osämja i stallet...

F

Fantasi

Suck.. jag hyr box i ett litet kollektivstall och har så gjort i tre år, det har funkat hur bra som helst trots att både hästar och kompisar kommit och gått, vi har alla haft samma inställning till stallrutinerna som i detta fall varit att hästana skall ut runt 6-7 och in vid 8-9 ibland senare och ibland tidigare vid extrema väderlekar.

Nu då jag blev ensam kvar i stallet så fick jag själv välja ut vilka som skall stå där så att de rutiner som redan är inrotade skall få fortsätta gälla än om det kommer nytt folk.Stallägaren i detta sammanhang är en gammal gubbe som inte gör annat än tar emot pengarna, och ser till att foder skall finnas på plats i övrigt har vi som stått i stallet skött allt själva vad gällande allt och det har funkat super. Sagt och gjort informerar jag kommande folk väldigt noga angående denna punkt om in och utsläpp och är väldigt tydlig på att detta gäller och kommer så att göra, då det i detta stall är bättre med utevistelse än innevistelse i onödan då hästarna dels får mycket bättre stimulans ute (folk och rörelse hela tiden att titta på) motför i stallet som vintertid inte ens går att se ut igenom eftersom det enda förstser frostar igen totalt. Dessuton så blir luften inte den bästa om man har hästarna inne allt för länge pga att det är ett gammalt(men i övrigt jättefint stall). Sen har jag även haft hosthäst och tar inte risken igen, därav att jag förespråkar maximum utevistelse så länge väder vind och yttre omständigheter är ok.

Det har alltid funkat så bra men redan efter en vecka kör det ihop sig och jag hittar hästarna inne redan vid sex trots att jag satt gränsen vid sju(jag har alltså redan tidigare lagt insläppet för att vara juste mot de nya) men ändå så plockar dom in ännu tidigare och menar på att det blir så besväligt för dem att ta in dem senare.. Borde dom inte tänkt på det tidigare, innan dom sa ok och flyttade in i stallet??

vi löste det då (trodde jag) genom att jag själv sköter insläppen, och de flesta luncherna samt tre morgnar i veckan. Allstå ca 70%
Jag gick dem då till mötes så att det för dom skulle bli enklare och för att det inte skulle bl mer tjafs.
Ok tyckte tjejen det lät ju bra och sedan var allt frid och fröjd.

En stund senare ringer hennes mamma och formligen skäller ut mig och menar på att jag kör över hennes dotter osv.. Att hon hade kommit hem jätteupprörd och ledsen (?) jag sade då att jag inte gjort något annat än klargjort (igen) vilka rutiner som rådde i stallet, jag sa även att jag kunde ta på mig det större ansvaret själv eftersom de helt plötsligt inte kan ta in vid en redan överenskommen tidpunkt.Men jag sa samtidigt att tiderna gäller, för hästarnas skull.

Hon menar då på att vi står där på lika vilkor och att vi betalar lika mycket, förvisso det gör vi, men jag försöker bara fortsätta sköta stallet på det sätt som funkat så bra i så många år, och jag tycker inte jag har så höga krav, bortsett från in och utsläppstiderna så är det bara vanligt stallvett såsom att sopa efter sig och sin häst(vilket hon heller inte sköter så br), hålla ordning osv..

Jag menar, de visste ju vad de kom till ändå ska dom ändra rutinerna på en gång.. Gör jag fel? Jag tycker inte det eftersom jag hade informerat dem klart och tydligt vad som gäller.
Kan ju tillägga att jag styr inte över deras häst, vill dom plocka in och släppa ut den senare så får dom göra det men på eget ansvar..

Blev långt men jag vet varket ut eller in, varför ändra rutiner som funkar så bra och är så inrutade? och som dessutom godkändes av dem innan de flyttade in?

"det spelar väl ingen roll om hästarna kommer ut respektive in en eller ett par timmar tidigare resp senare dom har ingen tidsuppfattning" menar mamman, men jag anser att det var inte det det handlade om...(sen så har hästar tidsuppfattning, speciellt morgnarna är ju viktiga där, en kan ju inte släppa ut vid halv sju och den andra dagen skall dem gå ut vid halv nio)

i stallrutinerna står att hästarna skall senast halv åtta vara utsläppta och tidigast sju insläppta, är det så hemskt? Kan tillägga att tiden redan kortats ned från båda håll.

jag känner som så att om dom redan efter en vecka redan skall börja sätta sina egna regler och köra över mej då känns det inte riktigt som om vi kommer att funka tillsammans..
förövrigt har mamman redan sagt att dom skall söka ny stallplats, sen slängde hon på luren i örat på mig.

Tjejen som äger hästen är 18 men kan tydligen inte föra sin egen talanvilket jag oxå känner lite irritation över, jag trodde att vi läöst det och bara en stund senare då får jag världens utskällning av mamman.... *suck*:crazy: :confused: :cry:

vad har ni får åsikter?
 
Sv: osämja i stallet...

Jag håller med dig.
Men visst kan man tycka att nån timme hit eller dit inte spelar nån roll, men vet man om från början vad som gäller då antingen accepterar man det eller också flyttar man nånannanstans. Det är dålig stil att komma efter och bara tycka att man kan ändra på det hur som helst. Vissa människor är bara såna att dom ska styra och ställa och tycka att andra ska anpassa sig. Risken är nog ganska stor att dom kommer att vilja bestämma mycket hur det ska vara.
Tycker att det var shysst av dig att erbjuda ta insläppen så att det inte skulle bli krångligt för dom Men jag tror att du får vara försiktig så att du inte börjar bli utnyttjad. Kanske bäst att ta ett lite prat med dom ordentligt och fråga dom varför dom accepterade stallplatsen när dom inte vill accsptera dom regler som gäller.
Hoppas det ordnar upp sig.
 
Sv: osämja i stallet...

Min åsikt är helt enkelt att du ska börja leta nya inackorderingar! De där kommer bara ställa till med bråk tror jag... :mad:
 
Sv: osämja i stallet...

jag tycker du har gjort rätt men för att vara ännu mer tydlig så kanske du kan sätta upp ett papper där det klart och tydligt står STALLREGLER inte stallrutiner då det (enligt min mening) låter lite mesigt om man säger så.. man ska vara så rak och tydlig som möjligt. tala med herren som äger stallet och se vad han säger om det hela? även om han inte har hand om så mycket mer än om fodret.. du har varit där längst dvs du är lite av det högsta hönset..

jag skulle oxå vilja ha hästen ut länge med, men då vi har andra rutiner så lär väl det aldrig hända.. (håller på att leta eget stall..)

stå på dej och vägra ge dej! har det funkat innan så borde det funka nu. om inte så förklara det du nyss skrivit för tösen ifråga. säg att det är inte bra för dem att stå inne för mycket.

håller en tumme på dej! lycka till!
 
Sv: osämja i stallet...

Det låter väldigt jobbigt!

I vårt stall (11 hästar)gör stallägarna så att en preumtiv stallgäst får

1) en runtvandring i stall, kök, sadelkammare, foderrum,loge och garage.
2) en runttur runt alla hagar både vinterhagar och sommarbeten (tar ett par timmar)
3) en fullständiggenomgång av alla rutiner
4) träffa stallchefen (sköter stallat på halvtid)
5) träffa ett par av stallgästerna

Är man intresserad får man skriva på ett kotrakt som är MYCKET omfattande till detta bifogas rutinlista, täckeslista samt alla hästars foderstat.

Varje månad har vi månadsmöte, då tar vi upp småsaker samt lägger följande månads passchema. En gång varje termin har vi stallmöte där vi tar upp större saker. Detta brukar var inför betet och inför vintern. Därutöver bjuder stallägaren på fest varje höst. Trevligt.

Vi har somsagt en stallchef, hon har sista ordet när det gäller allting - mycket skönt om det blir diskussioner.

Jag har stått i stallet i två och ett halft år. Det har löpt utan några som helst problem. Ifrågasätter någon hänvisas till rutinlistan/avtalet.
Är det något som gäller alla tar vi det på månadsmötet.

Nu har det kommit en ny gäst som alltid haft eget stall. Hon har lite svårt med att man måste följa regler och komma överrens om vissa saker. Hon är en stark personlighet men det har gått utmärkt att
lösa.

/Frasse
 
Sv: osämja i stallet...

anledningen att jag skrivit stallrutiner är för att det låter lite vänligare men jag tycker i grund och botten att det är samma sak.
Bifogar stallets gällande Rutiner.

Stallrutiner!

• Var och en sopar stallet ordentligt efter sig då man mockat eller haft hästen inne på gången. Då hästarna står inne får sopning enbart ske om golvet kan blötas.

• För trivsel och säkerhet skall stallgången hållas fri från onödig utrustning.

• Senast 07:30 ska alla hästar vara utsläppta samt ha fått hö och vatten i hagarna. Vill man släppa ut sin egen häst senare gör man det på egen hand.

• Ca 13:00 ges lunchhö samt vatten till samtliga hästar i hagarna.

• Insläpp skall ske tidigast 19:00. Saknar någon häst kvällshö ges detta av den som släpper in. Vill man ta in sin egen häst tidigare gör man det på egen hand.

• På en lapp/skylt på hästen box ska tydligt framgå vilka täcken hästen ska ha på sig ute samt inne. För att undvika missförstånd bör du hålla dig till så få täcken som möjligt samt tydliga marginaler.

• Vår, sommar och höst(så länge vädret tillåter) skall hagarna hållas mockade.

• Om hästen skiter på gårdsplanen så mockar vi bort efter oss, för gårdsfolkets trivsel.

• Leder man hästarna utanför stallet skall grimmskaft användas ur säkerhetssynpunkt.
 
Sv: osämja i stallet...

vi har ju inget kontrakt och har aldrig haft, det känns om att har det funkat i många år skall det kunna fortsätta funka..

i övrigt så gör jag ju det andra, visar dem omkring, talar om vad som gäller och presenterar dem för gubben som "äger" stallet.
 
Sv: osämja i stallet...

jo jag har talat med gubben och han tycker inte att mina krav är överdrivna, men sen känns det lite dumt att dra in honom oxå, han är gammal skröplig och har egna problem och besvär så det känns som att jag inte vill belasta honom så mycket med tjafs och bråk.
nu var jag ju tvungen att berätta för honom och säga som det var utifall att folket går till honom och kräver pengarna tillbaka och är förbannade... men han säger som inte så mycket, utan typ "dom får tillbaka pengarna om dom byter stall.."
 
Sv: osämja i stallet...

Jag tycker att dom bör se sig om efter ett nytt stall, men jag tycker inte att han är skyldig att betala tillbaks några pengar, för dom har ju inte accepterat de regler som finns.
 
Sv: osämja i stallet...

låter som ett ganska lagom schema.. inte för mycket måsten. men nu vet iaf herren om problemet för det är väl i första hand honom de går till om de vill klaga.. skicka dem ett nytt ark med stallrutiner där du highlight:at tiderna för in & utplockning av pållarna.

kanske dags att ni skriver ett kontrakt för att undvika att (kan man kalla dem oseriösa) människor utnyttjar dig och förstör trevnaden..
i förebyggande syfte alltså.. även om det har funkat utan i x antal år så betyder det att ni har haft tur som haft trevliga människor & hästar uppstallade..

krångligt problem.. de henne en chans till men säg att om det inte klaras upp så kanske det är bäst för samtliga parter att hon kanse hittar ett annat stall..
 
Sv: osämja i stallet...

jo nog skulle det vara bra med kontrakt sådana här gånger men det är ju i sådana fall upp till gubben.. jag kan ju inte skriva kontrakten efterson även jag är hyrestagare..

och nej, jag kastar inte ut någon, men kan dom inte hållas sig till reglerna så sköter vi våra hästar separat, det blir enklast så, och då tror jag i vilket fall som helst att dom flyttar..

det dumma i historien är ju att regelappen stte jag ju upp ett par dagar efter det att dom flyttat in, vi har tidigare nämligen inte behövt ha reglerna uppskrivna tidigare.

Dock är det exakt det dom blev muntligt informerade om vid första besöket i stallet, och även en gång till vid ett andra besök eftersom dottern inte medverkade vid det första.
 
Sv: osämja i stallet...

herre gud vad jag slarvskriver, ursäkta för alla stavfel!
 
Sv: osämja i stallet...

Man måste väl för tusan var flexibel, om det stormar och är oväder? ska man inte ta in hästarna tidigare då?
 
Sv: osämja i stallet...

nu handlar detta inte om att det var för att det var dåligt väder, läs även att jag skrivit; "så länge väder vind och yttre omständigheter är ok."

detta handlade om att tjejen inte ids/orkar/vill ta in senare, denna gången skyllde hon på att hon hade prov att träna på..

Faktum kvarstår dom godkände stallet och reglerna, då kan man bara inte förvänta sig att göra som man vill en vecka senare.. en dag ok, men nu pratar jag i långa loppet och det vet tjejen oxå men det kommer enligt henne ändå att bli svårt att ställa sig till de gällande rutinerna...
 
Sv: osämja i stallet...

Jag tycker du har helt rätt - kruxet är bara att du inte äger stället...men så länge du har "gubben" på din sida borde det gå.

Kan du få honom att säga att du är den som bestämmer i sådan här frågor?

Dessutom - om de vill ändra reglerna så är det väl inte bara att ändra dem om det är ett kollektivstall? Ja menar - då skulle ju du kunna få för dig att "deras häst vill inte ha täcke" / "du behöver ej fixa ditt eller datt" utan att ens meddela dem.

Jag tycker det är mycket dålig stil att höra reglerna och sedan så fort som möjligt ändra dem på eget bevåg - om inte annat borde ni ha ett stallmöte om det hela!

Själv skule jag bara i yttersta nödfall flytta in i ett stall där jag inte gillade reglerna (särskilt så viktiga som in/utsläpp) och eventuellt höra efter om det gick att ändra på något sätt om det var regler jag inte gillade. Men inte bara ändra dem, hur puckade jag än tyckte de var (som när jag inte fick ställa upp min häst i andra stallgången - förutom om jag skulle tvätta hästen...trots att vi hade en uppställningsmöjlighet i min avdelning, vi var tre som skule rida ut och ingen från andra ddelen ens var i stallet...)

Vill de ha in sin häst tidigare är det väl bara att ta in den själva? De har trots allt det allternativet.

Tyvärr känns det som om de är bråkmakare (alt ni går inte ihop) och du bör vara glad om de inte stannar - för bådas skull.
 
Sv: osämja i stallet...

jo, gubben har ju sagt att "det där är upp till dig", då jag pratat om att ta in nya hyresgästen, "huvudsaken ni går ihop och att det funkar" typ..
nog tror jag att jag har honom på min sida, men jag vill heller inte säga till honom att säga till dom andra att jag bestämmer, utan det lämnar jag upp till honom att avgöra vad han säger till dom.
Dock vet jag att gubben tycker bra om mej, och att han alltjämt tycker att saker och ting har funkat så jag tror nog att han vill att det skall fortsätta vara så oxå, men jag vill inte "tvinga" mig fram i någon sorts "ledarposition" utan jag vill bara att dessa i mina ögon enkla regler skall följas och att vi utöver det kan diskutera komma överens och lösa saker på egen hand sinemellan utan att jag ska vara den som "styr" om ni förstår hur jag menar. Jag vill att det skall flyta på naturligt..
 
Sv: osämja i stallet...

jag tycker att det är de gör helt fel, liksom de har ju satta stallrutiner.. jisses
 
Sv: osämja i stallet...

Jag vet hur dant det är:crazy: Jag hyr aldrig ut en boxplats till, (inte den närmaste tiden i alla fall.)flickan var för visso jätte trevlig och mysig på alla sätt och vis, men hon kunde inte ta hand om sin häst,,,plötsligt stod jag där med en till, som jag var tvungen att ta hand om....Sånna enkla regler som att sopa, använda sina egna ryktborstar och inte röra mina sadlar träns, det visste hon inte vad det var...ibland kom hästägarn först kl 8-9 på kvällen på vintern, om hon nu kom överhuvud taget.......Då är ju stallet färdigt....Nää det var synd det är ju alltid roligare om man är fler i stallet.....men det måste funka, man ska ju ha roligt tillsammans...:smirk:
 
Sv: osämja i stallet...

Definitivt ut med bråkstakarna..:mad:

Sådana hästmänniskor kommer aldrig att vara nöjda utan om dom får sin vilja fram och börjar kräva insläpp kl 15..och du skulle gå med på det, så hittar dom något annat att gnälla över.

(sådana är vad jag kallar för ponnyföräldrar..begriper ingenting förutom att skämma bort ungarna)

Man ska ta seden dit man kommer och anpassa sig efter rutiner som fungerat.
Dom kan inte komma som nya inackorderingar, och rota och ändra i allt.

Näää..definitivt ut med dom.
Skaffa hästfolk som kan diskutera om saker och anpassa sig efter era regler som fungerat förut..

AM
 
Sv: osämja i stallet...

*kl
I det stall jag hade hästen i innan jag lämnade bort honom, så hade vi stenhårda regler som man var tvungen att följa. De var inte konstiga eller så, men banne den som inte följde dem.

Det har hållt i alla år, såvitt jag vet, fram tills nu då några har fått för sig att de bestämmer mer än andra och kan ta beslut över andras huvuden osv. Och stallägaren gör inte ett piss för att rätta till det. så vi vet inte om hästen skall tillbaka dit eller inte när han kommer hem igen.
Sparka ut bråkstakarna tycker jag iaf
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
667
Senast: valy
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 103
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 219
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 452
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp