Sömnparalys / The Nightmare

Hedinn

Trådstartare
Moderator
Såg idag dokumentären The Nightmare, eller ja, första halvtimmen av den. Det kändes som att den handlade om nåt helt annat än sömnparalys, eller är det jag som fått fel uppfattning om tillståndet?

Jag förstår ju att många grejer kan upplevas på olika sätt, det finns inte bara ett "rätt". Men jag har själv haft sömnparalys en gång, då vaknade jag utan att kunna röra mig, ser en person som står vid fotändan av sängen, som håller fast mig. Försöker skrika, men kan inte. Tack vare att jag läst om tillståndet innan fattade jag där vad det handlade om, så lyckades slappna av och kunde då röra mig igen, samt insåg att personen i rummet i själva verket var en golvlampa.

För mig är det helt logiskt - hjärnan vaknar före kroppen och då jag inte kunde röra mig skapar hjärnan en logisk förklaring, sådär som hjärnor gör, därav hallucinationen av personen som höll fast mig.

Men i dokumentären berättar personer om hur de lägger sig i sängen och ska sova, och börjar se folk/skuggor i rummet, känner sig iakttagna och "känner en närvaro", hör konstiga ljud och SEN upptäcker de att de inte kan röra sig, när de försöker fly. Nån hade till och med sett på TV:n då en nyhetsuppläsare började prata med honom... :confused:

Någon med erfarenhet eller mer koll än vad jag har, är det sömnparalys som uttrycker sig så också? I min värld låter det mer som "enbart" hallucinationer/psykoser eller möjligtvis någon form av nattskräck.

Eller nån som sett dokumentären, kanske den blir bättre sen? Jag hade ju liksom väntat mig lite mer vetenskaplig genomgång av fenomenet, men det var ju inget som existerade under första halvtimmen i alla fall...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Följer en hyfsat känd bloggare som häromdagen skrev om sömnparalys och hennes upplevelser av det. Jag tycker själva fenomenet är...
2
Svar
21
· Visningar
2 844
Senast: Heulwen
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 555
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 568
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp