Söndagsintervju idag - Linnea Claeson

För att en vuxen, vettig människa går inte runt och beter sig på det viset för att visa uppskattning. Vem i hela friden kan i dagens samhälle ha missat att det inte är en "komplimerande gest" att ta sig i skrevet, hasa efter främmande kvinnor, busvissla, ropa saker likvärdigt med "Snygga rattar!" eller "röven!". Det är ju dessutom nästan uteslutande ett beteende som sker när män umgås med andra män vilket gör det både mer hotfullt och rätt troligt att det rör sig om någonting helt annat än att de på något vis skulle bry sig om hur kvinnan de utsätter känner sig.
Jag kan uttala mig för att det är min åsikt och slutsats helt enkelt. :) Uppskattning och trakasserier är två helt skilda saker för mig.

Varför tror du att de gör det?
Det är väldigt tråkigt att du har fått den erfarenheten, jag känner dock inte alls igen något av det du skriver. Så varför skulle din erfarenhet och din åsikt och din slutsats vara något som helst allmängiltig?
 
Det är väldigt tråkigt att du har fått den erfarenheten, jag känner dock inte alls igen något av det du skriver. Så varför skulle din erfarenhet och din åsikt och din slutsats vara något som helst allmängiltig?
Det är den naturligtvis inte, jag tycker bara att det är självklart! Skriver precis som alla andra utifrån mig själv.

Varför tror du att de visslar och hojtar efter främmande kvinnor på gatan?
 
Det är väldigt tråkigt att du har fått den erfarenheten, jag känner dock inte alls igen något av det du skriver. Så varför skulle din erfarenhet och din åsikt och din slutsats vara något som helst allmängiltig?

Jag trodde nog faktiskt att det var allmängiltigt att den här typen av beteende främst handlar om makt, precis som våldtäkter sällan handlar om sex utan om makt.
 
Lite OT: Ett exempel på att visa uppskattning skulle kunna vara att ge en medmänniska ett leende, söka kort ögonkontakt och säga något i stil med "Hej, oj vad du är vacker! Hoppas du har en bra dag!" om en nu tycker det. Och sedan gå vidare utan att ropa, svansa efter eller komma för nära.
Det kanske inte alltid uppskattas men känns i alla fall som ett hyfsat upplyst och civiliserat sätt att kommunicera på.
 
Det är den naturligtvis inte, jag tycker bara att det är självklart! Skriver precis som alla andra utifrån mig själv.

Varför tror du att de visslar och hojtar efter främmande kvinnor på gatan?
Nej det är inte självklart. Det är din åsikt, din erfarenhet och din erfarenhet, som sagt.

Jag har inte den erfarenheten har jag sagt. Inte av vuxna män, möjligtvis av småungar, typ epa-traktorålder. De har troligtvis FÖRÄLDRAR som uppfostrar dem (eller i avsaknad av uppfostran ) av sina FÖRÄLDRAR.

DÄREMOT har jag varit med om att kvinnohänder har lagts på mina bröst, tafsande händer längs rygg, upp under kjol, explicita kommentatrer om mitt utseende. Det har då skett i krogmiljö. Men jag antar att det sorterar under "inte alla kvinnor..."
 
Lite OT: Ett exempel på att visa uppskattning skulle kunna vara att ge en medmänniska ett leende, söka kort ögonkontakt och säga något i stil med "Hej, oj vad du är vacker! Hoppas du har en bra dag!" om en nu tycker det. Och sedan gå vidare utan att ropa, svansa efter eller komma för nära.
Det kanske inte alltid uppskattas men känns i alla fall som ett hyfsat upplyst och civiliserat sätt att kommunicera på.
På buke har jag fått lära mig att det inte är ok alls att kommentera annan persons UTSEENDE. Och om det inte uppskattas det du anser vara hyfsat och civiliserat och upplyst sätt att kommunicera, så är det enligt denna tråd i strikt juridisk mening ofredande.
 
Det är väldigt tråkigt att du har fått den erfarenheten, jag känner dock inte alls igen något av det du skriver. Så varför skulle din erfarenhet och din åsikt och din slutsats vara något som helst allmängiltig?

Men ärligt talat nu. Vi pratar ändå om beteenden som drabbar kvinnor världen över, som är klarlagt inom forskning såväl som statistik. Varför beter du dig som att dylika fenomen skulle vara hittepå? Någon form av konspirationsteori av de där himla feministerna du ändå föraktar?

Mäns beteenden mot kvinnor ÄR allmängiltigt, även om man inte delar erfarenheten. Det är mycket erfarenheter och fenomen därute som jag vet existerar trots att jag inte utsätts för den själv, rasism t ex. Aldrig skulle jag väl ifrågasätta någon som utsatts för rasistiska tillmälen på samma sätt som du ifrågasätter @Sel ovan. Någon nivå måste vi väl ändå ha på debatten än att kasta folk under stolen för att man inte har råkat ut för samma saker.
 
Men ärligt talat nu. Vi pratar ändå om beteenden som drabbar kvinnor världen över, som är klarlagt inom forskning såväl som statistik. Varför beter du dig som att dylika fenomen skulle vara hittepå? Någon form av konspirationsteori av de där himla feministerna du ändå föraktar?

Mäns beteenden mot kvinnor ÄR allmängiltigt, även om man inte delar erfarenheten. Det är mycket erfarenheter och fenomen därute som jag vet existerar trots att jag inte utsätts för den själv, rasism t ex. Aldrig skulle jag väl ifrågasätta någon som utsatts för rasistiska tillmälen på samma sätt som du ifrågasätter @Sel ovan. Någon nivå måste vi väl ändå ha på debatten än att kasta folk under stolen för att man inte har råkat ut för samma saker.
Har aldrig sagt att @Sel hittar på, var får du allt ifrån?
 
Vi är dock många kvinnor som inte delar den synen på livet. Inkludera inte mig i den pottan, jag är kvinna och jag är inte okej med att andra kvinnor kallar mig för offer. Ledsen, men den typen av feminism är inte okej för mig.
Tänkte precis skriva det! Håller helt med dig.
 
Har aldrig sagt att @Sel hittar på, var får du allt ifrån?

För att du ifrågasätter varför hennes erfarenhet skulle vara "allmängiltig". Mäns beteenden mot kvinnor ÄR allmängiltig. Vi har ältat detta om och om igen; bara för att man som enskild individ inte varit utsatt, betyder inte att det sker. Någonstans måste den bubblan spricka så att diskussioner som dessa inte stannar vid att enskilda individer agerar stoppklossar för att de tar en gruppfråga och gör det till en individfråga. Det är det inte.
 
Nej det är inte självklart. Det är din åsikt, din erfarenhet och din erfarenhet, som sagt.

Jag har inte den erfarenheten har jag sagt. Inte av vuxna män, möjligtvis av småungar, typ epa-traktorålder. De har troligtvis FÖRÄLDRAR som uppfostrar dem (eller i avsaknad av uppfostran ) av sina FÖRÄLDRAR.

DÄREMOT har jag varit med om att kvinnohänder har lagts på mina bröst, tafsande händer längs rygg, upp under kjol, explicita kommentatrer om mitt utseende. Det har då skett i krogmiljö. Men jag antar att det sorterar under "inte alla kvinnor..."

Jag skriver ju att jag tycker att det är självklart?

Även om du inte har den erfarenheten förekommer det ju bland vuxna män. Varför tror du att de gör det, om du inte köper att det är för att göra kvinnan ifråga obekväm eller spela maktspel?

Väldigt obehagligt, jag hoppas att du i så fall sade till ordningsvakten? Det är för övrigt ingen som säger att kvinnor inte kan bete sig grisigt också, men i samma utsträckning som män? Nej, så är det helt enkelt inte.


På buke har jag fått lära mig att det inte är ok alls att kommentera annan persons UTSEENDE. Och om det inte uppskattas det du anser vara hyfsat och civiliserat och upplyst sätt att kommunicera, så är det enligt denna tråd i strikt juridisk mening ofredande.

Jag tyckte att jag garderade genom att säga att det var ett exempel, att det inte nödvändigtvis skulle uppskattas, att människan ifråga skulle hålla avstånd och inte förlänga kontakten, samt att det skulle vara hyfsat civiliserat, alltså någorlunda civiliserat, inte att det skulle vara hyfsat (hövligt). Personligen tycker jag inte att man kommenterar människor på gatan alls, men om man känner att man måste finns det grader i helvetet.
Det var framför allt för att illustrera en motpol till busvisslingar, glåpord, gester och skrevkramande - något jag aldrig skulle kunna tolka som ett ärligt sätt att uttrycka uppskattning på. Jag var visst inte tillräcklig tydlig.
 
Senast ändrad:
Varför hakar folk upp sig på att LC inte berättade om att det var firande fotbollssnubbar?
Det blir ju direkt som att säga att "jahaaaa, ja men då är det ju mer förståeligt".
Visst, det är nog säkert inte lika vanligt att bli trakasserad i den mängd under den korta tid som hon blev om en går på stan där det inte förekommer män i grupp så som det gjorde nu. Men oavsett vad så hände det och det är ju DET som är problemet.


Sen förstår jag inte vad det är som Linnéa skulle ha ljugit om?
Jag har följt henne sporadiskt, och tycker att det hon gör/gjort är bra.
 
Nu när jag har läst ännu mer och inser att jag har uppfattat LC rätt olikt från många andra. T.ex. givet att hon inte har fått alla meddelanden, att hon klippt och klistrat o.s.v. inte varit lika självklart för andra, men även att hon har uttryckt sig jäkligt osannolikt kan jag förstå att man tröttnar.
Däremot så ger jag inte mycket för haveristernas förklaring vi har pratat med personer som inte känner igen... vi tycker det inte är troligt att det skett... o.s.v. Tycker inte deras "utredning" förtydligar något, mer än att de gärna hakar på och försöker trycka åt henne ganska rejält på olika sätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp