Bukefalos 28 år!

Söka jobb med nästan slutförd utbildning

eyz

Trådstartare
Jag söker ett jobb där jag har den efterfrågade utbildningen sånär som på examensarbetet som jag ska göra under hösten (och därmed alltså även examen). Bör jag skriva i min ansökan att jag inte är klar med utbildningen eller ska jag ta upp det vid eventuell intervju?

För mig känns det naturligt att nämna det redan i ansökan men har fått höra att det är bättre att fokusera på det jag är (dvs i princip det de söker), inte vad jag inte är. Jag är dock rädd att det skulle kunna vara en nackdel om jag kallas till intervju i tron om att jag är färdig och där och då informerar om den "lilla detaljen".
 
Sv: Söka jobb med nästan slutförd utbildning

Jag förstår inte riktigt vad som är alternativet till att du blir klar med din utbildning i höst?

Du kan ju inte skriva att du har en examen som du inte har, eller att du har avslutat en utbildning du inte är klar med? Alternativet är väl då att inte nämna den pågående utbildningen öht, men då lär de ju undra vad du har gjort de senaste åren, och det är väl kanske utbildnigen som gjort dig aktuell för jobbet?
 
Sv: Söka jobb med nästan slutförd utbildning

Du menar att 165/180 hp är att likställa med ingen utbildning alls?

Jag tänker inte framställa det som att jag är färdig med utbildningen, det har aldrig varit aktuellt.
 
Sv: Söka jobb med nästan slutförd utbildning

Är i en liknande situation, jag skriver att examen är i december men att jag kan jobba (heltid) under tiden. :)
 
Sv: Söka jobb med nästan slutförd utbildning

klart du ska skriva att du inte är klar med utbildningen redan i ansökan, hur hade du annars tänkt formulera dig?
 
Sv: Söka jobb med nästan slutförd utbildning

Jag tycker du ska skriva det i ansökan. För mig hade det inte spelat någon roll om du inte hade gjort det sista på din (långa) utbildning, förutsatt att jag fick intrycket att du tänkte göra klart den. Hos oss skulle vi definitivt anställa trots att du inte var helt klar med alla poäng och din examen, om vi kände att du var den som passade bäst.

Jag skulle inte vänta med att berätta tills intervjun. Lycka till!
 
Sv: Söka jobb med nästan slutförd utbildning

Självklart ska du skriva som det är, att du är i slutfasen av din utbildning och ska göra ditt exjobb i höst.
 
Sv: Söka jobb med nästan slutförd utbildning

Jag blev klar med min utbildning i våras, men började söka jobb redan på vintern. Då skrev jag att jag höll på med utbildning blablabla sen 2010 och skulle bli färdig våren 2013.
 
Sv: Söka jobb med nästan slutförd utbildning

Jag är faktiskt inte klar med min utbildning. Saknar 15 hp, för att jag inte lämnat in en liten uppsats och då gjort klart den kursen. Ingen har NÅGONSIN frågat efter mitt examensbevis, jag är ju inte mindre kompetent för att jag inte lämnat in den uppsatsen...
 
Sv: Söka jobb med nästan slutförd utbildning

Min uppfattning är att om det där spelar någon roll eller inte beror på vad du har läst. Om du har 15 hp kvar på en civilingenjörsexamen så kan du inte kalla dig civilingenjör och då är det en del som sållar bort din ansökan direkt alternativt att du får komma på intervju men förklara varför du saknar de där poängen.

@ TS: Ett bra exjobb är ju en stark punkt i ett CV så jag hade skrivit ut vad jag ska göra och när exjobbet är färdigt.
 
Sv: Söka jobb med nästan slutförd utbildning

Examensarbetet är ju en rätt väsentlig del av utbildningen, så jag skulle inte få det att framstå i ansökan att jag är klar med utbildningen. När jag fick mitt jobb efter utbildningen hade jag en omtenta i en gammal kurs kvar, men var klar med examensarbete och allt annat. Jag nämnde inte den saknade kursen i ansökan (skrev att jag har läst "programmet xxx", inte jag har "xxx-examen", så det var ju absolut inte en lögn :p) men tog upp det vid intervjun. Det innebar dock endast att jag ville vara ledig en särskild dag för att skriva tentan, ett ogjort examensarbete är lite större sak än en omtenta tycker jag.

Du behöver ju inte precis betona att det inte är gjort, utan mer nämna det som ett konstaterande och som förutsättning i dina framtida planer. Sedan tänker jag att om du ska genomföra examensarbetet under hösten så kommer ju det ta en hel del tid? Då är det väl bra att du är tydlig med hur dina planer ser ut, om det ska matchas med tjänsten. Ett exjobb (som inte görs på plats hos uppdragsgivaren) är ju rätt flexibelt om det är ett extrajobb du sökt och från arbetsgivarens sida kan det vara fördelaktigt att "tinga" dig redan nu när du kommer att ha den önskade utbildningen om några månader.
 
Sv: Söka jobb med nästan slutförd utbildning

Ingen har NÅGONSIN frågat efter mitt examensbevis

Det har jag varit med om. Och då hade det ju varit pinsamt om jag inte kunnat visa upp det jag sagt att jag hade...

Men vad man säger att man har, beror ju på hur man lägger fram det. Att säga "jag har läst juridik 5 år i Lund" gör kanske att arbetsgivaren antar att man har en juristexamen, fast det har man ju faktiskt inte sagt.
 
Sv: Söka jobb med nästan slutförd utbildning

Det har ju såklart enormt stor betydelse vad man har läst. En läkare utan examen är ju inte läkare..

Jag håller på med mitt sista nu, fy vad jag ångrar att jag inte tog tag i det direkt när det strulade, för nu är det segt!
 
Sv: Söka jobb med nästan slutförd utbildning

Du menar att 165/180 hp är att likställa med ingen utbildning alls?

Jag tänker inte framställa det som att jag är färdig med utbildningen, det har aldrig varit aktuellt.

Nej det menade jag absolut inte. Jag tolkade din ts som att du undrade om du kunde skriva att du hade en utbildning men att utelämna att du inte var helt klar.

Men om du inte hade tänkt framställa det som att du är färdig med utbildningen, då är det ju inget problem :) Men då förstår jag nog inte riktigt frågan i ts. Men det kanske är jag som är osedvanligt trög :p
 
Sv: Söka jobb med nästan slutförd utbildning

Jag sökte jobb innan min master var slutförd men givetvis berättade jag det i min ansökan! Liksom att kandidaten var klar och med examensbevis.


Som du skriver efterfrågar de ju utbildningen (i annonsen?) som du inte är riktigt klar med, det är ju att luras att ge sken av att du är klar fast du inte är det. Som andra skriver, exjobbet är en rätt viktig del av en utbildning. I mitt fall fick jag ta med ett utdrag ur ladok till intervjun och de kollade på de kurser jag gjort och jag berättade om det jag hade kvar. Fick jobbet ändå :)
 
Sv: Söka jobb med nästan slutförd utbildning

Usch jag fick jobb utan att vara klar, körde dubbelt jobb/studier en höst, jobbigt... Jobbigt att knöla runt och inte slappna av pga att man alltid måste studera eller arbeta.... Får man ett bra jobb kan man ju inte tacka nej heller... dummaste jag gjort...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Skulle vilja byta karriär efter många år inom samma yrke. Jag har en universitetetsutbildning men jobbar idag inte inom det utan i ett...
Svar
2
· Visningar
824
Senast: Brandgul
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 732
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Kära Buke, i januari tar jag examen och kommer behöva ett nytt arbete då :) Så jag började fundera på.. när bör man börja söka jobb? Är...
Svar
12
· Visningar
5 686
Skola & Jobb Hej, jag behöver lite klartänkta hjärnor på det här problemet, då jag själv har lite....svårt....att bli tillsagd vad jag ska göra...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp