Sofia Kroon överklagar

Sv: Sofia Kroon överklagar

Håller med!
Dessutom är ju det här ingen rättegång. Tänkte på att i tråden så har folk börjat jämföra det här med mordmisstänktas rätt till försvar och sådant. Det här är ju en sportutövare som inte följt TR, skrivit under anmälan och ljugit mm mm.
Och till råga på allt är det ju ännu noggrannare i ridsporten, där är ju hjälpmedlet en levande varelse, en häst, som ju även ska skyddas enligt djurskyddslagen.
Och att då ifrågasätta i det här fallet, det är ju jämställt med att ifrågasätta om det är ok med blödande sår efter sporrar, sargade munnar pga felaktig betsling, nubb i skydden osv. För det är ju inte heller tillåtet enligt TR, men ska det finnas tolkningar där också?

Och straffet kanske blev så högt för att ryttaren agerade som hon gjorde? För i andra fall som disciplinnämnden haft uppe och dömt till böter 500 spänn, diskvalificering på aktuella tävlingen och liknande, där har ju ryttaren använt sig av ord som "djupt ångerfull", "ska aldrig upprepas" osv när den fått uttala sig.

Håller med om att det nog är mer realistiskt att likställa det med övriga förseleser i TR snarare än mord.

Jag tror också att straffet blev något längre nu mycket på grund av att människan inte verkar ha vett att skämmas av dömma från hennes uttalanden. Istället har hon kommit med den ena korkade bortförklaringen efter den andra.
Det jag tycker är värst av allt är att hon startat en häst som hon vet är halt. Även om den inte hade blivit behandlad så hade hon ändå begått ett brott mot TR redan där, och mest av allt varit rent för:devil:-lig mot sin häst. Det tycker jag skvallrar väldigt mycket om hennes inställning till sina hästar.
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Nej idrottens skiljenämnd är ingen domstol men nästa instans är idrottens skiljedomstol, Court of Arbitration in Sports, vilket är en domstol. Med tanke på vad som står på spel så är rättsäkerheten lika viktig här som i brottsmål. Dessutom finns alltid möljigheten att ett fällande utslag leder till åtal för djurplågeri.
PL
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Nej idrottens skiljenämnd är ingen domstol men nästa instans är idrottens skiljedomstol, Court of Arbitration in Sports, vilket är en domstol. Med tanke på vad som står på spel så är rättsäkerheten lika viktig här som i brottsmål. Dessutom finns alltid möljigheten att ett fällande utslag leder till åtal för djurplågeri.
PL

Tror att Kopparberg menar att Buke inte är en domstol.:D
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Nejdå jag menar att Ridsportförbundet och i förlängningen riksidrottsförbundet är ju ingen domstol. Visst de tar beslut, ibland tunga beslut, men jag tycker ändå inte att det går att jämföra dem med samhällets domstolar och/eller jämföra ryttarens brott mot TR med mord och sådant.

Att hon kan fällas för brott mot djurskyddslagen är en annan sak, djurskyddslagen är ju en lag mitt bland andra lagar, stöld, misshandel, ekonomiska brott mm.

Dessutom igen, man är om man har grönt kort och löser licens SKYLDIG att följa TR! Att då leta bortförklaringar och inte ens andas en viskning att man är ledsen man gjort fel, det är absurt i både sportsynpunkt, ur horsemanshipsynpunkt och djurskyssynpunkt!
Grova övertramp kan alla göra, men det är hur man gör sedan som sportsman (och djurvän) som visar vilken typ av människa man är.
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Jag tycker att SK uppfört sig som skit men anser ändå att hon har rätt att försvara sig i vad som ändå är en juridisk process med stora ekonomiska konsekvenser för henne.
Ett ev åtal för djurplågeri alt brott mot djurskyddslagen har i praktiken en stark koppling till den pågående processen. Ingen åklagare torde ta upp det om idrotten inte fäller eftersom det är de som står för den tekniska kunskapen.
PL
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Nejdå jag menar att Ridsportförbundet och i förlängningen riksidrottsförbundet är ju ingen domstol. Visst de tar beslut, ibland tunga beslut, men jag tycker ändå inte att det går att jämföra dem med samhällets domstolar och/eller jämföra ryttarens brott mot TR med mord och sådant.
Vi är eniga på den punkten:)

Att hon kan fällas för brott mot djurskyddslagen är en annan sak, djurskyddslagen är ju en lag mitt bland andra lagar, stöld, misshandel, ekonomiska brott mm.
Någon som har koll på hur pass troligt det är att hon blir fälld för brott mot djursskyddslagen och i så fall vad ett eventuellt straff skulle kunna bli?

Dessutom igen, man är om man har grönt kort och löser licens SKYLDIG att följa TR! Att då leta bortförklaringar och inte ens andas en viskning att man är ledsen man gjort fel, det är absurt i både sportsynpunkt, ur horsemanshipsynpunkt och djurskyssynpunkt!
Grova övertramp kan alla göra, men det är hur man gör sedan som sportsman (och djurvän) som visar vilken typ av människa man är.
Jag håller absolut med dig!!
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Jag tycker att SK uppfört sig som skit men anser ändå att hon har rätt att försvara sig i vad som ändå är en juridisk process med stora ekonomiska konsekvenser för henne.
Men det tror jag alla är överens om, att hon har rätt att försvara sig alltså.:)

Ett ev åtal för djurplågeri alt brott mot djurskyddslagen har i praktiken en stark koppling till den pågående processen. Ingen åklagare torde ta upp det om idrotten inte fäller eftersom det är de som står för den tekniska kunskapen.
PL
Hm, är inte du veterinär...? Kanske du har koll på hur vanligt det är att bli fälld för brott mot djursskyddslagen för liknande förseelser?
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Jag tycker att en massa inlägg här menar att hon inte borde överklaga o att JW inte borde ställa upp som ombud. Det är ju vad diskussionen i två trådar går ut på!
Det är ovanligt att åtal väcks men detta torde vara ett lämpligt fall. Det står var o en fritt att polisanmäla men det är nog lämpligt att idrottsrörelsens process mal klart först.
PL
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Jag tycker att en massa inlägg här menar att hon inte borde överklaga o att JW inte borde ställa upp som ombud. Det är ju vad diskussionen i två trådar går ut på!
Så här har jag uppfattat det: Ingen så vitt jag har läst, har hittills påstått att hon inte har RÄTT att överklaga. Däremot tycker några att hon är osmart som gör det bla i och med att det svärtar ner ännu mer. Några tycker att det är smart att överklaga kanske framförallt för att det är det längsta straff som dömts ut.
DÄREMOT har många ifrågasatt JW moral och trovärdighet genom att ställa upp som hennes försvarare när han har den position han har i sporten och aveln.
Men det är hur jag uppfattar det. Kanske har jag fullständigt fel.

Det är ovanligt att åtal väcks men detta torde vara ett lämpligt fall. Det står var o en fritt att polisanmäla men det är nog lämpligt att idrottsrörelsens process mal klart först.
PL

Misstänkte det. Kan inte minnas att jag hört talas om något liknande tidigare.
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Jag kan inte förstå hur man kan kan ifrågasätta JWs moral o trovärdighet för att han ställer upp som ombud, väldigt starka ord för någon som gör sitt jobb!
PL
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Något som är helt klart i allafall är väl att detta fall är (stavning?) prejudicerande?
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Jag kan inte förstå hur man kan kan ifrågasätta JWs moral o trovärdighet för att han ställer upp som ombud, väldigt starka ord för någon som gör sitt jobb!
PL

Jag ifrågasätter hans moral på samma vis som jag skulle ifrågasätta en styrelsemedlem i SKK och ansvarig för ex Stora Stockholm om personen i fråga hade ställt sig på en i ett så solklart fall skyldiges sida.

Jag hade inte tyckt att den personen hade behövt ta just det uppdraget som gick tvärt emot vad han stod för som person. Och som person menar jag att den är känd för de flesta genom sitt arbete inom sporten och inte som jurist.

Det rimmar extemt illa att man står på den sidan som man sen ska motarbeta genom sitt arbete i styrelsen.
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Det är ju det jag menar, det här kommer ju att prövas i så hög instans det går!

En åsikt var att förbundet statuerade exempel den här gången och att ryttaren fick högre straff än lämpligt. Kanske är det tvärt om, ryttaren fick ett lågt straff, men nästa som kommer får ett ännu högre.
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Det är ju det jag menar, det här kommer ju att prövas i så hög instans det går!

En åsikt var att förbundet statuerade exempel den här gången och att ryttaren fick högre straff än lämpligt. Kanske är det tvärt om, ryttaren fick ett lågt straff, men nästa som kommer får ett ännu högre.

Skulle kunna vara så som du säger....
Personligen hoppas jag att man tänkte lågt straff den här gången och högre nästa gång.

Med tanke på att det bara blev sammanlagt 15 månader och straffet för doping är max två år, och för otillåten medicinering max ett år, så är det ju ett lågt straff. Fallet är ju oerhört väl dokumenterat med journaler, startat halt häst osv. Vad mer ska man behöva göra för att få högsta straffet?
Jag hoppas på att det här betyder att förbundet har börjat ta dessa frågor på allvar och vill rensa upp, men att man inte hade kurage nog att gå hela vägen den här gången. Det känns ju både positivt och sorgligt...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nyligen publicerade Ridsport en intervju med mottagaren av Årets hederspris, Sven Holmberg. Efter att ha läst artikeln vill Jana...
Svar
0
· Visningar
561
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter 20-åriga Sofie Andersson från Sjöbo vill bli en av världens bästa dressyrryttare. Men hon vill också bli jurist. Går drömmarna att...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra vintern kunde GT avslöja mångmiljonrullningen i Ridsport-EM. De arrangerande kommunala bolagen Got Event och Göteborg & Co har...
Svar
0
· Visningar
517
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Falsterbo Horse Show är sedan länge ett mångmiljonevenemang men skulle kunna dra in ännu mer pengar – framför allt genom att sälja...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp