Söka nytt arbete under sjukskrivning?

Jag kan vända på frågan.

Om man skriker sig hes för att få hjälp men inget händer, skall man skrika högre då eller kanske hitta en annan väg?
Och vem är det som skall komma farande med den där hjälpen som man skriker efter?
Tänk om där inte finns någon annan att skrika på, vad gör man då?

Det här är ungefär som att säga till en drunknande person "Men simma då!"... :banghead:

Håller man på att drunkna och det inte finns någon hjälp att få, då drunknar man. Inte för att man var för dum/lat/tjurig/annat för att ta sig samman och simma lite bättre, utan för att man inte klarade sig utan hjälp.
 
Håller man på att drunkna och det inte finns någon hjälp att få, då drunknar man.
Ja så illa är det ju.
Eller för att man som i TS fall ratar den livlina eller livboj som inte ser ut att passa.
Man kanske måste ta den hjälp som finns.

TS har ju fått både medicin och terapi.
Men dissar dessa då de inte "passar" henne.
 
Ja så illa är det ju.
Eller för att man som i TS fall ratar den livlina eller livboj som inte ser ut att passa.
Man kanske måste ta den hjälp som finns.

TS har ju fått både medicin och terapi.
Men dissar dessa då de inte "passar" henne.

Vad menar du med att Ts dissar terapi och medicin? Om medicinen inte hjälper utan istället gör en sjukare, ska man glatt fortsätta med den ändå då? Om terapin inte gör att man mår bättre utan sämre, ska man ändå fortsätta med den då? Det är väl ingen som gör något eller äter något som får en att må sämre? Bara för att du fick rätt hjälp på en gång så får inte alla det. Hur svårt kan det vara att förstå det?

Nu får du faktiskt lägga av. Jag trianglar ditt inlägg.
 
Nu känner jag igen dig! Du är den som i hund-i-bil-tråden läste en helt annan tråd! :idea:
Du tycks göra samma sak här.

(Ändrade tillbaka, eftersom jag blev citerad.)
 
Senast ändrad:
Vad menar du med att Ts dissar terapi och medicin? Om medicinen inte hjälper utan istället gör en sjukare, ska man glatt fortsätta med den ändå då?
Hon vill inte prova några flera mediciner.
Det blir ju svårt att hjälpa då.

Bara för att du fick rätt hjälp på en gång så får inte alla det. Hur svårt kan det vara att förstå det?
Jag fick verkligen inte rätt hjälp med en gång utan det var något som jag fick till slut.
Men inte förrän jag hade släppt taget och sökt mig ur problemet.

Det är inte alls säkert att man mår bra av sin terapi på en gång.
Först så river den upp gammal skit som man går och bär på.
Och det gör faktiskt ont värre.
Men den måste bort för annars så kommer man inte framåt.
Under den tiden så är det inte bra att försöka göra annat än just att bli bra så arbete är inget som man bör ägna sig åt parallellt.

TS skriver att hon har problem med överkrav på sig själv.
Det är nog inte så behagligt att gå igenom terapi för att bli av med något sådant.
 
Men du måste i stället släppa taget.

Om livet? Monster skriver om att ta livet av sig och du skriver att hon måste släppa taget. Om du inte kan formulera dig bättre, tror jag att du är i fel tråd för att hjälpa. Alla råd funkar inte på alla och dina råd funkar uppenbarligen inte på TS, och hon måste inte alls följa dina råd för att kunna bli frisk.

@monster1 , jag har tyvärr inga riktigt bra råd att ge utöver det som andra redan har skrivit, men jag vill bara berätta att jag för egen egoistisk del är väldigt tacksam för att du startat denna tråd, för den har gett ett perspektiv på mina egna senaste år. Det är så mycket jag känner igen mig i! Precis som du verkar ha, har jag också ett jobb som handlar om kvalitetsförbättring i en organisation där en viss del av högsta ledningen beslutar att ”någon” ska se till att organisationen ska jobba på ett bättre sätt. Denna ”någon” råkade bli jag, som full av ambitioner, energi och lust kastade mig in i detta arbete i princip utan att få förutsättningar för att kunna lyckas. Utan vare sig tydliga mål, förväntningar eller mandat (ser jag nu) har jag uppdraget att förändra kvalitetsprocessen (dvs leverera efter beställda ordrar, leverera dem i tid och spara pengar på kuppen) i en stor organisation som lever efter ”vi har ju alltid jobbat såhär”. Alla nickar på frågan ”vill vi leverera bättre kvalitet, till önskat datum och tjäna mer pengar” – från ledning, till golvarbetare. Men bara några få vill göra jobbet och satsa de resurser som i så fall krävs. Men som @mandalaki skrev om, jag får en massa positiv feedback från cheferna som hoppas mycket på att jag ska lyckas vända den här skutan…

(tackar så oerhört mycket för inlägg #115 mandalaki :bow: - du satte verkligen ord på sådant som jag börjat reflektera över men fortfarande efter min egen resa ännu inte tagit in, fortfarande lätt att fastna i att det är mig det är fel på, bara att de där positiva cheferna inte fattat det än…. I mitt tacktal passar jag även på att tacka @Björk för inlägg #142!)

Jag förstår precis vad du menar med vad jobbet ”är” för dig, jag känner samma sak (har dessutom också flyttat för jobbet, och lever utan familjeliv m.m.). Eftersom jag dock vet med mig att jag har en förmåga att identifiera mig lite för mycket med jobbet när jag gillar det har jag medvetet försökt att jobba på mina andra identiteter. Inte för att jag kände för det, utan för att jag förnuftsmässigt såg en stor risk med hur jag mer eller mindre omedvetet identifierade mig med det (jag brann ju för det, svårt att inte bli sitt jobb då…). Så jag tvingade mig själv till förändring, eller om man så vill: riskminimering.

Jag är också sån att jag har ett stort behov av att själv bli nöjd med vad jag gör, och jag vill jobba med att förbättra. Ser jag ett problem så hjälper jag till att lösa det (om jag kan). Det är egentligen ett helt eget kapitel i mitt liv, men jag har också funderat mycket över hur mina egna förväntningsramar och prestationer ens har möjlighet att passa ihop. Att jobba med det har varit totalt supderdupermegaviktigt för att jag ska överleva mitt jobb. Men jag har kommit en bit på väg, även om jag också har mycket kvar.

Jag har också en lång utbildning i ryggsäcken och det finns inte så många sådana här jobb på marknaden, så jag är på ett sätt (fortfarande) överlycklig för att jag får jobba med precis det jag vill. Jag har också velat om jag verkligen vill lämna det här, när jag mått dåligt över jobbet, just för att jag egentligen så gärna vill jobba med det. Och jag vet inte om jag kan hitta samma typ av jobb, men med bättre förutsättningar. Det är ju ett övervägande, om man kan förändra på sig själv eller på jobbet när det nu inte är en bra kombination av jobbets förutsättningar och ens egen personlighet. Jag hoppas att jag lyckats förändra mig själv för att kunna jobba så länge till som jag vill med detta, och därmed kunna gå vidare sedan, men när jag läst din tråd så är jag så oerhört tacksam att jag hann vända innan jag kom dit där du är. Som du mår nu låter det som att hel sjukskrivning vore bra så att du får återhämta dig ett tag utan att behöva tänka på jobbet, och att du sedan kan få hjälp med att hitta tillbaka till ett arbete du trivs med och att stärka dig själv. För jag tror inte att det är din förmåga det är fel på.

Jag har som sagt inte så mycket fler konkreta råd att ge, kanske är det för nära i tid för att jag ska kunna formulera dem och kanske är jag själv rädd för att behöva landa i att jag det klokaste vore att lämna mitt drömjobb. Mycket som jag har jobbat med är ju också väldigt individuellt, utifrån hur jag funkar. Det har vänt mycket för mig det senaste året, och jag hoppas att det räcker för mig.

Kanske blev mitt långa inlägg lite rörigt och egocentriskt, det jag egentligen vill säga till dig monster är att du inte är ensam i detta, och att det åtminstone för mig fanns en väg som gjorde (arbets-)livet mycket ljusare. Eftersom jag varit i en liknande situation känner jag mycket med dig, och jag hoppas också så mycket att du ska kunna se livet vända snart!
 
@Thaliaste Shit, där satt den. Det där inlägget tror jag är bättre för monster än resten av inläggen tillsammans. Jag tror hon känner att du ser henne och det är en förutsättning för kommunikation, när man mår så inihelvete dåligt.

Du visar också på att det inte alltid måste vara som hon har det nu.

Sååå bra! :bow:
 
Hon vill inte prova några flera mediciner.
Det blir ju svårt att hjälpa då.


Jag fick verkligen inte rätt hjälp med en gång utan det var något som jag fick till slut.
Men inte förrän jag hade släppt taget och sökt mig ur problemet.

Det är inte alls säkert att man mår bra av sin terapi på en gång.
Först så river den upp gammal skit som man går och bär på.
Och det gör faktiskt ont värre.
Men den måste bort för annars så kommer man inte framåt.
Under den tiden så är det inte bra att försöka göra annat än just att bli bra så arbete är inget som man bör ägna sig åt parallellt.

TS skriver att hon har problem med överkrav på sig själv.
Det är nog inte så behagligt att gå igenom terapi för att bli av med något sådant.
Jag GÅR i terapi, det är 8 gånger vi är på den 7, det är gruppsessioner där vi får föreläsningar om stress och stressbeteenden, sen får man en hemläxa som man gör. Vi pratar inte om individuella problem utan enbart kring beteenden.
Jag har ätit 2 olika SSRI och en SNRI Venlafaxin. Venlafaxinet fick mig att må väldigt dåligt det var också otroligt jobbigt att sätta ut. Min läkare vill sätta mig på Cymbalta som har exakt samma biverkningar som Venlafaxin och exakt samma funktion. Kan ju säga att jag tillsammans med min behandlande läkare satte ut venlafaxinet efter att jag sjukskrivits, så jag blev sjukskriven medan jag medicinerade SNRI fulldos. Så det är inte brist på mediciner som har gjort mig sjuk.
 
@monster1

Får se om jag kan uttrycka mig begripligt. Det är såklart viktigt att man har ETT jobb, men ditt liv står inte och faller med just DET HÄR jobbet. Problemet är också att du är deprimerad och ser allting väldigt negativt.
 
forts.

Om du inte varit deprimerad hade du kanske kunnat tänka: Jag är på en arbetsplats med en riktigt jävla usel organisation, jag får bita ihop så länge som jag är kvar men så fort det dyker upp ett nytt jobb så sticker jag härifrån.

Nu handlar det kanske om att ta tag i den mest akuta delen först
 
forts.

men det hindrar ju dig inte från att mentalt förbereda dig på att byta jobb.

En banal fråga kanske, men har du något fritidsintresse?
 
@monster1

Jag har lite samma situation som du på jobbet. Jag kan inte säga att jag ser fram emot att gå dit i morgon efter 4 veckors semester. Utan att säga för mycket har vi drabbats av nedskärningar och det har blivit huggsexa om det som finns kvar. Folk säger upp sig i parti och minut. Nu har ledningen fått upp ögonen och försöker lösa problemet, men händer det inget byter jag jobb.
Min underbare sambo, mina häster och vänner gör att jag står ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp