Bukefalos 28 år!

Social träning?

Mixess

Trådstartare
Hejsan!
Har en staffordshirebullterrier på över ett som inte är jätte van vid andra hundar.

Den enda hunden hon egentligen "umgåtts" med är min systers hund av samma ras.

Tycker att hon är otroligt "hårdhänt" när hon leker. Vad tror ni?
Kan man se på hur hon leker om det är att hon försöker dominera eller om hon helt enkelt inte vet hur man uppför sig?

Tacksam för tips och erfarenheter!!
 
Sv: Social träning?

Olika raser leker på olika sätt, och jag kan tänka mig att en Staffe tillhör kategorin hundar som gillar brottningslekar! ;) Min egen Beauceron är likadan, han fullkomligt tar ner alla hundar han leker med, lutar sig över dem i full fart tills de faller omkull och då lägger han sig lyckligt ovanpå dem!
Visst ingår det dominans i det hela, men det är också hans sätt att leka på. Andra raser gillar jaktlekar (vinthundar t.ex.) osv osv
Om din tik gör det på ett lekfullt sätt som inte leder till allvarligheter, är det helt enkelt hennes stil och så hon leker!
 
Sv: Social träning?

Sen kan det mycket väl vara så att hon kan anpassa sin lek efter den andra hunden. Se till att hon får träffas och umgås med andra vettiga hundar så att hon inte blir "språkligt handikappad" med hundar av annan ras / typ.

Min aussie är uppvuxen tillsammans med min rottiskorsning och leker som en rottis tillsammans med honom. Det är brottning, "fula" tacklingar, bitande och gormande - allt på lek förstås men det är så man leker med en rottis! :)
Jag blev själv lite fundersam på om hon skulle bli alltför tuff mot sina rasfränder men hon är smart nog att anpassa leken!
Hennes bästa kompis är en schäferkorsning som hon leker med ofta, i deras lek finns det knappt någon närkontakt alls utan de kör mer på jaktlekar (eller som vi säger, springa omkring och "fladdra med pälsen") Skulle hon kroppstackla där så skulle schäfern förmodligen bli fly förbannad...!

Som sagt, hitta bra kompisar för henne att umgås med så att hon lär sig att anpassa sin lek. Annars är staffarna ju gärna små brottare som är ganska tuffa mot varandra! Visst innehåller leken till viss del dominans, men jag tror inte att man ska övertolka det för ibland är det bara lek! Minstingen här hemma, som är allt annat än dominant, klättrar ibland fysiskt på gamle hanen och han kunde inte bry sig mindre. Han vet att det bara är på skoj.
 
Sv: Social träning?

Har också en staffe och hon leker jätte hårdhänt.
Hon slår omkull små hundar med rumpan, hon brottas, hon springer och kastar sig rakt in i andra hundar och på detta låter hon som om hon vill döda dom.

Det funkar jätte bra med stora hundar och hundar i hennes storlek, men jag låter henne inte leka med småhundar.
Om hon nu ska leka med småhundar så håller jag henne jätte kort och säger åt henne så fort jag ser att hon blir för uppspelt och hårdhänt.

Men det är nog staffarna i ett nötskal.
 
Sv: Social träning?

Svarar till alla..

Tack för svar :)
Nej jag ser absolut inget annat än lek i det när hon kör igång.
Kanske lite extra fundersam när de är första hunden bara.

Tackar för tipsen!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 241
Senast: snorp
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 167
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 791
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
745
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp