Söka jobb, underligt företag.

Kijona

Trådstartare
Hej,
jag behöver lite klartänkta hjärnor på det här problemet, då jag själv har lite....svårt....att bli tillsagd vad jag ska göra.

Finns ett företag som allt som oftast har plats för mig när jag behöver jobb, mellan utbildningar och mellan terminer. Totalt har jag jobbat där i 1,5 år. Detta har varit på "avdelningar" jag personligen inte har något intresse av, eller har någon nytta av på mitt cv, men jag har haft kunskaperna att utföra arbetet väl ändå, så jag har hoppat in med enda intresset av att försörja mig. Mina karriärsmål ser egentligen helt annorlunda ut, och i många fall är dessa jobb inget jag ens skulle ta med på mitt cv, då det inte skulle gagna mig.

Nu är jag eventuellt aktuell för en fast tjänst på det här företaget, och för mig beror detta på om jag isåfall får den tjänst jag vill ha, på någon av de avdelningar jag vill vara på. Tyvärr, för mig, och många andra, så placerar de så klart folk där de vill, utan att lyssna på eventuella önskemål, med devisen att "du kan alltid flytta sen, men vi ser helst att du stannar i minst två år innan du får söka annat ". Om jag sen trots allt skulle söka andra tjänster inom samma företag, är det upp till min närmsta chef att besluta om jag är "mogen att byta tjänst".
Med tjänst menas samma tjänst men på en annan avdelning, dvs exakt samma arbetsuppgifter bara en annan inriktning, eller vad man ska säga. Så de kan effektivt sätta stopp redan där. För mig känns det här väldigt konstig och orättvist, om min drömtjänst skulle dyka upp under de här första åren har jag alltså inte rätt att söka den, då jag är bunden till den tjänst jag först tackade ja till och min närmsta chefs goda vilja. Om de ville, skulle de med andra ord kunna hålla kvar mig på samma tjänst, tills jag i annat fall säger upp mig.

Det här gör mig väldigt frustrerad. Jag har varit tydlig med att berätta var mitt intresse ligger och var jag vill hamna, just i och med att jag inte vill kasta bort två år på något jag egentligen inte vill jobba med, men då bokar de in intervjuer utan att ens fråga om jag är intresserad av det området. Är det bara i min värld detta är lite konstigt?
Då jag tackade nej till en intervju med hänvisningen att det är viktigt för mig att hamna rätt utefter mitt intresse och specialområde, så mailades det vidare till en högre HR, som jag fick känslan av skulle tala mig till rätta och låta mig veta att det minsann inte går för sig.
Inte heller verkar de ha något intresse av att lönförhandla, utan de förväntar sig att man bara kommer dit och skriver på ett kontrakt utan att lönen diskuterats alls innan. Jag har en påbyggnadsutbildning (master), som borde vara värdefull för dom, men det verkar endast ha ökat min lön med ynka 500kr.

Är det normalt att företag fungerar så här? Jag ser mig som en fri agent i nuläget, därav anser jag att jag har rätt att tacka ja eller nej till erbjudanden de kommer med och istället vänta in den tjänsten jag verkligen vill ha, utan att de ska bli, i brist på bättre ord, "sura" ?
Hur tänker ni, någon som varit med om något liknande? Tänker jag fel här?
 
Är det normalt att företag fungerar så här? Jag ser mig som en fri agent i nuläget, därav anser jag att jag har rätt att tacka ja eller nej till erbjudanden de kommer med och istället vänta in den tjänsten jag verkligen vill ha, utan att de ska bli, i brist på bättre ord, "sura" ?
Hur tänker ni, någon som varit med om något liknande? Tänker jag fel här?

Det enda som är viktigt i all den här texten: vill du ha jobbet du blivit erbjuden? Ja - förhandla lönen till det är intressant att tacka ja. Nej - tacka nej och sök när något du vill ha blir ledigt.
 
Det enda som är viktigt i all den här texten: vill du ha jobbet du blivit erbjuden? Ja - förhandla lönen till det är intressant att tacka ja. Nej - tacka nej och sök när något du vill ha blir ledigt.

Jag har tackat nej till tjänsten jag skrev om. Det är sant det du skriver, men det jag undrade var om jag är konstig som tänker såhär, eftersom företaget i fråga verkar vilja att jag tar vad de erbjuder utan att ifrågasätta. Jag känner helt enkelt att de kanske förväntar sig att jag gör några hundår, och det vill inte jag. Alla deras tjänster annonseras internt, men jag har via vänner haft tillgång till dessa, så jag har kunnat gå förbi den vanliga sökvägen och vända mig direkt till avdelningarna, något övre HR nu verkar ha blivit lite stött av.

Men jag har nog svarat på mina frågor själv, jag ska nog inte söka fler jobb där alls, för jag trivs ju inte med hur jag isåfall skulle bli behandlad och det är väl det som betyder något.
 
Många företag vill att man gör hundår, för att testa hur man funkar i organisationen. Särskilt om de är amerikanska i någon tappning (tycker jag mig märka).

Men gillar du inte det, ska du självklart inte ingå i organisationen.
 
Jag tyckte nog att jag med mina 1,5år hade gjort dom redan :D
Tack för svar iallafall, jag blev lite klarare i hjärnan, klart jag inte ska jobba där, får hitta ny bransch tills något bra dyker upp :)
 
Tycker det verkar konstigt, men hur ser det ut för dig idag? Har du ett jobb du säger upp dig från? För jag tänker att du kan ta det om du inte har något annat, hoppas att du hamnar på rätt avdelning och annars säga upp dig när det inte passar dig längre?

Men om det känns helt fel kan det vara bäst att avstå och leta vidare direkt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 703
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 224
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 388
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp