Söker efter gammalt dataspel

Mint

Trådstartare
Jag har googlat mig blå men misslyckats, så nu testar jag med allvetande Buke.

Jag söker efter ett dataspel som jag kommer ihåg att vi hade hemma när jag var liten (det var väl kanske 20 år sedan eller så).

Det var ett spel med flera olika småspel som man kunde välja på.
Det jag kommer ihåg:

- I ett spel fanns det en bläckfisk som sade "Ska vi byta grejer?".
- I ett annat spel skulle man styra ett gäng marscherande musikanter och programmera hur de skulle röra sig över en stor plan. Typ programmera in var de skulle svänga, stanna och så vidare och sedan lät man dem köra sitt program och såg om det fungerade eller om de bara krockade...
- Det fanns fler spel än så också som jag inte kommer ihåg.

Någon som känner igen sig?
Blir mycket imponerad om någon kommer på detta med mina fantastiska ledtrådar. :D
 
Jag har googlat mig blå men misslyckats, så nu testar jag med allvetande Buke.

Jag söker efter ett dataspel som jag kommer ihåg att vi hade hemma när jag var liten (det var väl kanske 20 år sedan eller så).

Det var ett spel med flera olika småspel som man kunde välja på.
Det jag kommer ihåg:

- I ett spel fanns det en bläckfisk som sade "Ska vi byta grejer?".
- I ett annat spel skulle man styra ett gäng marscherande musikanter och programmera hur de skulle röra sig över en stor plan. Typ programmera in var de skulle svänga, stanna och så vidare och sedan lät man dem köra sitt program och såg om det fungerade eller om de bara krockade...
- Det fanns fler spel än så också som jag inte kommer ihåg.

Någon som känner igen sig?
Blir mycket imponerad om någon kommer på detta med mina fantastiska ledtrådar. :D

Antagligen en samling småspel utgiven på någon skiva som följde med ett datormagacin typ PChemma eller Computer. Dessa spelen kommer inte att fungera på en moderna PC om du hittar dem, utan du får försöka få tag i en gammal pc upp till 66mhz processor med windows 95 eller 98.
 
Antagligen en samling småspel utgiven på någon skiva som följde med ett datormagacin typ PChemma eller Computer. Dessa spelen kommer inte att fungera på en moderna PC om du hittar dem, utan du får försöka få tag i en gammal pc upp till 66mhz processor med windows 95 eller 98.
Ja kanske var det så. Det måste ha fungerat på Mac, vi hade väldigt få spel för att vi inte hade någon PC hemma. Inser att det nog inte kommer att gå att varken få tag på eller köra på en modern dator men jag har fått det på hjärnan och håller på att bli galen över att jag inte kan hitta några spår av det! :D
 
Jag har googlat mig blå men misslyckats, så nu testar jag med allvetande Buke.

Jag söker efter ett dataspel som jag kommer ihåg att vi hade hemma när jag var liten (det var väl kanske 20 år sedan eller så).

Det var ett spel med flera olika småspel som man kunde välja på.
Det jag kommer ihåg:

- I ett spel fanns det en bläckfisk som sade "Ska vi byta grejer?".
- I ett annat spel skulle man styra ett gäng marscherande musikanter och programmera hur de skulle röra sig över en stor plan. Typ programmera in var de skulle svänga, stanna och så vidare och sedan lät man dem köra sitt program och såg om det fungerade eller om de bara krockade...
- Det fanns fler spel än så också som jag inte kommer ihåg.

Någon som känner igen sig?
Blir mycket imponerad om någon kommer på detta med mina fantastiska ledtrådar. :D

Åååååh, det här borde jag veta. Jag var kung på att byta grejer... Måste tänka!
 
Frågade sambon (snart 30) och han svarade
"Kan vara ett spel jag spelade som liten. Minns inte vad det hette men det var en trummis-apa som man skulle härma. "Visa mig hur man spelar!
Följde med vår första dator, typ 20 år sen"

Något ni känner igen?
 
Frågade sambon (snart 30) och han svarade
"Kan vara ett spel jag spelade som liten. Minns inte vad det hette men det var en trummis-apa som man skulle härma. "Visa mig hur man spelar!
Följde med vår första dator, typ 20 år sen"

Något ni känner igen?

Jag ska gå igenom mina gamla CD skivor från början på 2000 talet (PChemma, datormagazin, PCworld och Computer) och kanske jag kan hitta några av spelen (kompileringarna) när jag åker hem nästa helg.

Men som sagt: Ingen av dem kommer att fungera utan en max 133mhz processor och windows 95 eller 98, fast jag skickar gärna en fil eller CD med programmet om det skulle vara intressant...
 
Jag ska gå igenom mina gamla CD skivor från början på 2000 talet (PChemma, datormagazin, PCworld och Computer) och kanske jag kan hitta några av spelen (kompileringarna) när jag åker hem nästa helg.

Men som sagt: Ingen av dem kommer att fungera utan en max 133mhz processor och windows 95 eller 98, fast jag skickar gärna en fil eller CD med programmet om det skulle vara intressant...
Men visst kan man köra program med kompabilitet för äldre versioner (Windows)..? Högerklicka på ikonen, properties sen compability.. Så ställer man den på Windows 95 eller vad man nu vill.
 
Men visst kan man köra program med kompabilitet för äldre versioner (Windows)..? Högerklicka på ikonen, properties sen compability.. Så ställer man den på Windows 95 eller vad man nu vill.

Jodå, fungerar på vissa spel och program, men största problemet är att grafik- och ljudkorten samt drivrutiner är såpass utvecklade, så att 16 och 32 bitars program inte visas/fungerar korrekt på dagens hårdvara.
 
Vet inte vad det kan vara för spel men kommer ihåg när jag och kompisen satt i hennes källare och spelade bubble bobble. Sen nåt spel där man var en anka? Man spelade samtidigt på samma bana. Äh kanske inte var ankor. Men kul hade vi. Spelade jämt det spelet.
 
Vet inte vad det kan vara för spel men kommer ihåg när jag och kompisen satt i hennes källare och spelade bubble bobble. Sen nåt spel där man var en anka? Man spelade samtidigt på samma bana. Äh kanske inte var ankor. Men kul hade vi. Spelade jämt det spelet.

Bubble Bobble :love: Jag har fortfarande en pärlas Bob som väggdekoration :D Jag spelar iofs inte jättemycket TV-spel med dagens mått mätt, men jag tycker inte att någon konsol kan mäta sig med NES.
 
Men visst kan man köra program med kompabilitet för äldre versioner (Windows)..? Högerklicka på ikonen, properties sen compability.. Så ställer man den på Windows 95 eller vad man nu vill.
Det går att köra en virtuell maskin med w95/98 så kommer man runt ev kompatibilitetsproblem.
 
Jag har googlat mig blå men misslyckats, så nu testar jag med allvetande Buke.

Jag söker efter ett dataspel som jag kommer ihåg att vi hade hemma när jag var liten (det var väl kanske 20 år sedan eller så).

Det var ett spel med flera olika småspel som man kunde välja på.
Det jag kommer ihåg:

- I ett spel fanns det en bläckfisk som sade "Ska vi byta grejer?".
- I ett annat spel skulle man styra ett gäng marscherande musikanter och programmera hur de skulle röra sig över en stor plan. Typ programmera in var de skulle svänga, stanna och så vidare och sedan lät man dem köra sitt program och såg om det fungerade eller om de bara krockade...
- Det fanns fler spel än så också som jag inte kommer ihåg.

Någon som känner igen sig?
Blir mycket imponerad om någon kommer på detta med mina fantastiska ledtrådar. :D
Ååååh, kommer du fram till vilket bläckfiskspelet är så säg till! Fick flashbacks när jag hörde någon radioreklam i helgen och tänkte direkt på det spelet :love:
 
Bubble Bobble :love: Jag har fortfarande en pärlas Bob som väggdekoration :D Jag spelar iofs inte jättemycket TV-spel med dagens mått mätt, men jag tycker inte att någon konsol kan mäta sig med NES.

Det spelar jag massor på mitt Nintendo DS, det och många andra nes-spel :love:
 
Det spelar jag massor på mitt Nintendo DS, det och många andra nes-spel :love:

Är det så?! Jag har bara PS2 (:o ) numera, och sambon nåt Xbox, men NES är min absoluta favorit. Kan en alltså spela samma gamla spel på DS? I så fall blir det nog inga nya ridbyxor den här månaden... :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 571
Senast: cassiopeja
·
F
Hästmänniskan Suck.. jag hyr box i ett litet kollektivstall och har så gjort i tre år, det har funkat hur bra som helst trots att både hästar och...
2
Svar
22
· Visningar
3 349
Senast: Luxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp