Jag har inga problem med vikten så jag har aldrig varit tvungen att tänka på att hålla igen på vad jag stoppar i mig oavsett om det är socker eller kolhydrater. Den enda anledningen till att jag försöker hålla igen på sötsaker som godis, läsk och kakor är för tändernas skull. Har dåliga kvalité på tänderna redan som det är och det är dyrt att gå till tandläkaren för saker som man hade kunnat undvika om man bara skärpte till sig.
 
Skulle jag äta vad jag är sugen på så skulle det bli cola, choklad, chips och pizza typ, några jordgubbar hade åkt ner också under sommaren.
Nej jag mår inte bra av att äta det jag är sugen på så jag äter inte det bara för att jag är sugen, sugen på detta är jag jämt.
 
Jag tror att det är enormt individuelt vad man "tål" och inte, samt hur kroppen reagerar. Precis som med hästar, vissa kan äta hur mycket sockerrikt gräs som helst utan att bli sjuka och knappt lägga på sig, medan andra får t.ex. fång av bara pyttelite.

Själv brukar jag skämta om att jag kör en "högkarbo-diet", jag äter jättemycket bullar, pasta, ris, dricker te med socker och honung, frukt osv. Men försöker även få i mig minst ett mål innehållande kött eller fisk varje dag. Jag är oftast i ganska mycket aktivitet och har hög ämnesomsättning (tror jag det heter på svenska - förbränning på norska).
Äter dock sällan chocklad eller lösviktsgodis, och läsk/saft/etc dricker jag knappt 1 gång i månaden - jag föredrar helt enkelt rent vatten och frukt i 99/100 fall.

Mitt ex som jag var ihop med i 20 år drack cola och åt chocklad i princip varje dag, och han blev givetvis riktigt riktigt sjuk pga detta. För honom har det varit nödvändigt att ta bort alla snabba kolhydrater och sötningsmedel i kosten för att må bättre, känna sig mätt och även lyckas gå ner i vikt.
Att som du skriver ditt ex blev sjuk av att äta choklad och dricka Cola varje dag handlade kanske mer om mängd än om att man ”givetvis” blir sjuk av att få i sig socker varje dag för det är helt enkelt inte sant.
 
Att som du skriver ditt ex blev sjuk av att äta choklad och dricka Cola varje dag handlade kanske mer om mängd än om att man ”givetvis” blir sjuk av att få i sig socker varje dag för det är helt enkelt inte sant.

Nej, jag har inte sagt att man blir sjuk av att få i sig socker varje dag, jag själv intar minimum två teskeder rent socker i min te varje dag. Tänkte inte skriva en lång avhandling, men det handlade om att ersätta vanliga måltider med chocklad och Cola, som ju inte är någon bra idè.
 
Börjar med att jag har en ätstörning i bagaget (bulimi).

Allt ska vara så (jäkla) nyttigt! Inget fika med socker, inga bullar, sockerskola, sockeravgifrning, frukt är socker, frukt dödar levern, undvik bröd, undvik pasta, insulinet ska hållas i schack.. det är socker i allt, akta dig för det dolda sockret, socker ger sjukdomar och övervikt, socker pajjar tänderna.... Med mera.

Själv tänket jag undermedvetet på socker, alltid. Dricker inte läsk, sällan saft, äter nästan inte godis (mest för att jag sällan är sugen), köper sällan frysmat, äter max två frukter per dag, "spär ut" kolhydraterna med grönsaker osv.

Har försökt som viktminskning attutesluta kolhydrater helt vilket gör mig mer mätt och nöjd men jag tappar inte i vikt plus att jag inte alls fixar träning utan kolhydrater.

Hur ser ni på socker? Eller tänker ni på det alls? Tänker ni på kolhydrater, frukt, bröd som socker?
Jag tänker inte på det alls, jag blir olycklig bara av att "tänka på att tänka på det". Det ger mig minnesbilder från mina ätstörda år med dieter, fastor, hetsätande, viktpendling, ångest osv i det oändliga. Jag vägrar läsa tidningar som "Må Bra" (finns den ens kvar längre?) eller tidningar om sk självhjälp. Jag får en knut i magen av det.

Idag skulle jag å andra sidan inte äta en jättepåse lösgodis, men det är mest för att jag skulle må jätteilla av det. Jag äter heller inte superfeta såser osv men enbart då för att de känns äckliga. Smör älskar jag! Bröd med smör och honung - mums!! Men samtidigt så tränar jag en hel del (triathlon) och det är avgörande för mig, på så vis att jag slipper räkna kalorier i det oändliga och slipper ha ångest om jag äter en semla. Och jag tränar inte extremt, som vissa, utan rätt lagom omän ofta och hyfsat intensivt.

Liiite bör man väl ha koll på sitt godisintag t.ex. men inte så att det blir ett allt eller inget. Så tänker jag. Jag misstänker att totalförbud snarare blir till en fixering som gör att man längtar efter det förbjudna och till sist inte kan hålla emot längre utan äter massor - och får ångest.
 
Jag äter det jag tycker är gott och är sugen på. Tänker inte alls på socker.

Har inga problem att ge mitt barn grejer med socker heller. Däremot vet jag att det är lätt att hon dricker sig mätt på saft tex, och då kan vi behöva begränsa det.
 
Nej, jag har inte sagt att man blir sjuk av att få i sig socker varje dag, jag själv intar minimum två teskeder rent socker i min te varje dag. Tänkte inte skriva en lång avhandling, men det handlade om att ersätta vanliga måltider med chocklad och Cola, som ju inte är någon bra idè.
Hoppsan, det var ju rätt väsentlig information. Att ersätta måltider med vad det än vara må blir ju för ensidigt.
 
Nej, jag har inte sagt att man blir sjuk av att få i sig socker varje dag, jag själv intar minimum två teskeder rent socker i min te varje dag. Tänkte inte skriva en lång avhandling, men det handlade om att ersätta vanliga måltider med chocklad och Cola, som ju inte är någon bra idè.
Då lär man drabbas av ordentlig näringsbrist, misstänker jag.
 
Hoppsan, det var ju rätt väsentlig information. Att ersätta måltider med vad det än vara må blir ju för ensidigt.

Men det är nog rätt vanligt tror jag, man är hungrig och har lågt blodsocker, men kanske ont om tid eller ork att laga mat/äta, så man köper något som får upp blodsockret snabbt, t.ex. energidryck, cola, läsk, chocklad osv., och känner sig genast bättre. Istället för att äta ett "riktigt" mellanmål/måltid.
Det kan funka i en krissituation, men inte som en vana. Tyvärr vet jag flera som har det som en (o)vana att göra så.

Förlåt TS för ett litet sidospår!
 
Men det är nog rätt vanligt tror jag, man är hungrig och har lågt blodsocker, men kanske ont om tid eller ork att laga mat/äta, så man köper något som får upp blodsockret snabbt, t.ex. energidryck, cola, läsk, chocklad osv., och känner sig genast bättre. Istället för att äta ett "riktigt" mellanmål/måltid.
Det kan funka i en krissituation, men inte som en vana. Tyvärr vet jag flera som har det som en (o)vana att göra så.

Förlåt TS för ett litet sidospår!
Ja, det är säkert inte ovanligt. Men jag tycker inte att socker ska utmanas som en stor bov om man ersatt sina måltider med cola och choklad och inte mår bra av det.
 
Men det är nog rätt vanligt tror jag, man är hungrig och har lågt blodsocker, men kanske ont om tid eller ork att laga mat/äta, så man köper något som får upp blodsockret snabbt, t.ex. energidryck, cola, läsk, chocklad osv., och känner sig genast bättre. Istället för att äta ett "riktigt" mellanmål/måltid.
Det kan funka i en krissituation, men inte som en vana. Tyvärr vet jag flera som har det som en (o)vana att göra så.

Förlåt TS för ett litet sidospår!
Det är nog inget större problem sålänge man inte gör så med ALLA måltider.
 
Men det är väl egentligen inte så logiskt att man skulle få magsmärtor av alla olika typer av kolhydrater oavsett form?
Det lär inte finnas så många likheter mellan tex bröd och lösviktsgodis även om både innehåller någon form av kolhydrat.

Just lösviktsgodis innehåller ju dessutom en himla massa saker som inte är just socker.

Min sambo har ibs och där är det välkänt att personer med ibs kan reagera på vissa typer av sockerarter. Men det är ju ett långt hopp till att alla former av kolhydrater ger ont i magen.
Det är ju mer eller mindre, men att "bara" hålla ner kolhydrater är ju ganska enkelt, så jag kör på det. Jag har inte koll på kolhydrater i grönsaker till exempel, för jag har aldrig mått dåligt av grönsaker. Även mejeriprodukter kan vara ganska "mycket" kolhydrater i har jag för mig, det går dock alltid bra till exempel. Även vissa sockerfria produkter, men som istället har lång innehållsförteckning med mycket "konstiga" ingredienser kan jag reagera på. Men jag har aldrig utrett exakt vad som jag är känslig för, jag bara undviker för stora mängder kolhydrater och då mår jag bra! :)
 
Hur ser ni på socker? Eller tänker ni på det alls? Tänker ni på kolhydrater, frukt, bröd som socker?

Ser på socker (alltså som i t ex godis) något jag kan äta ibland men inte jämt och ständigt. Tänker inte på det aktivt som i någon diet eller restriktion. Ser inte kolhydrater i mat som socker även om jag även där inte äter t ex vitt bröd och pasta vareviga dag även om det är gott.
 
Jag undviker godis och kakor och övrig fika på vardagar och försöker äta lagom med kolhydrater utifrån att jag har ett stillasittande arbete i huvudsak. Jag äter varierat med kött, fisk och vegetariskt varje vecka och försöker få till sallad till maten dagligen och äter frukt varje dag. Mer än så tänker jag inte på varken mat eller socker.
 
Försöker att inte äta så mycket socker som i kakor, godis och så. Just för att hålla vikten. Hade jag hållit skulle jsg nog inte brytt mig så mycket:angel: Föredrar salt framför socker så borde egentligen minska i saltet hellre!

Till barnet försöker vi begränsa vitt socker. Frukt får han äta obegränsat.
 
Tänker på socker men begränsar mig sällan, eftersom jag oftast inte är så sugen på att äta mängder. Kan bli en chokladbit eller två på jobbet varje dag i en vecka utan att jag får någon noja över det.

Försöker se lite till innehållet i saker och är ledsen över allt socker i flingor, samtidigt som de sockerfria inte tilltalar mig varken i pris eller smak.

Rör på mig med minst 10.000 steg per dag, oftast mer och då med ridning/tömkörning/löpning eller liknande.

Vet att jag mår illa om jag ersätter mellanmål med godis/kakor/dylikt men vet också att jag mår dåligt om det går för långt mellan måltiderna så har oftast med något litet sött för att kunna reda upp kriser.
 
Men det är nog rätt vanligt tror jag, man är hungrig och har lågt blodsocker, men kanske ont om tid eller ork att laga mat/äta, så man köper något som får upp blodsockret snabbt, t.ex. energidryck, cola, läsk, chocklad osv., och känner sig genast bättre. Istället för att äta ett "riktigt" mellanmål/måltid.
Det kan funka i en krissituation, men inte som en vana. Tyvärr vet jag flera som har det som en (o)vana att göra så.

Förlåt TS för ett litet sidospår!
Här är en som har den ovanan 🙋‍♀️ 🙈

För att återgå till ämnet, jag äter det jag är sugen på, tyvärr inte alltid så bra. Tänker ibland på att jag får i mig alldeles för mycket socker, men är "för lat" för att göra något åt det. 🙃
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp