Bukefalos 28 år!

söka jobb som gravid

bananna

Trådstartare
Har några funderingar kring hur det funkar att söka jobb när man är gravid.

- Ni som sökt jobb när ni varit gravida, har ni berättat att ni är gravida redan när ni skickar in ansökan, eller först senare i processen?
- Är man "skyldig" att berätta att man är gravid när man söker/blir erbjuden ett jobb? (Förutsatt att det inte syns än, kan ju vara svårt att dölja vid en intervju i sjunde månaden :angel:
- Någon som fått/blivit erbjuden något mer varaktigt än tillfälliga jobb/vikariat etc när ni varit gravida?
- Har hört att det klassas som diskriminering om man söker ett jobb och inte får det just pga att man är gravid, och att man då kan gå vidare med ärendet. Men hur sjutton bevisar man att det är just av den anledningen man inte fått jobbet?
 
Sv: söka jobb som gravid

Jag har inte sökt jobb som gravid :) Men man är inte skyldig att berätta det! Du måste informera 2 månader innan du vill ta ut föräldraledighet, men det är den enda 'informationsplikten' du har.

resten kan jag inte svara på :D
 
Sv: söka jobb som gravid

Jag har sökt jobb och redan i ansökan skrivit att jag var gravid. Vikarierar på arbetsplatsen så de flesta visste redan om det. Dessutom tycker jag att det är ganska taskigt att inte berätta om man är mer än 3 månader gravid. Det ger ju arbetsgivaren en massa merjobb med att fixa vikarie och jag kan tänka mig att det inte är speciellt populärt med nyanställd personal som börjar med att undanhålla information. Hade det varit ett jobb jag inte tänkte behålla så hade jag kanske inte varit så noga.

Man är inte skyldig att berätta att man är gravid och får man en sådan fråga på anställningsintervjun kan man avböja att svara!

Där jag vikarierar har jag fått fortsatt "första tjing" på vikariat både under graviditeten, mammaledigheten och när jag har mammat klart. Inte längre vik efter 7:e månaden utan bara strödagar då. Svårt att planera hur man känner sig allt eftersom man blir tyngre.

Tror att det ofta är svårt att veta om det beror på diskriminering varför man inte fått ett visst jobb. För ofta är det någon form av diskriminering i urvalet. Men står valet mellan dig och en icke-gravid och du har bättre meriter så kan det ju bero på att du är gravid. Du kan ju kräva att få en förklaring till varför du inte fick jobbet.
Det jobb jag har sökt vet jag redan att jag inte får. Fast inte främst för att jag är gravid utan för att jag har fel kön. Det ska anställas en man pga ojämn könsfördelning på avdelningen, dessutom ska mannen vara i 25-årsåldern och gärna auktoritär :grin:
Men det är ju diskriminering det med...egentligen. Könsdiskriminering och åldersdiskriminering.
 
Sv: söka jobb som gravid

Du är precis som mian sade inte skyldig att berätta och man får inte nekas ett jobb för att du är gravid. Om du blir provanställd så tror jag att man sitter ganska löst om det visar sig att man är gravid.

Nu pratar jag som anställande chef, och jag hade blivit så besviken om jag anställt en person och hon/han sen ska vara föräldraledig och inte berättat något. Förtroendet får sig en rejäl törn och jag hade inte kunna låta bli att undra vilka andra hemligheter det finns. Det är också sådant som bidrar till att arbetsgivare drar sig för att kalla kvinnor i fertil ålder till anställningsintervjuer.
 
Sv: söka jobb som gravid

Man är inte skyldig att berätta vid anställning, precis som flera sagt innan.

MEN, en av de viktigaste kvalifikationerna vid en anställning är faktiskt att den man anställer kan vara NÄRVARANDE på sitt jobb, det är ju därför man anställer. Jag har alltid varit öppen mot intressenter när jag varit gravid, men också varit tydlig med att jag INTE byter under graviditeten, utan att det i sådana fall blir när jag kommer tillbaka från ledigheten. Jag har aldrig haft tillfälliga jobb som man sätter sig in i på någon månad, utan det har alltid varit långsiktiga beslut. Att en arbetsgivare ska investera tid och pengar i en resurs som sedan försvinner när den börjar producera något leder nog till konflikter.

Om man däremot tänkt sig att dela upp föräldraledigheten så att pappan är hemma först, så att det bara blir 10 dagars frånvaro för mamman, då tycker jag inte att man behöver berätta. Det är ändå så kort tid. Då kan man ju också ha en dialog med sin arbetsgivare om när det är lämpligt att ta den där föräldraledigheten, som alla karlar har.
 
Sv: söka jobb som gravid

Innan man söker jobb som gravid i ngt litet företag så ska man fundera över om det är rät att ett litet företag som inte tjäna miljonbelopp har råd att ens fortsätta om de måste anställa vikarier/ersättare osv till en nyanställd föräldraledig.

Det finns företag som lär få det mkt svårt ekonomiskt om det enda de har råd med är en anställd som kan närvara på sitt jobb & sköta det, men råkar anställa ngn som är gravid & ändå kommer vara borta från arbetet en lång tid.

Tänk inte alltid att det är cheferna på dessa företag som är idioter för att de inte har råd att anställa ngn som inte kommer kunna sköta sitt arbete, det kan mkt väl bli så att de kanske kånkar just pga den ökade kostnaden.
Ett företag som går runt har ju rätt att finnas även om de inte har råd att avvara hur många anställda som helst.

På resterande frågor tycker jag enbart det handlar om ens egen etik & moral, om man är uppfostrad till en ärlig människa berättar man hur det ligger till.
& om man själv tycker att man som gravid ska få ha rätt till arbete & bra föräldrapenning kanske man ska tänka på att skaffa det innan man blir gravid.
Inget mot dig personligen men man blir mörkrädd när man läser hur många människor som skiter i företagen & håller tyst om sina graviditeter för att själv slippa undan, det kan i värsta fall innebära att de blir utan jobb ändå i slutänden.
 
Sv: söka jobb som gravid

Hej!

Jag har sökt jobb som gravid och har valt att inte nämna i ansökningsbrevet att jag är gravid förens jag var i 7 månaden och der riktigt syndes på mig.

Däremot har jag vi dom tillfällen jag varit på intervjuv talat om att jag ska bli mamma nu i maj och då har dom fått tagit ställning ut efter det.
Att jag har valt att göra så är för att kunna få möjligheten att visa upp mig för företaget, vad jag är för person osv. Då det är mycket troligt att jag kommer söka jobba på dessa företag igen då jag bor i en liten stad.

Vad jag har fått förklarat för mig på Arbetsförmedligen får företagen inte diskriminera pga graviditet men jag har full förståelse för att ett företag väljer en annan medarbetare framför en gravid. Så trots att jag vid ett tillfälle var mest lämpad för jobbet gick det till en annan pga min graviditet har jag valt att inte gå vidare med det, då jag ser det som en onödig sak att göra då jag har möjlighet att söka mig till det företaget senare, dumt att göra sig ovän med dom.
 
Sv: söka jobb som gravid

Håller helt med dig.


När jag söker jobb sätter jag mig alltid in i arbetsgivarens situation och försöker skriva en ansökan som syns och är intressant.

Och tydligen lyckas jag, för jag skrev en ansökan en fredagkväll på skoj, jag har inte utbildning de önskar och inga meriter.
Jag skrev att jag är föräldraledig och att jag kan jobba helger till att börja med.
* att vi ska flytta och har fullt upp i Juli och då kan jag inte jobba alls.
* att vi sökt förskoleplats från november.
* vad jag vill göra längre fram i livet, skaffa fler barn och plugga till sjuksköterska.

Jag blev uppringd på tisdagen, och har pratat med dem igen idag.
 
Sv: söka jobb som gravid

om man själv tycker att man som gravid ska få ha rätt till arbete & bra föräldrapenning kanske man ska tänka på att skaffa det innan man blir gravid.

Jag tycker att det här är lite väl hårt.

Jag tex, hade fast anställning med bra lön, men blev tyvärr oväntat av med det i samband med att jag blev gravid (inte av den anledningen, men timingen var som sagt inte den bästa). Min föräldrapenning är det troligen ingen fara med men för att få a-kassa nu måste jag förstås söka jobb aktivt, och faktum är att säger man att man är gravid i min branch får man inte ens komma på intervju, så är det bara.

Det känns lite mer motiverande att söka jobb om man åtminstone har en vettig chans att få komma och presentera sig personligen vid en intervju. Sen skulle jag aldrig kunna gå så långt som att skriva på papper utan att säga något och sen glatt gå till mitt nya jobb och låtsas som ingenting tills det börjar synas.
 
Senast ändrad:
Sv: söka jobb som gravid

Du är precis som mian sade inte skyldig att berätta och man får inte nekas ett jobb för att du är gravid. Om du blir provanställd så tror jag att man sitter ganska löst om det visar sig att man är gravid.

Nu pratar jag som anställande chef, och jag hade blivit så besviken om jag anställt en person och hon/han sen ska vara föräldraledig och inte berättat något. Förtroendet får sig en rejäl törn och jag hade inte kunna låta bli att undra vilka andra hemligheter det finns. Det är också sådant som bidrar till att arbetsgivare drar sig för att kalla kvinnor i fertil ålder till anställningsintervjuer.

Jag har jobbat sen 25/3 på min arbetsplats och ska nu idag berätta för chefen att jag väntar barn, är nu i vecka 15. Har provanställning tom 25/6 (3mån) men vill berätta nu, det är för sent annars. Gissa om jag är nervös! :crazy: Jag visste inget när jag tackade ja till jobbet, några veckor senare när jag började jobba hade jag precis plussat. Så jag tycker inte jag har undanhållit någon information precis.
 
Sv: söka jobb som gravid

Men om du gör som du skriver till en användare här kommer du ju att göra exakt det, inte berätta innan det syns.
Ja, du gör som du vill men hoppas du inte uppfostrar landets blivande medborgare med samma bristande moral, det vore trist.

Varför tror du att att din branch är just sån att de inte skulle anställa en gravid?kanske för att de INTE har RÅD, eller för att de går MISTE om sin arbetskraft.
För du kommer ju inte att jobba, du kommer vara hemma.
 
Sv: söka jobb som gravid

Tur att det fortfarande finns ärliga människor!:bow:
Det är jättebra att du skriver om alla dina planer, man behöver inte specificera till en speciell månad, bara i framtiden, men då har oxå arbetsgivaren möjlighet att tänka till om de har möjlighet att anställa eller ej.
De flesta uppskattar anställda & de som inte sagt sanning på arbetsintervjuer riskerar att få sämre löneförhandlingsläge dessutom, ngt inte många tänkr på.
 
Sv: söka jobb som gravid

Men om du gör som du skriver till en användare här kommer du ju att göra exakt det, inte berätta innan det syns.

Vad har du fått det ifrån? Jag kommer inte berätta det i ansökan nej, eftersom jag vill få en chans att komma och presentera mig personligen. Däremot kommer jag, precis som den användare jag höll med, att berätta som det är på intervjun.

Ja, du gör som du vill men hoppas du inte uppfostrar landets blivande medborgare med samma bristande moral, det vore trist.

Du hävdar alltså att min moral är dålig, baserat på de fakta som framkommit i den här tråden? Jag kan inte kommentera det på något annat sätt än att jag tycker att det är en väldigt hård och förhastad dom av dig, som jag faktiskt tar illa vid mig av.
 
Sv: söka jobb som gravid

Och här är en fegis som har skjutit på det till imorgon... :p
Var hos bossen och hade tänkt berätta det, tillsammans med andra detaljfrågor om lönespecen, men han var stressad över annat idag så det kändes lite onödigt att belasta honom med detta besked just idag. :angel:
 
Sv: söka jobb som gravid

Fortsätter min lilla rapporterings-spinoff i denna tråd!
Idag har jag släppt bomben! Första frågan blev om jag hade tänkt stanna kvar (självklart) andra saken han sa var att han skulle stötta mig och tala gott om mig för han vill ha mig kvar - men att det var upp till ägaren att fatta beslut om vad som var bäst för resebyrån. Nu är det bara att vänta på domen. :eek:
 
Sv: söka jobb som gravid

Svarar fast jag inte var gravid när jag sökte nytt jobb...MEN... jag hade en bebbe som var 6 mån. Jag skrev i ansökan att jag var mammaledig men inte hur gammal barnet var. När jag var där på intervju sa jag som det var att hon var 6 mån och att jag inte kunde börja jobba förrän till hösten. Trodde att detta skulle vara något negativt men jag fick jobbet och chefen tyckte att det behövdes småbarnsföräldrar på arbetsplatsen för det fanns inga.:laugh:

Sedan anställdes en gravid på min syrras jobb. Chefen där tänkte som så att visst hon är borta ett tag på mammaledighet men då tar vi in en vikarie och sedan kommer hon tillbaka och jobbar i förhoppningsvis många år.
 
Sv: söka jobb som gravid

Min fru fick ett jobb trots höggravid. jobba 2månader hemma 2år. inte illa.
 
Sv: söka jobb som gravid

lånar lite och ställer en fråga...

om man inte är fast anställd hur fungerar det med föräldra penning och sånt då? får man komma tillbaka till jobbet då eller?
 
Sv: söka jobb som gravid

Jag började nytt jobb och under provanställningstiden upptäckte vi att det vi väntade smått. Jag valde att genast berätta detta för min nya chef för att han skulle ha tid på sig att ta ställning till det hela men han sa bara genast att det förändrar ingenting. Så kort efter att provanställningen gick ut gick jag på mammaledigt ett år. För min egen del var det aldrig en frågan om att försöka dölja graviditeten utan det var öppna kort som gällde.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
814
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 696
Skola & Jobb Jag är nyexaminerad (juni) och har trivts med mitt arbete och mina uppdrag framtill att jag för några veckor sedan blev akut förflyttad...
Svar
12
· Visningar
1 347
Senast: Entourage
·
Skola & Jobb Jag sitter i valet och kvalet om jag ska söka en tjänst som är utlyst eller om man bara gör bort sig... Tänk er såhär: Lite av ett...
2
Svar
21
· Visningar
1 709
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp