Sofia Kroon överklagar

Sv: Sofia Kroon överklagar

Men ta ditt straff människa!

Hon gör ju bara det värre för sig själv. Man blir ju mer och mer irriterad :mad:
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Det är väl bra, då kanske hon får ett hårdare straff i nästa instans!

Tänk att den del tror att de kan göra precis som de vill och komma undan med det. Regler är till för att följas, inte bara av gräsrötterna!
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Överklagandet är mkt intressant för alla avelsintresserade halvblodsuppfödare i sverige. SK's juridiska ombud är Jana Wannius, samma herre som numer sitter i styrelsen för ASVH. Alltså är det enligt en styrelsemedlem i ASVH helt ok att tävla nybehandlade hästar, samt förneka all information som tjänstgörande veterinär gett vid behandlingstillfället. Detta överklagande är verkligen en sorglig dag för både svensk halvblodsavel och för tävlingsverksamheten i sverige.
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Jag håller med, det är bara för sorgligt. Men det är klart, vi behöver ju inte bry oss om det där med hållbara hästar längre. I med lite smärtstillande, sen är det bara att hoppa 1,50 dagen därpå, suck...
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

När man gjort något sånt här vidrigt så borde man inte bry sig om hur lång avstängning från tävling man får! Borde skämmas ögonen ur sig istället!
Att ens vistas på en tävlingsplats torde vara olidligt för henne i framtiden...

Hela historien är pinsam! Ta ditt (aldeles för korta) straff! :mad:
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Men man har rätt till ett juridiskt ombud o som sådan behöver man inte tycka brott är ok men måste tillvarata sin klients intressen.
PL
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Det har du rätt i, men han är knappast den enda juristen i landet....
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Vad är det för dravel om att vetrinärerna inte informerade henne? Det är väl fortfarande hon som ryttare som är ansvarig för att ta reda på vad hästarna behandlas med.
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Men skall han inte få ta på sig ett sånt mål?
PL

Etik och moral! En herre som ska företräda svenska uppfödare i Internationella och svenska sammanhang bör nog tänka lite på vilka fall en sån person åtar sig? Man kan alltid tacka nej till att företräda en klient om man anser att det inte är lämpligt och krockar med vissa uppdrag man har.
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Jag tycker att det är direkt olämpligt att som styrelsemedlem i ASVH försvara någon som startat hästar som varit ofräscha nog att kräva behandling bara några dagar efter behandlingen.

Jag vet att du gillar att ställa saker på sin spets/provocera, men helt ärligt, tycker inte du att det rimmar illa?
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Jag håller med om att man ska ta sitt straff men tycker inte att det är fel att överklaga. Tanken med flera instanser är generellt god då det handlar om att utfallet i ärendet skall bli så rätt som möjligt och att man ska få möjlighet att få sitt mål prövat i ytterligare en instans för att undvika felaktigheter.
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Ja men här verkar det vara omoraliskt att överklaga o att bistå vid en överklagan. Ett synsätt som i mina ögon är ett hot mot rättssäkerheten.
Vad tycker folk om advokater som försvarar mördare o våldtäktsmän??
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Sofia Kroon överklagar

Det är väl bra, då kanske hon får ett hårdare straff i nästa instans!
Tänk att den del tror att de kan göra precis som de vill och komma undan med det. Regler är till för att följas, inte bara av gräsrötterna!

Hoppas jag med! Allt under tre års avstängning är för ynkligt.:mad: Även om det inte skulle ha varit karens på preparaten så har hon varit för:devil:-la ful mot sina hästar. Det visar på stora brister i omdömet när man väljer att tävla hästar som är ofräscha några dagar innan tävlingen. Egentligen kan jag tycka att man inte är lämplig att ha djur med den inställningen.
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Nej, inte så länge han inte försvarar doping eller tävlande av en skadad häst.
PL

Så du menar att hans ställning och trovärdighet som styrelsemedlem i ASVH är oförändrad så länge han inte försvarar doping, trots sin inblandning i fallet?

Det finns gott om juridiska frågor att arbeta med. Jag tror knappast att han var tvungen att åta sig just det här fallet för att få mat på bordet.
Jag tycker att det visar på dåligt omdöme och brist på lojalitet för hans styrelseuppdrag.

Om han får henne frikänd eller lyckas få ett kraftigt sänkt straff, på viket sätt gynnar det hans arbete i ASVH? Vi vill väl alla att sporten ska vara ren, dels för att det är fel att fuska, men framförallt för att skydda djuren. Borde inte de som vill ha en ren sport och värnar om hästarnas välbefinnande applådera domen? Att försöka hjälpa någon till ett mildare straff i det här ämnet, och samtidigt vara styrelsemedlem i en hästavelsförening, ja det tycker jag rimmar väldigt illa!
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Men då borde det rimma lika illa att hjälpa en mördare o samtidigt vara medlem i människosläktet! Synpunkter som ibland hörs.
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nyligen publicerade Ridsport en intervju med mottagaren av Årets hederspris, Sven Holmberg. Efter att ha läst artikeln vill Jana...
Svar
0
· Visningar
561
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter 20-åriga Sofie Andersson från Sjöbo vill bli en av världens bästa dressyrryttare. Men hon vill också bli jurist. Går drömmarna att...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra vintern kunde GT avslöja mångmiljonrullningen i Ridsport-EM. De arrangerande kommunala bolagen Got Event och Göteborg & Co har...
Svar
0
· Visningar
517
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Falsterbo Horse Show är sedan länge ett mångmiljonevenemang men skulle kunna dra in ännu mer pengar – framför allt genom att sälja...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp