Sömnproblem

Kalaspinglan

Trådstartare
Filip, 17 månader, har alltid sovit dåligt och vaknat på nätterna. När han fick eget rum och stor "vuxensäng" sov han för första gången i sitt liv flera hela nätter - och det höll i sig i ca 3 veckor.

Sedan började strulet igen, och sedan tre-fyra veckor tillbaks är det värre än någonsin. Han somnar alldeles själv på kvällen utan bråk och tjaffs, men vaknar minst en gång per natt och somnar inte om. Han ligger vaken 1-3 h och snurrar, gråter, gnyr, sätter sig upp, lägger sig ner, snurrar några varv till, .. osv osv osv.

Jag har prövat alla råd jag fått av BVC. Jag har prövat att ligga med honom, jag har prövat att låta honom ligga mellan oss i sängen, jag har prövat att bara sitta hos honom men inte röra, prövat att ligga på madrass på golvet, prövat att låta honom skrika och bråka, prövat att ge honom välling, prövat med välling och alvedon. Ja, jag har prövad det mesta. Men han somnar ändå inte om snabbare.

Sedan lillasyster Stella kom till världen har mina nätter i princip bestått att totalt 4 timmars sömn, totalt. Jag fixar inte längre, och pappan som har ett mycket kvalificerat arbete har problem att sköta sitt jobb. Stella som verkar kunna sova hela nätterna vaknar ofta av att Filip gråter eller skriker (trots olika rum!).

Hur tar man sig ur det här? Kan man ge dem rogivande medicin? Fler med samma erfarenhet?
 
Sv: Sömnproblem

Fy.. kan inte vara roligt alls, det är faktiskt min värsta mardröm (förutom att få ett sjukt barn eller så) att få en som inte sover, jag lever o fungerar inte om jag inte får sova, jag blir en tjurig person då.

Lycka till hoppas du får många råd!
 
Sv: Sömnproblem

Tillägg: Han sover bara en gång på dagen. Jag har också prövat att ta bort sömnen helt samt låtit honom sova så länge han vill, och enbart låta honom sova en timme. Och det är verkligen ingen skillnad på nattsömnen.
 
Sv: Sömnproblem

Fy.. kan inte vara roligt alls, det är faktiskt min värsta mardröm (förutom att få ett sjukt barn eller så) att få en som inte sover, jag lever o fungerar inte om jag inte får sova, jag blir en tjurig person då.

Lycka till hoppas du får många råd!

Tack!
Ja, detta önskar jag knappt min värsta ovän. Med tanke på att man använder sömnstörning som tortyrredskap så är det kanske inte så konstigt att man inte längre fungerar i hjärnan (bortsett från amningen då)...
 
Sv: Sömnproblem

Får han röra sig ordentligt under dagen och får han mentala utmaningar? Min erfarenhet är att nattsömnen påverkas mycket av detta. Förstår dock att det inte är alltför enkelt att styra upp med en liten bebis och dåligt med sömn. Kanske kan nån hjälpa dig ett par dagar så att du kan komma i kapp med sömnen.

De kan ju också vara i nån form av fas som gör att han är lite oharmonisk och sover sämre, kan tex också vara tänder som strular. (Det kan även vara för mycket sömn på dagen men det har du ju redan testat.)
 
Sv: Sömnproblem

Hej mino, tack för ditt svar!

Visst får han röra på sig. Både utomhus och inomhus. Han är en kille som aldrig är still, stillasittande aktiviteter är mer utmaning är vara ute och klättra över stock och sten eller spela fotboll med hunden.

Jag försöker att låta honom vara med på allt, lagar jag mat får han hjälpa till, städar jag får han hjälpa till, byter jag blöja på Stella får han hjälpa till - om han vill. Samtidigt så får han vara precis så mycket litet barn som han vill, jag ställer inga sådana krav på honom.

Nu har jag i alla fall pratat med bvc igen. Eftersom denna senaste period av "sömnstörning" varat i två månader har jag fått tid till barnläkaren, jag ska dit nästa fredag.
 
Sv: Sömnproblem

Förstår dig! Vår son (1.5 år) har varit sån periodvis. Vissa perioder längre än andra, det har hållt i sig allt från 3 veckor till 3 månader i sträck. Jag mår skit av att inte få sova.
Jag blir så avundsjuk på andra som bara kan gå in och ge nappen, klappa barnet på kinden och sen somnar barnet om! Här handlar det ofta om minst 1.5 timme innan han somnar igen.

Men nu har vi ju det mer lindrigt eftersom vi bara har ett barn, än så länge. Sen turas vi om med nätterna. Kan inte din sambo ta iaf en natt/vecka eller kanske två?

Några tips har jag inte, tror du testat det mesta. Vi kan ju tänka på varandra när vi kämpar på om nätterna ;)
 
Sv: Sömnproblem

Hej, jag läser för tillfället en bok av Anna Wahlgren. Sova hela natten heter den. Jag har inte behövt använda hennes kur än då min son på 5 år sover helt ok, däremot väntar vi barn nu i maj och jag är inte främmande för att prova hennes metod. Du kan ju alltid gå in på hennes hemsida och bilda dig en uppfatting, sen finns boken att beställa på bla adilibris.

http://www.annawahlgren.com/

Hoppas det löser sig för er familj!
 
Sv: Sömnproblem

Vår son vaknar oxå ofta, och är precis som er son alldeles för rörlig i sängen för att kunna sova mellan oss. (Även om vi väldigt gärna skulle vilja samsova.) Ju mer yta han har att röra sig på, desto sämre sover han.

Han är två år men måste fortfarande sova i spjälsäng. I en vanlig säng finns det helt enkelt för många olika liggställningar som måste provas, så då kommer han aldrig till ro.

Spjälsängen står bredvid vår säng, på pappans sida. Ibland vaknar han inte alls, men oftast vaknar han 2-3 gånger per natt. Men han somnar om direkt så fort pappan sticker in handen mellan spjälorna, vilket han kan göra nästan i sömnen.
 
Sv: Sömnproblem

Men du 17-18 månader är som en andra separationsfas säger de som vet. Hampsu var också uppe och snurrade vid den tiden och ville vara nära nära nära vi8lket slutade med att han sov med arnarna runt mig och sparka sambon i magen...:smirk:

Gick dock över efter ett tag,kan tilläggas att han då aldrig sovit hela nätter innan,nu gör han dock det.
 
Sv: Sömnproblem

Jag har också hört att det är nån seperationsfas just runt 18 månader. Inatt gick jag in till sonen vid 01tiden, gick tillbaka till sängen vid 5, vid 6 gallskrek han igen så jag vandrade jag in där. Hoppas det snart är över men det tror jag det är. Här har det hållt på över en månad denna omgång.
 
Sv: Sömnproblem

Jag "botade" min genom att byta kudde varannan natt. Dvs att varannan natt sover jag på en kudde och varannan natt sov han på kudden.Då fick han färsk mammalukt hela tiden och sov lugnt och tryggt. fick tipset av en vän och det funkade kanon.
 
Sv: Sömnproblem

Jag "botade" min genom att byta kudde varannan natt. Dvs att varannan natt sover jag på en kudde och varannan natt sov han på kudden.Då fick han färsk mammalukt hela tiden och sov lugnt och tryggt. fick tipset av en vän och det funkade kanon.

Det där ska jag lägga på minnet till framtida problem. Låter smart.
 
Sv: Sömnproblem

Jag "botade" min genom att byta kudde varannan natt. Dvs att varannan natt sover jag på en kudde och varannan natt sov han på kudden.Då fick han färsk mammalukt hela tiden och sov lugnt och tryggt. fick tipset av en vän och det funkade kanon.

Det där är ju supersmart. Min 2,5 åring byter faktiskt våra kuddar varannan natt av sig själv,kanske är lukten det beror på.
 
Sv: Sömnproblem

Jag "botade" min genom att byta kudde varannan natt. Dvs att varannan natt sover jag på en kudde och varannan natt sov han på kudden.Då fick han färsk mammalukt hela tiden och sov lugnt och tryggt. fick tipset av en vän och det funkade kanon.

Smart! Får testa detta i morgon, eller byta med honom om han vaknar inatt...!
 
Sv: Sömnproblem

Men du 17-18 månader är som en andra separationsfas säger de som vet. Hampsu var också uppe och snurrade vid den tiden och ville vara nära nära nära vi8lket slutade med att han sov med arnarna runt mig och sparka sambon i magen...:smirk:

Gick dock över efter ett tag,kan tilläggas att han då aldrig sovit hela nätter innan,nu gör han dock det.

Visst stämmer det, det märks ibland på dagarna. han har också blivit lite blyg.
MEN han har varit såhär i princip hela sitt liv, därför tror jag inte att det beror på varken värk, tänder eller separationsångest.
 
Sv: Sömnproblem

Hej, jag läser för tillfället en bok av Anna Wahlgren. Sova hela natten heter den. Jag har inte behövt använda hennes kur än då min son på 5 år sover helt ok, däremot väntar vi barn nu i maj och jag är inte främmande för att prova hennes metod. Du kan ju alltid gå in på hennes hemsida och bilda dig en uppfatting, sen finns boken att beställa på bla adilibris.

http://www.annawahlgren.com/

Hoppas det löser sig för er familj!

tro mig, vi har prövat allt - och verkligen inte hattat fram och tillbaks, utan varit konsekvent och prövat metoden flera nätter i sträck... :mad:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 561
Senast: lundsbo
·
Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 709
Senast: inverterad
·
Småbarn Det här med sömn och nattningar. Känns som att vi provat allt men nattningen är alltid mer eller mindre en "kamp". Dottern (nu 20 mån)...
Svar
4
· Visningar
803
Senast: Bubble
·
Relationer jag och min man har haft våra motgångar men hänger ändå ihop, vi har snart klarat av två år som föräldrar. Även om det varit med nöd och...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
17 209
Senast: rutans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp