Söndersparkad av häst

Jag kommer ihåg den olyckan, då jag själv var där, och jag tycker det är hemskt att folk inte har tillräckligt med vett för att ha en absolut säker häst vid ett sådant tillfälle.
 
Hm....Jag tycker snarare att folk ska vara mer försiktiga när dom träffar hästar(och andra djur) ute tex på festivaler.

Den snällaste häst kan ju bli skrämd.

Vi har haft med vår ena nordsvensk på diverse historiska marknader och liknande. Det är hemskt att se att folk verkar tro att hästarna är uppstoppade eller av sten....

Har varit med om att min sambo satt på vår hingst och hållit ganska god koll på folk som har velat prata och klappa. Dvs de som kommer framifrån...medan jag som varit med till fots har fått se till att hålla folk på såpass avstånd att hästen har en komfortzon. En familj satte barnvagnen UNDER hingstens mage (jag lovar det
är sant), med lilla bäbisen i vagnen för att de skulle gå runt till framsidan med det äldre barnet och klappa hästen!!! Detta hände när jag tittade bort en halv sekund för att säga till en annan familj att inte parkera SIN barnvagn en halvmeter bakom hästen, när DOM skulle fram och klappa med sitt äldre barn!

Gissa om jag fick undan den barnvagnen snabbt....

Nu är vår hingst väldigt väldigt van vid marknader, stohej, barn och liknande, blir inte rädd om han trasslar in sig i benen etc. (Han kan tom stå ett par meter när det avfyras medelytida kanoner utan att bli det minsta orolig). Dvs han är i princip lika lugn som en polishäst....

Men ändå han är en LEVANDE varelse och kan därför bli skrämd oavsett hur lugn och tränad han är....

Därför borde arrangörer av marknader etc tex sätta upp info skyltar, eller trycka i programmet som delas ut någon form av notiser hur besökaren ska agera gentemot djuren...

Info i skolor?

/Kung Tulle
 
Håller med om att folk måste ha ordning på sig bättre med hästar...
Finns ju folk som verkar tro att hästar är som leksaker eller något... :bump:
 
Det finns ingenting som heter en "absolut säker häst". Det är någonting man måste ha i bakfickan med även den snällaste häst.

Och föräldrar måste verkligen lära sig att ha uppsikt över barnen och att man inte går fram och klappar på djur hur som helst utan att prata med ägare/skötare först.
 
Du kan då inte ha mycket erfarenhet av varken hästar eller djur. Annars skulle du ha vetat att även hur snällt djuret än är kan det hända saker som ändrar det. :mad: Även om du tycker att din häst är lugn som en filbunke och klarar alla situationer kan det komma något som skrämmer hästen som du inte räknat med!

Det är MÄNNISKORNA som måste ta mer ansvar!! Tala om för barnen att man inte går fram till ett främmande djur utan att fråga!!! Det spelar ingen roll vilket djur det är eller hur snällt det ser ut, FRÅGA FÖRST!!
 
Som jag skrev var jag där, och även om en häst aldrig blir helt säker, för den är trots allt ett flockdjur, icke att förglömma, så ska den vara så säker den bara kan. Den häst som sparkade flickan var inte lugn under marknaden.
 
Jaha, jag vet inte.
Men hästar blir ju rädda för saker ibland, då kan du ju säga att hästen inte var lugn istället för att komma och snacka om att ha en absolut säker häst, för det finns som sagt var ingen sådan. :bump:
 
Aj aj, inte bra...men som sagt som alla andra redan har sagt så tycker jag att vet man med sig att man inte har en "100%" säker häst i de flesta tillfällen så ska man inte ta dit den på en marknad eller där det är mycket ståhej, och tar man dit sin häst så ska man se till att man står med den på en sån plats att det inte springer folk och barn runt, under och över hästen och som sagt HÅLLA KOLL!

He tyck ja! :bump:

//Norrlänningen
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Arbetarbladet) Det var en helikopter som inspekterar elledningar som skrämde hästarna i Storvik. – Piloten tar hänsyn till om det är...
Svar
4
· Visningar
1 016
Senast: Love_energy
·
  • Artikel
Hästnyheter (Arbetarbladet) Antalet djurförbud har mer än fördubblats i Gävleborg under de senaste tre åren. – Vi har fler fall av djurförbud för...
Svar
0
· Visningar
882
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (AB) Räddningstjänsten fick rycka ut till skogarna bakom Läkerol Arena i går eftermiddag sedan en häst fastnat i ett djupt dike...
Svar
0
· Visningar
965
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Arbetarbladet) Den smittsamma hästsjukdomen kvarka härjar i Tierps ryttarklubbs stall utanför samhället. Tio hästar har eller har...
Svar
0
· Visningar
1 003
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp