Sockerfria/-fattiga bakverk

cili

Trådstartare
Jag fyller snart år och kommer ha kalas där två diabetiker (typ 2) kommer medverka. Skulle därför vilja bjuda på något fika som även dom kan äta av. Men vad?
Båda äter vanligen tårta vid sånna här tillfällen, men bara en liten smakbit. Det vore roligare om det fanns något mer lämpligt som dom kunde ta mer av.
Att fråga dom om förslag är ingen idé, det gäller två gamla män som aldrig bakar själva :)
 
Det finns en fantastisk bakbok som heter Smarta Bakverk :) Allt i den är socker, gluten och mjölkfritt.
 
Kolla in baka sockerfritt.se. Massa smarriga sockerfria recept! Har bakat därifrån flera gånger då mamma hälsar på. Hon har också typ-II diabetes
 
Kolla in baka sockerfritt.se. Massa smarriga sockerfria recept! Har bakat därifrån flera gånger då mamma hälsar på. Hon har också typ-II diabetes
Den länken måste ha blivit fel, kommer bara till en sida där det står att man kan köpa domänen
 
Kan det vara ett alternativ att ha nötter på bordet för småplock?
Känns lite trist att någon ska sitta och bara äta nötter, medan resten äter bakverk :( Lägger hellre ner lite tid på att fixa något som funkar för dom också, tror att det skulle uppskattas väldigt mycket.
 
Det är ju olika hur mycket socker diabetiker kan/vill/får äta så det kan vara idé att fråga ändå. Har en diabetiker på mitt jobb som hellre tar 1/4-kaka än det där klassika smördegsbakverken med grädde och bär.
 
Det är ju olika hur mycket socker diabetiker kan/vill/får äta så det kan vara idé att fråga ändå. Har en diabetiker på mitt jobb som hellre tar 1/4-kaka än det där klassika smördegsbakverken med grädde och bär.
Den ena av dom missköter sin diabetes (och fikar det som erbjuds, oavsett vad). Den andra är öppen för nya förslag och vill gärna äta rätt för att hålla nere sitt blodsocker (han har lagt om hela sin kost efter beskedet), diabetesvänliga saker mottages med tacksamhet av den personen :)
Jag bakar gärna sådant som ser ut och smakar likt vanliga bakverk, men som inte är fulla av socker. Det är intressant även för en del andra som kommer, som vill hålla nere sockerintaget av andra orsaker (och för deras del är inte grädde någon höjdare). Sen är dom så klart inte tvungna att äta det som är diabetesanpassat, men då finns i alla fall alternativet :)

Har hittat en bananchokladkaka som verkar intressant nu i alla fall. Den skulle nog gå att göra en tårta av.
Men tar gärna emot fler tips!
 
Måste det vara "söta" bakverk? Personligen föredrar jag snittar eller sandwichar istället för kakor. Om alla får det så kan man sedan komplettera med söta/osötade bakverk i den omfattning man vill.

En paj med bär eller frukt (grädde vid sidan om) kan göras mindre söt än en tårta. Kan även göras i portionsformar.
 
Måste det vara "söta" bakverk? Personligen föredrar jag snittar eller sandwichar istället för kakor. Om alla får det så kan man sedan komplettera med söta/osötade bakverk i den omfattning man vill.

En paj med bär eller frukt (grädde vid sidan om) kan göras mindre söt än en tårta. Kan även göras i portionsformar.
Det kommer bjudas på enklare mat innan. Det är just fikadelen som behöver lösas :)
 
De här brukar jag baka till klubben café



Recept chokladbollar/ketobollar - ca 12 st

100 g smör
2 msk kakao
1 msk kokosmjöl/kokosnötsmjöl
2 msk grädde (kan bytas ut mot 2 msk starkt kaffe)
1 ägg
2 msk sötströ
Kokos att rulla i


Gör så här: Smält 50 g smör, ställ åt sidan. Vispa under tiden ägg och sötströ pösigt. Tillsätt kakao, kokosmjöl, och grädde/kaffe och vispa tills det blandats. Tillsätt det smärta smöret och rör runt. Häll upp i muffinsformar, ca 4-5 st och kör på full effekt i micron ca 1,5-2 minuter. De ska bli fasta som muffins. Ställ dem kallt. Låt resterande smör, 50 g, bli rumsvarmt. Ta muffinsen ur formarna och mosa runt i en skål, tillsätt det rumsvarma smöret och rör ihop till en jämn smet. Ställ kallt, räcker med ca 10-15 minuter i frysen sen kan man rulla det till fina bollar som sedan rullas i kokosflingor.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 425
Senast: emma-vsm
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
1 759
Senast: Heddiz
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 747
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp