eller långt hoppschabrak i hoppning. Inte amerikanskt hoppschabrak - det är inte fint längre. Kantband är ett måste. Passpoaler är snygga, sålänge de är enfärgade. Brodyr är snyggt ibland, om det är diskret.
Jag håller med dig!

Jag tycker Engelsk nosgrimma eller pullargrimma med inte alltför tjocka eller smala remmar är snyggast.

Schabrak, gärna hoppvarianten och med en annan färg på kantbandet.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 400
Senast: Silje
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
981
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
247
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V