Bukefalos 28 år!

Sofia Kroon beklagar

Sv: Sofia Kroon beklagar

Men, är det ens möjligt att vara så korkad?? :confused:

Det kan ju inte komma som någon chock att hästen har startkarens efter en behandling.
 
Sv: Sofia Kroon beklagar

Men det är ju inte så lätt att förstå, elithästar behadlas ju förebyggande och inte först vid hälta som dom flesta andra:angel:. Antagligen var ju inte hästarna halta vid start.
 
Sv: Sofia Kroon beklagar

Problemet för hennes del är ju att man som ryttare är skyldig att känna till TR.
Eller också så tänkte hon går det så går det, sedan startade hon och hoppades ingen skulle komma på henne.

Vet en gång när min hästs tänder skulle behandlas och han fick lugnande medel. Veterinären sa då att själva medlet, det var helt ur kroppen på ett par dagar. Däremot hade jag ju startförbud pga att han blivit injicerad.
 
Sv: Sofia Kroon beklagar

Kvittar ju om man bara tävlar lokal, man ska kunna sådant ändå. TR är TR, oavsett nivå.
 
Sv: Sofia Kroon beklagar

Ja visst, men jag hade haft mer förståelse för någon som nyss påbörjat sin karriär.

Men självklart, regler är alltid regler, oavsett nivå.
 
Sv: Sofia Kroon beklagar

Ja det håller jag med om. Man har ju som nybörjare givetvis mkt mindre rutin på allt!

Jag har chansat en gång. :o
Det hade trasslats med medicinering i stallet där jag hade hästen uppstallad, en idiot hade medicinerat fel häst. Det var butta, finadyne eller liknande som gavs i fodret. Jag var bara 99% säker på att det inte var min häst som felaktigt fått medlet, men jag åkte på tävlingen ändå.
Dumt? Javisst! Hade skämts som en hund om det dopingtestats och min häst visat positivt! Jag klarar ju inte att ljuga, så vad skulle jag sagt?!
Min häst var ju kärnfrisk, men så säger ju alla! ;)
 
Sv: Sofia Kroon beklagar

Håller med. Tävlar man på den nivån ska man ha koll på sådant.

Och jag tror att hon har koll på det, men vad ska hon säga? Ja jag var medveten om att jag tävlade på en häst som är behandlad? Nej, hon tog en rövare och nu gick den inte hem.
 
Sv: Sofia Kroon beklagar

Ja, självklart är det så. Men undrar ju bara hur hon kan idiotförklara sig ännu mer genom att låtas som att hon inte är medveten om startkarensen på behandlad häst.

Hon framstår ju redan som korkad bara av att ha försökt starta två behandlade hästar, värför spä på det ännu mer??
 
Sv: Sofia Kroon beklagar

Jag håller verkligen med dig. Att börja med korkade förklaringar bara gör saken värre. Jag tar det som en förolämpning att någon ska tro att jag tror på dem. Tror hon att vi andra är så dumma att vi inte förstår att hon tagit en rövare? Som ryttare har du ansvar och ett av dem är att känna till vilka regler som gäller. Om jag inte har helt fel för mig så är det en av de saker man får skriva under på när man skickar in en anmälan om tävlingsdeltagande, att man känner till vilka regler som gäller OCH att man följer dem.
Alla vet att en behandling oavsett människa eller djur beror på att det finns ett fel eller risken att det uppstår ett fel. Så erfaren eller inte, man borde förstå att om min häst blir behandlad på tisdagen så är det ytterst olämpligt att hoppa på lördagen. Om inget annat så riskerar man att förvärra skadan om man nu skiter i de regler som finns. Men å andra sidan är reglerna till för att skydda djuren, inte människorna. Så kan man hoppa sin häst som är skadad så skiter man nog i reglerna också.
Och...hur kan man komma med TVÅ behandlade hästar:confused:
 
Sv: Sofia Kroon beklagar

Hon behandlade troligtvis med ett medel som är dopingklassat men inte spårbart. Och hade de då tagit prov direkt på tävlingen hade proven varit negativa. Men nu när de går på jornalerna från kliniken kan hon inte säga -Se provet var negativt.
 
Sv: Sofia Kroon beklagar

Hon behandlade troligtvis med ett medel som är dopingklassat men inte spårbart. Och hade de då tagit prov direkt på tävlingen hade proven varit negativa. Men nu när de går på jornalerna från kliniken kan hon inte säga -Se provet var negativt.

vad är det för ett medel som injecerats? och var det injecerats?
Jag kan inte begripa hur man övht kan starta sina hästar på tävling så nära inpå en injicering även om det ej skulle klassats som doping, jag skulle vara mer rädd om min häst än så.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 670
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 133
Senast: Hund!
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 576
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Hästnyheter Dressyrryttaren Sofie Lexner och hennes sambo Johan Reuterskiöld väntar sitt första barn i februari. "Jag mår bra och rider fortfarande...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp