Söndagsintervju idag - Linnea Claeson

Hela könsdiskussionen är ju egentligen sitt egen topic men snabbt sammanfattat så köper jag inte alls argumentet att kön är en "social konstruktion". Män och kvinnor är biologiskt olika och från vad jag tycker mig minnas så finns det forskningsdata som visar samband mellan t.ex testosteron och aggressivitet.

Det är inte en ursäkt för någons beteende men det skulle överlag förklara varför steget att ta till våld är kortare för män än för kvinnor. Att män till större andel är förövare är alltså inget som är oväntat eller onormalt utan det ligger närmare deras natur.

Med det sagt så är det såklart inte okej att ta till våld mot andra (på ett olagligt sätt men ni förstår vad jag menar). Det är av den anledningen jag menar att man måste se förbi den gemensamma nämnaren "män" (eftersom den redan är självklar) och hitta fler gemensamma nämnare. Våldsamma män finns mycket riktigt exakt överallt på jorden men våldet är inte lika stort och ser inte likadant ut överallt. Mycket är kulturellt, hederskulturen är ett bra exempel här då det troligtvis inte är könsbetingat eller hur man ska säga.

Ett annat bra exempel är våld mot barn. Något som utövas av båda könen i större utsträckning. Det brukade vara vanligare även i Sverige längre tillbaka i tiden då aga ansågs ingå i normal uppfostran. Gav du din unge en lavett på öppen gata för 100 år sedan var det ingen som brydde sig, idag skulle troligtvis folk öppet engagera sig och fråga vad fan du håller på med. En bra utveckling.

Det finns stora kulturella skillnader vad det gäller benägenhet att utöva våld mot andra medborgare, något jag tycker vi är väldigt, väldigt dåliga på att belysa och motverka i det här landet. Känner dock att jag är mycket OT nu så lämnar det här.

Jag tänker tvärt emot dig. Det GÅR inte att koka ner till vissa män. Männen som begår övergrepp finns i alla former. Om vi börjar peka ut vissa grupper missar vi alla andra och dom finns som sagt överallt.

Jag tror att det viktiga är att männen ska vara med på tåget och faktiskt förstå att detta händer överallt. Pekar man ut särskilda grupper så kommer män som inte tillhör dessa grupper inte vara så benägna att engagera sig och jag tror inte att det kan vara kvinnornas ansvar här utan det är männen som måste ta sitt ansvar.
 
@Asko

Jag tror nog inte vi kommer längre i den här diskussionen för jag tycker fortfarande inte de graferna du länkar ger ett speciellt bra underlag. En yrkesgrupp (som är listat där) innehåller ju ofta flera olika positioner och med det olika löner och män har oftare högre positioner. Och det knyter väl också an till den andra grafen över hur många män/kvinnor som jobbar.

"lämpligt heltidsarbete saknas" är för övrigt ett sjukt luddigt begrepp som kan betyda i princip vad som helst. Vård av barn är ju sin egen kategori men jag kan mycket väl tänka mig att grejer som t.ex för långt ifrån skol-orten eller "fel" arbetstider relaterat till barnen gömmer sig i den första kategorin också.
 
Jag tänker tvärt emot dig. Det GÅR inte att koka ner till vissa män. Männen som begår övergrepp finns i alla former. Om vi börjar peka ut vissa grupper missar vi alla andra och dom finns som sagt överallt.

Jag tror att det viktiga är att männen ska vara med på tåget och faktiskt förstå att detta händer överallt. Pekar man ut särskilda grupper så kommer män som inte tillhör dessa grupper inte vara så benägna att engagera sig och jag tror inte att det kan vara kvinnornas ansvar här utan det är männen som måste ta sitt ansvar.
Så om man pekar ut enstaka grupper av män så gör det att de inte vill engagera sig, men om man pekar ut ALLA män så gör det att alla män är mer benägna att engagera sig? Jag får inte ihop den logiken.
 
@Asko

Jag tror nog inte vi kommer längre i den här diskussionen för jag tycker fortfarande inte de graferna du länkar ger ett speciellt bra underlag. En yrkesgrupp (som är listat där) innehåller ju ofta flera olika positioner och med det olika löner och män har oftare högre positioner. Och det knyter väl också an till den andra grafen över hur många män/kvinnor som jobbar.

"lämpligt heltidsarbete saknas" är för övrigt ett sjukt luddigt begrepp som kan betyda i princip vad som helst. Vård av barn är ju sin egen kategori men jag kan mycket väl tänka mig att grejer som t.ex för långt ifrån skol-orten eller "fel" arbetstider relaterat till barnen gömmer sig i den första kategorin också.
Mitt fetade: Är inte det ett tecken på ojämställdhet?

Edit: @Lovisaleonora hann före :love::up:
 
Så om man pekar ut enstaka grupper av män så gör det att de inte vill engagera sig, men om man pekar ut ALLA män så gör det att alla män är mer benägna att engagera sig? Jag får inte ihop den logiken.

Nej jag har förstått att vi tänker väldigt olika.
Om männen inte förstår att detta är något som angår alla män och inte bara "dom där andra" så tror jag att de är med i matchen och pratar med sina söner, kollegor osv - om de inte känner att detta angår dem utan bara "dom andra" varför ska de då ens ta diskussionen, den behövs ju inte - det angår inte dom. Det är ju bara andra män som håller på.
 
Jag tycker det är oerhört tragiskt med det ursäktande som finns mot patrialkala strukturer i den här tråden. För det ÄR ursäktande över mäns trakasserier mot kvinnor och det visar på stor arrogans mot de problem vi faktiskt har och som LC mfl faktiskt lyfter fram.

Med det sagt så förvånar det mig inte att de som i tråden hellre lyfter fram kvinnans fel än ser problemen med patrialkala strukturer och ursäktar dessa lyser med sin frånvaro i tråden mäns våld mot kvinnor... Att det är patrilkala strukturer som leder till grova brott där kvinnor blir ihjälslagna är forskningen synnerligen övertygad om men väljer man att inte se och inte vill förstå så finns det inte. Just saying.
 
... och det beror på? Att de höga kontorsstolarna bara passar för de med kuk? Jag tycker väl snarare att ditt inlägg bevisar poängen ytterligare.
Mitt fetade: Är inte det ett tecken på ojämställdhet?

Edit: @Lovisaleonora hann före :love::up:
Det kan bero på flera olika saker. Som @miumiu säger kan det handla om prioriteringar. Tittar man på den där grafen om personer i arbete så syns det ju också tydligt att män dels jobbar mer, men också ser ut att vara mindre petiga med vilket jobb de har.

Jag säger inte att det definitivt är 100% jämställt, utan att om man vill ha en verklig diskussion om det så måste man gå mer på djupet.

En bra start för att jämna ut löneskillnader (inte bara mellan könen då) är att vi (vi som i vi som är anställda) faktiskt börjar prata mer om lön, framförallt med varandra. Den här tystnadskulturen som råder i Sverige om att man ABSOLUT inte ska prata om vad man tjänar, och FRAMFÖRALLT inte med kollegor - är otroligt praktisk och behändig för alla utom löntagarna.
 
En bra start för att jämna ut löneskillnader (inte bara mellan könen då) är att vi (vi som i vi som är anställda) faktiskt börjar prata mer om lön, framförallt med varandra. Den här tystnadskulturen som råder i Sverige om att man ABSOLUT inte ska prata om vad man tjänar, och FRAMFÖRALLT inte med kollegor - är otroligt praktisk och behändig för alla utom löntagarna.

En mycket stor bidragande orsak
 
Så om man pekar ut enstaka grupper av män så gör det att de inte vill engagera sig, men om man pekar ut ALLA män så gör det att alla män är mer benägna att engagera sig? Jag får inte ihop den logiken.

Förstår du inte att det inte gäller individer utan män generellt?
 
Just det om något är ju styrt av normer. Jag tror att många kvinnor gärna hade jobbat med samma förutsättningar som många män gör när de bildar familj.
Här håller vi med varandra :)

Men - för att knyta an till trådens originaltopic. Mång aav de här internetfeministerna jag vänder mig mot är ju hemmafruar, de lever av sina män samtidigt som de pratar om hur osäker den situationen är.

Det här är en förändring jag till stor del tror måste komma från oss kvinnor för sanningen är att de allra flesta kvinnor som tar ut maxdagar de kan, går ner i tid osv gör det inte för att de är tvingade till det på grund av strukturer utan för att de vill.

Vill kvinnor bli helt jämställda män i aspekten "frånvaro från jobbet pga barn" så måste vi också vara villiga att göra de uppoffringar de gör. Det finns många män som ångrar att de jobbat för mycket när barnen var små. Så kanske det gav kvinnorna lite lägre lön, men det gav något annat istället.
 
Förstår du inte att det inte gäller individer utan män generellt?
Min poäng är att det finns inget "män generellt" när man vill hitta lösningar på den typen av problem. Gruppen män är alldeles för stor och består dessutom av individer.

Frågan bör inte vara "varför är män generellt såhär" utan "varför är vissa män såhär och vad har de gemensamt".
 
Just det om något är ju styrt av normer. Jag tror att många kvinnor gärna hade jobbat med samma förutsättningar som många män gör när de bildar familj.

Säkerligen. Men det är ju problematiskt att lagstifta gällande folks relationer och familjeliv, så detta problemet förblir ännu olöst. Sen kan jag själv som förälder säga att mina prioriteringar har ju förändrats enormt sen jag fick barn. Men jag är ändå den i vårat förhållande som har lönearbetat mest under småbarnsåren, av diverse olika anledningar. Dock kan jag föreställa mig att om min partner varit ”karriärist” med ett fett bankkonto så hade jag säkert drygat ut föräldraledigheten och kanske bara jobbat 75%. Det verkar ändå ganska nice, även om det såklart innebär en massa tråkigheter som lägre pension osv.
 
Min poäng är att det finns inget "män generellt" när man vill hitta lösningar på den typen av problem. Gruppen män är alldeles för stor och består dessutom av individer.

Frågan bör inte vara "varför är män generellt såhär" utan "varför är vissa män såhär och vad har de gemensamt".

Men varför är det näst intill bara män som begår dessa övergrepp? Hade det handlat om individer så hade det varit betydligt fler kvinnliga förövare och då hade inte mansrollen varit lika problematisk som den är idag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp