Förgiftad? Corona? Bukhinneinflammation? Annat?

emma-vsm

Trådstartare
Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen och har idéer som vi inte tänkt på.

Symptomen i början av veckan var feber (inte så hög), aptitlöshet, lätta koliksymptom (enbart kollade på magen och ville ligga ner men snarare "lugn" än klassiska symptom som rullning osv).
Distriktsveterinären kom ut och undersökte, och behandlade med kramplösande, dropp och smärtlindring. Tog blodprov, allt såg normalt ut (lever, njurar, blodkroppar) förutom blodplättar som var lågt. Anaplasmaprov skickades in och kom tillbaka negativt.

Dagen efter tog jag ut en annan veterinär. Fortfarande feber, men också kort, stapplig gång. Veterinären tolkade det som magsmärta då hon inte var vinglig utan snarare gick "försiktigt". Tog prov för corona (inväntar svar idag) men han misstänkte också bukhinneinflammation. Fick smärtlindring och har fått det sedan dess. Äter och dricker okej men inte normalt. Hon har hela tiden bajsat och det har sett normalt ut, idag något åt det lösare hållet men inte diarré.

Idag verkar det också som att hon inte vill äta från marken, på plan mark. Jag testade att ställa henne i lite uppförsbacke och då ville hon beta. Det kan ha varit så även tidigare i veckan (hon har främst ätit när jag lagt in nytt hö ovanpå det gamla, kanske för att maten då kommer högre upp, jag är lite osäker.) Jag har inte märkt att hon legat ner sen i tisdags när hon istället ville ligga hela tiden.

Hon är mer sig själv nu, mer rastlös och piggare i ögonen men något är uppenbart fel och hon är ju också smärtlindrad. Veterinären ska fundera och återkomma under dagen, då också förhoppningsvis med svar på coronaprovet. I måndags upptäckte stallägaren alsikeklöver på betet, min första tanke var att hon var förgiftad. Men nu är jag inte så säker, leverproverna såg ju bra ut. Jag upplevde då att hon hade svårt med sväljreflexen, vilket släppte efter kramplösande och hon började då äta och inte bara tugga och spotta ut. För två veckor sen såg jag henne käka en svamp, men det gick så snabbt så jag uppfattade inte vad för typ av svamp. Uppenbarligen smakar hon gärna på konstiga saker (även fast det finns fint gräs kvar på betet).

Det känns så diffust och jag är väldigt orolig. Är det någon som har förslag på vad symptomen tyder på eller har erfarenhet av något liknande?
 
Det låter lite som min bekant vara häst fick Corona tror jag det var. Med massor av ”komplikationer”. Om du vill kan du pma mig så kanske jag kan sätta ihop er via facebook?
 
@emma-vsm precis som @Hippocampus säger så skulle det kunna vara ekvint coronavirus. Två av våra hästar hade det under vårvintern i år. Hos båda började det med lätta koliksymptom, lite lös avföring (men inte diarré), aptitlöshet och att de var allmänt "låga". En av dem hade en kort och måttligt hög febertopp, möjligt att den andra hade det också men att vi missade det. Han som blev sjuk först piggade på sig betydligt efter att distriktet varit ute och givit kramplösande och smärtstillande. Sedan tog det 2-3 dagar innan han var helt som vanligt igen. Häst nummer två hade i stort sett samma symptom, men blev mer allmänpåverkad och reagerade inte alls på kramplösande, smärtstillande, sondning osv som distriktet utförde. Hon fick därför åka till djursjukhus och blev kvar där i 2 dagar. Fortfarande lite låg aptit när hon kom hem, men återhämtade sig på några dagar.

Just det här med ganska diffusa symptom verkar lite typiskt corona. Sjuk, men inte jättesjuk, liksom, och inte direkt något man kan "ta på" samtidigt som man vet att något är fel!
 
@emma-vsm precis som @Hippocampus säger så skulle det kunna vara ekvint coronavirus. Två av våra hästar hade det under vårvintern i år. Hos båda började det med lätta koliksymptom, lite lös avföring (men inte diarré), aptitlöshet och att de var allmänt "låga". En av dem hade en kort och måttligt hög febertopp, möjligt att den andra hade det också men att vi missade det. Han som blev sjuk först piggade på sig betydligt efter att distriktet varit ute och givit kramplösande och smärtstillande. Sedan tog det 2-3 dagar innan han var helt som vanligt igen. Häst nummer två hade i stort sett samma symptom, men blev mer allmänpåverkad och reagerade inte alls på kramplösande, smärtstillande, sondning osv som distriktet utförde. Hon fick därför åka till djursjukhus och blev kvar där i 2 dagar. Fortfarande lite låg aptit när hon kom hem, men återhämtade sig på några dagar.

Just det här med ganska diffusa symptom verkar lite typiskt corona. Sjuk, men inte jättesjuk, liksom, och inte direkt något man kan "ta på" samtidigt som man vet att något är fel!
Det var veterinärens (nr 2 då, inte distriktets) första tanke.
Jag förstår inte hur hon blivit smittad i så fall, det är bara två hästar hemma på gården nu varav ingen har åkt nånstans. Men jag läste att smittan kan spridas genom gnagare och fladdermöss (eller oss människor såklart) så det kanske inte är omöjligt ändå. Det är jobbigt att invänta provsvaret, jag hoppas verkligen det kommer idag så vi vet hur vi kan gå vidare.
Tack för svar :heart
 
Det var veterinärens (nr 2 då, inte distriktets) första tanke.
Jag förstår inte hur hon blivit smittad i så fall, det är bara två hästar hemma på gården nu varav ingen har åkt nånstans. Men jag läste att smittan kan spridas genom gnagare och fladdermöss (eller oss människor såklart) så det kanske inte är omöjligt ändå. Det är jobbigt att invänta provsvaret, jag hoppas verkligen det kommer idag så vi vet hur vi kan gå vidare.
Tack för svar :heart
För vår del så var det först fjärde (!) veterinären som kom på det där med Corona.... men då gick det snabbt att flytta vår häst till isolering och få iväg ett prov!

Jag tror ju generellt att ekvint coronavirus är underdiagnosticerat. Vi hade ju aldrig tagit prover för det om det bara var första hästen som blev sjuk, utan bara trott att det var ett lindrigt kolikanfall.

Vad gäller smittvägar så hade våra hästar inte heller varit iväg på ett bra tag innan de blev sjuka. Så vi tror att smittan kommit från min dotter, som utbildar sig till ett hästyrke och hanterar många hästar på skolan dagligen. Ingen konstaterad smitta där, men väl någon som varit dålig i magen, så det är vad vi misstänker i alla fall (och hon har blivit noggrannare med att byta kläder när hon kommer hem!).
 
@Roheryn
Det verkar ju vara en relativ ny diagnos, som det inte kunnat provtas för tidigare så det kanske inte är alla veterinärer som direkt tänker på det..? Min ordinarie veterinär är på semester, men den här som jag fått tag på nu har jag hört mycket bra om och jag kände direkt förtroende så jag hoppas att han har en plan. Det känns så.

Jag har min unghäst i ett annat stall, där ingen varit sjuk, men som du säger kan det ju vara väldigt lindriga, eller inga, symptom så man vet ju aldrig! Det verkar ju vara extremt smittsamt. Mitt stos hagkompis visar dock inga symptom (än).

Två stallkompisar planerar att komma hem med sina hästar från betet i helgen så jag hoppas på provsvar innan. Hur lång tid tog det för er?

Kl

En konstig grej angående att hon inte verkade vilja äta från marknivå imorse. Jag höjde hennes vattenhink och hängde in en höpåse i boxen, då åt och drack hon direkt. Skumt symptom som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka.
 
@emma-vsm ja, det är en relativt ny diagnos, läs gärna här om du inte redan gjort det: https://www.sva.se/amnesomraden/djursjukdomar-a-o/coronavirus-hos-hast/

Prov på vår häst togs en lördag och jag tror vi fick svar på tisdagen eller möjligtvis onsdagen. Men då var det ju helg, så det skickades ju inte in förrän på måndagen. 2-3 dagar tror jag de säger som standard.
Tack, jag har läst allt jag kunnat hitta!
Min provtogs i onsdags, skickades iväg torsdag morgon så kanske, kanske kommer det idag då!
 
Tack, jag har läst allt jag kunnat hitta!
Min provtogs i onsdags, skickades iväg torsdag morgon så kanske, kanske kommer det idag då!
Ja, det verkar ju finnas möjlighet till det! Nästan så man hoppas att det ÄR corona så man får en orsak till de skumma sypmtomen - eller så tänkte jag i alla fall!
 
Ja, det verkar ju finnas möjlighet till det! Nästan så man hoppas att det ÄR corona så man får en orsak till de skumma sypmtomen - eller så tänkte jag i alla fall!
Ja jag håller helt med. Då har man något att förhålla sig till iaf. När veterinären pratade om corona alternativt bukhinneinflammation så kände jag också att jag i så fall hoppades på det förstnämnda.
 
Om det inte är corona, kan det vara någon form av förgiftning som påverkar både magen och att det blivit fång? Fång kan ju också vara lite lurigt ibland. Tänker just med stappligheten, smärtpåverkad, inte ville lägga för mycket tyngd på fronten. Är väl inte helt omöjligt att det är två saker tillsammans som felas och därför blir det svårt att diagnostisera?
 
Om det inte är corona, kan det vara någon form av förgiftning som påverkar både magen och att det blivit fång? Fång kan ju också vara lite lurigt ibland. Tänker just med stappligheten, smärtpåverkad, inte ville lägga för mycket tyngd på fronten. Är väl inte helt omöjligt att det är två saker tillsammans som felas och därför blir det svårt att diagnostisera?
Det är verkligen något jag ska ta upp med veterinären när han ringer sen! Tack för inputen. Jag har ingen erfarenhet alls av fång.
 
Borde fång och/eller corona visat sig på blodprovet? Nu togs provet relativt snabbt efter att jag märkte att hon var sjuk, ca 12 h, men det tydde enligt veterinär inte på inflammation, det var ”bara” blodplättarna som var avvikande.
 
Coronaprovet var negativt. Veterinären säger att fång är en möjlighet men inte särskild trolig. Han såg henne när hon var stapplig (nu går hon normalt) och sa att hur hon rörde sig inte var typiskt för fång och att fånghästar ofta ändå lägger vikt fram för att äta. Hon har nu ätit från mark även om hon föredrar påsen som är upphängd. Så, det är inte uteslutet men han tycker inte det är sannolikt.

Nästa steg blir att ta prov från buken på måndag, så länge hon fortsätter vara så pigg som hon är nu och inte blir sämre i helgen. Då får vi tänka om. Fortsatt smärtlindring och tempkoll (just nu ingen feber).
 
Coronaprovet var negativt. Veterinären säger att fång är en möjlighet men inte särskild trolig. Han såg henne när hon var stapplig (nu går hon normalt) och sa att hur hon rörde sig inte var typiskt för fång och att fånghästar ofta ändå lägger vikt fram för att äta. Hon har nu ätit från mark även om hon föredrar påsen som är upphängd. Så, det är inte uteslutet men han tycker inte det är sannolikt.

Nästa steg blir att ta prov från buken på måndag, så länge hon fortsätter vara så pigg som hon är nu och inte blir sämre i helgen. Då får vi tänka om. Fortsatt smärtlindring och tempkoll (just nu ingen feber).

Filma när du går med henne på mjukt underlag, sen hårt/grusigt om ni har nära, med tight vändning och skicka till din hovis.

Bara för att utesluta. De hästar jag haft med begynnande fång eller fulla anfall var definitivt obekväma med att äta från marken - såklart, det är ju logiskt. Det blir ju mer tryck på ajjiga hovar.
 
Filma när du går med henne på mjukt underlag, sen hårt/grusigt om ni har nära, med tight vändning och skicka till din hovis.

Bara för att utesluta. De hästar jag haft med begynnande fång eller fulla anfall var definitivt obekväma med att äta från marken - såklart, det är ju logiskt. Det blir ju mer tryck på ajjiga hovar.
Tack, det ska jag göra!
 
Fång är supersvårt! Kan vara så individuellt. Min hade kraftig sänkning och rotation och gick från 10 timmar ohalt till blockhalt. Men åt ändå från marken. Medan återfallet var hon lite halt men la sig ner o ville inte gå upp.
 
En häst i mitt förra stall hade koliksymptom och ville lägga sig ner men inte rulla. Feber som gick upp och ner vill jag minnas. Inte direkt stapplig men man märkte att det var något på honom Och han varannans otroligt matglad och envis individ.

På honom så hittade man bakterier i bukhålan. Oklart vad som orsakade bakterierna eftersom man hittade ingen förklaring när man öppnade upp honom. Vill minnas att han fick lite olika sorters antibiotika och till sist på visade detta provet på en klar förbättring så hästen fick komma hem.
 
Inga typiska ”fång-vändningar” tyckte min hovis utifrån filmer. Sen går hon definitivt annorlunda idag jämfört med i onsdags (kanske pga smärtlindring). Så det kanske är svårt att bedöma nu.

@Myzan87 Det låter ju som bukhinneinflammation på den hästen du beskriver, också att det inte är ovanligt att man inte vet varför bakterier kommer in i buken. Men menar du att dom öppnade upp hästen? Inte för provtagningen väl?
 

Liknande trådar

Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
664
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 598
Senast: Icfafn
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 545
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp