Sömnparalys, någon som haft det?

BuenoBull

Trådstartare
Följer en hyfsat känd bloggare som häromdagen skrev om sömnparalys och hennes upplevelser av det. Jag tycker själva fenomenet är intressant och lite spännande, och även om jag skulle vilja få det till något själsligt/andligt så tror jag det egentligen bara är en sömnstörning orsakad av stress eller annat.
Vad jag förstått kan man få sömnparalys både med och utan hallucinationer. Har läst litegrann om andras berättelser av detta och det låter ju minst sagt... skrämmande. Har själv haft något liknande vid två tillfällen vad jag kan minnas, även om de inte är i närheten av det som andra berättat.

Första gången jag kan komma ihåg att jag "låg vaken" fast jag sov, låg jag i min mammas säng, jag kan ha varit 8-9 år gammal. Det minns jag inte som något mer traumatiskt än att jag tyckte jag var vaken fastän jag sov och inte kunde röra mig. Jag hörde ljuden av teven, såg ljuset från den, hörde mammas röst o.s.v., inget obehagligt hände vad jag kan minnas.

Andra gången en liknande sak hände var för något år sedan. Jag bodde mycket hos min nuvarande sambo då och i övrigt hade jag en liten tuff tid gällande jobb och inkomst.
Den här gången kommer jag heller inte ihåg jättetydligt vad som hände i drömmen och jag kan egentligen inte säga att det var en riktig paralys. Jag kommer ihåg att jag gick in på en affär som var IKEA, fast det såg ut som en mataffär. Skylten ändrades hela tiden så jag visste egentligen inte alls vart jag var. Jag var på affären med min sambo och bästa kompis, här är det lite diffust vad som hände men jag kommer ihåg att de gick före mig hela tiden och pratade inte med mig, jag hade hela drömmen en olustig känsla av att inte bli sedd eller hörd. Jag hade även väldigt tungt att gå, benen sjönk som i kvicksand. Till slut kom vi ut från affären och ut i något bostadskvarter, här är drömmen också väldigt diffus. Vi hamnar iaf i ett hus någonstans, i ett väldigt kalt rum med en stor rottweiler som vaktar utanför. Vi lyckas komma därifrån på något vis, vi trodde människorna som bodde där var snälla men så var inte fallet. De var som förklädda och det var liksom en hånande känsla över dem. Någon gång under drömmen träffade vi även några gamla klasskompisar på en moped, de skulle festa. Jag minns inte allt exakt och i kronologisk ordning men det var när jag skulle vakna från drömmen som jag märkte att jag inte kunde. Jag skrek på hjälp så högt jag kunde, men ingen hörde. Det kom liksom inte fram något ljud. Jag minns att jag kämpade och skrek för att nån skulle höra. Till sist vaknade jag av att jag kved fram ett hjälp, varpå min sambo vaknar. Jag är förvånad och fattar ingenting när jag vaknar och börjar sen störtböla :D

Vilken novell det blev. Jag är intresserad av ifall någon annan haft sömnparalys och skulle vilja dela med sig! :)
 
Jag hade det ofta som äldre tonåring/ ung vuxen. Då hade jag aldrig hört talas om fenomenet och var riktigt rädd periodvis.

Det var så att jag hörde saker och röster som jag upplevde som mycket verkliga och skrämmande. Jag försökte röra mig men det var omöjligt. Ibland kunde det lyckas att röra lite på ett finger om jag koncentrerade mig riktigt på det och då vaknade jag.
Det var en stor aha-känsla när jag långt senare läste om sömnparalys och förstod att det var det jag haft.
 
Jag har sedan jag var ca 14-15 år drabbats av detta varje gång jag sover på rygg. I början hände det i princip varje natt, innan jag förstod sambandet och började sova på mage istället.
Det slår aldrig fel. Skulle jag råka rulla över på rygg så händer det.
Jag har även varit med om att det hänt när jag sover på mage ett par gånger. Då har jag liksom vaknat av att det känns som att någon drar i mig och vänder mig om så att jag hamnar på rygg. Hela tiden är jag paralyserad och hur mycket jag än kämpar emot så kan jag varken röra mig eller få fram ett ljud.

Jag får ofta riktigt otäcka "hallucinationer" när det händer så för mig är detta riktigt obehagligt och jobbigt. Vad jag vet så finns det inget man kan göra för att få det att sluta. :( .

Så om någon har några tips som hjälper så tar jag tacksamt emot dem :)
 
Hade det mycket som barn och tonåring, händer väl någon-några gånger per år som vuxen. Jag har också alltid drömt otroligt "levande", i fullfärg och med alla sinnen (syn, doft, smak, hörsel, känsel) och det tar ofta en stund för mig att sortera ut vad som är drömrester och vad som är "äkta" minnen när jag vaknar.

Trodde inte det var något ovanligt :P. En dröm som slutar med sån paralys är för mig bara en vanlig mardröm... "klassiskt" det där med att man vill skrika men bara får fram ett litet kvid.
 
Jag har haft det några enstaka gånger i mitt liv. Senast för två nätter sen faktiskt.

Då drömde jag att det stod en mörkklädd man vid dörren till sovrummet. Sakta kom han närmare och närmare. Det kändes som att jag var vaken fast jag kunde inte röra mig. Försökte skrika men det gick inte heller. Mycket otäckt :/
 
Det händer mig då och då. Som jis skriver så ligger jag alltid på rygg när det händer. Jag får en väldigt obehaglig känsla av att jag är hotad på något sätt. Kan "se" elaka spöken eller inbrottstjuvar eller vad som helst.

Har läst om att ju mer man kämpar emot det, desto värre kan det bli och det tar längre tid att komma ur det. Jag har på något sätt lärt mig att bara slappna av och andas lugnt så går det över snabbare och jag blir inte rädd längre som jag blev i början.

Det tog ett tag att lära sig, men nu kan jag häva det innan det går för långt.

Men man är ju tydligen i något slags mellanläge av sömn och dröm. När man sover stänger kroppen av musklerna, i sömnparalys fungerar inte det där riktigt och man kan vara på väg att vakna medan kroppen är inställd på att sova (eller tvärtom) . Hänger ofta ihop med stress som någon skrev.
 
Läste om det för några år sen och kopplade genast till en händelse i tonåren.

Det som var läskigt då var att jag drömde att jag blev levande begravd och sen vaknade och kunde inte röra mig. Drömmen var så stark och jag var så klart vid medvetande när jag vaknade att jag trodde att jag var död eller drogad och levande begravd. Jag kunde varken röra mig eller prata vilket var läskigt, hade heller ingen känsel till en början. När jag sen började få tillbaka känseln så kände jag först väggen mot min hand och var då övertygad om att det var en väggen på en kista (brukade inte ligga med den sidan mot väggen, så det var inte bekant).
Efterhand fick jag tillbaka känseln i resten av kroppen och kände då täcket och sängen, så då började jag förstå att det var en dröm. Men det tog ytterligare en stund innan jag kunde röra mig, men det var ju inte så läskigt när jag fattade att jag låg i sängen och inte var begravt.
 
Men man är ju tydligen i något slags mellanläge av sömn och dröm. När man sover stänger kroppen av musklerna, i sömnparalys fungerar inte det där riktigt och man kan vara på väg att vakna medan kroppen är inställd på att sova (eller tvärtom) . Hänger ofta ihop med stress som någon skrev.
Lite mer exakt så är hjärnan för långsam med att sätta på muskelfunktionen igen, så man hinner vakna före (eller för snabb, de gånger det händer vid insomnande). Oftast blir det väl då i samband med mardrömmar och därför uppstår väl ofta hallucinationer också, för att man drömde om dem innan.
 
Jag har själv bara upplevt sömnparalys en gång, nu i höstas/vintras. Började drömma om att någon tryckte ned mig, så jag inte kunde röra mig, när jag sen vaknade såg jag en person stå vid fotändan av sängen. Försökte både skrika och ta mig därifrån, men inget fungerade. När jag sen såg att personen i själva verket var en lampa så kunde jag slappna av och invänta muskelfunktionen då jag (tack och lov!) sen innan visste vad en sömnparalys var, även om jag inte hade upplevt det själv.
 
Jag råkar ut för det ibland med. Även jag när jag ligger på rygg så jag försöker alltid sova på mage och maken har faktiskt lite koll på mig nu för tiden om han märker att jag börjar tendera vända mig över på rygg i sömnen. Tack och lov sover oftast hundarna i sängen hos oss och då ligger de som bromsklossar runt en så man kan inte riktigt vända sig för de tynger ner täcket. Väldigt tacksam för det!
 
Jag har det i perioder och då väldigt intensivt så hela sömnen rubbas. Jag tar då antipsykotisk medicin för att bryta onda cirkeln som lätt uppstår. :up:
 
Jag har haft det några enstaka gånger i mitt liv. Senast för två nätter sen faktiskt.

Då drömde jag att det stod en mörkklädd man vid dörren till sovrummet. Sakta kom han närmare och närmare. Det kändes som att jag var vaken fast jag kunde inte röra mig. Försökte skrika men det gick inte heller. Mycket otäckt :/

Exakt så brukar det vara för mig också. Jag vaknar, kan inte röra på mig och ser liksom bara siluetten eller skuggan av en person vid dörren. Kan inte göra några ljud och får en riktigt otäck ångestkänsla i hela kroppen.

Det är tydligen en väldigt vanlig manifestation av sömnparalys. Skitläskigt.
 
Jag tror jag var med om en sömnparalys för ett par månader sedan. Har varit lite fascinerad av fenomenet innan, och varit lite rädd för att vara med om det, men som tur var slapp jag att se något obehagligt under paralysen :P.
Det är så att jag har delvis sovande nattjour där jag sover på jobbet, och jag blir väckt om jag behövs. Troligtvis har jag drömt om jobbet. "Vaknar" och kan se att jag ligger i mitt eget sovrum, kan se min hund som ligger bredvid mig, kan se ut genom dörröppningen från sängen, men kan inte röra mig eller prata. Hör hur min kollega går runt utanför rummet (hallucination) och ropar på mig att jag måste komma, att det är akut, undrar var jag är osv. Försöker ropa till henne att jag är i mitt sovrum men lyckas inte, får verkligen panik för att jag inte kan berätta var jag är eller röra mig. Släppte efter kanske 1 minut, vaknar då till på riktigt och inser att jag är hemma och att det bara var en dröm/sömnparalys. Lite tufft var det ändå :D.
 
Jag har det ofta och det är fruktansvärt! Jag vet vad det är när jag är med om det men eftersom det känns som att jag får svårt att andas så får jag panik och gör allt för att vakna. Det som brukar hjälpa är att försöka låta/skrika och röra på mig. då vaknar kroppen till slut. Tyvärr så kommer det tillbaka så fort jag ska somna om och denna veckan har det hänt en till flera gånger varje morgon :( Det är ofta så pass tidigt på morgonen också att det är för tidigt att gå upp. Igår så kunde jag knappt andas alls för jag hade fått täcket tryckt tätt över ansiktet, det var riktigt riktigt läskigt! I morse så tänkte jag försöka att somna om istället för att tvinga kroppen att vakna och det var så otäckt att ligga där och inte kunna dra efter andan ordentligt och jag låg så länge utan att somna eller vakna. Kommer inte ihåg exakt vad som hände sedan men tror att jag tvingade mig att vakna till slut. Fick det så många gånger i morse att det är svårt att minnas vilken gång som var vilken.
På mig kan det ibland hjälpa att sätta på musik och koncentrera mig starkt på den, då kan jag ibland somna om utan att känna när jag somnar. Det är så irriterande för jag blir så grymt trött på dagen sedan eftersom jag får kämpa med panik när jag egentligen behöver sova!
 
@jis Vad jobbigt för dig med så starka paralyser/hallucinationer :( Jag har ju suttit och läst lite olika historier och erfarenheter. En mamma skrev i en kommentar om hennes två barn som hade nattskräck. Hon hade fått rådet att ge dem Omega 3-tillskott för att på så vis "smörja" synapserna i hjärnan för att den ska koppla bättre, få bättre signalöverföring. Tydligen så skulle det vara samma ställe i hjärnan som orsakade nattskräck och sömnparalys. Hon upplevde att hennes barn blev hjälpta av det. Det kanske är långsökt men värt att prova?
 
@jis Vad jobbigt för dig med så starka paralyser/hallucinationer :( Jag har ju suttit och läst lite olika historier och erfarenheter. En mamma skrev i en kommentar om hennes två barn som hade nattskräck. Hon hade fått rådet att ge dem Omega 3-tillskott för att på så vis "smörja" synapserna i hjärnan för att den ska koppla bättre, få bättre signalöverföring. Tydligen så skulle det vara samma ställe i hjärnan som orsakade nattskräck och sömnparalys. Hon upplevde att hennes barn blev hjälpta av det. Det kanske är
långsökt men värt att prova?

Och jag har tidigare ätit ganska högt med omega 3 men hållit uppe sedan i november, kanske har ett samband till varför jag har börjat få sömnparalys så ofta! Tidigare har jag bara haft det kanske en gång i månaden
 
@Lyan Dina erfarenheter av sömnparalys lät ju minst lika hemska och jobbiga, hu! Du kanske ska prova med Omega 3 igen och se om det blir bättre? Alternativt kanske göra en sömnutredning? Hoppas det blir bättre så du får vila ut dig ordentligt!

Övriga, tack för att ni delar med er! Lider med er som tycker det är jobbigt och hemskt.
 
@jis Vad jobbigt för dig med så starka paralyser/hallucinationer :( Jag har ju suttit och läst lite olika historier och erfarenheter. En mamma skrev i en kommentar om hennes två barn som hade nattskräck. Hon hade fått rådet att ge dem Omega 3-tillskott för att på så vis "smörja" synapserna i hjärnan för att den ska koppla bättre, få bättre signalöverföring. Tydligen så skulle det vara samma ställe i hjärnan som orsakade nattskräck och sömnparalys. Hon upplevde att hennes barn blev hjälpta av det. Det kanske är långsökt men värt att prova?

Tack för tipset! Det ska jag prova. Jag äter fisk väldigt sällan så jag kan säkert behöva tillskott av omega 3 ändå.
 
@Lyan Dina erfarenheter av sömnparalys lät ju minst lika hemska och jobbiga, hu! Du kanske ska prova med Omega 3 igen och se om det blir bättre? Alternativt kanske göra en sömnutredning? Hoppas det blir bättre så du får vila ut dig ordentligt!

Plockade fram tabletterna på en gång :bump: Har alltid haft problem med att sova men mest är det insomningen på kvällen som är jobbig. För tillfället har jag någorlunda ordning på den, men då kommer andra problem, som sömnparalys och drömmar istället -.- Är glad för de nätter jag kan sova iallafall, för om man jämför med tidigare så funkar sömnen bra nu :-)
 
Jag har och har haft en del med hallucinationer, dock aldrig med mardrömmar utom en gång.
Hade det som mest en period efter svininfluensanvaccineringen.

Jag tycker det jobbigaste är att det är så svårt att veta vad som är sant eller ej.
Har haft en där @fryckan berättat om missade tentor som tog någon vecka minst för mig att bena ut att det bara var en dröm.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 383
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 067
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag kommer ofta ihåg vad jag har drömt, både detaljer om vad som händer, tankar och känslor jag har under tiden jag drömmer. Men, de...
Svar
1
· Visningar
498
Senast: Voeux
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp