Sofia Kroon överklagar

Sv: Sofia Kroon överklagar

Ja men här verkar det vara omoraliskt att överklaga o att bistå vid en överklagan. Ett synsätt som i mina ögon är ett hot mot rättssäkerheten.
Vad tycker folk om advokater som försvarar mördare o våldtäktsmän??
PL

Nu försöker du ställa det på sin spets igen! Klart att tjejen ska ha en försvarare, det är ju inte det det handlar om, utan Janas brist på omdöme när han tar på sig fallet. Stor skillnad faktiskt! ;)
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Hmmm jag skulle också överklaga. jag tycker att hon fick ett lite för högt straff! Se de ryttare som dopar sina hästar på STORA mästerskap å tävlingar! DE fick (de som fått hittills) mkt lägre straff än sofia, och då tävlade hon på icke mästerskap! sen spelar det ju inte så stor roll om det är en lokal tävling eller elit/ mästerskap, lika stort fuskande iaf. Men om man ser på "klass skillnaderna så tycker jag att sofia fick ett för högt straff motför de som dopade/dopar sig i de stora mästerskapen!:(:) nej, jag tycker att det skulle ha räckt med 6 mån för hon har redan fått det största straffet av allt, nämligen "skammen, kanske även minskat förtroende för att i framtiden kanske få vara med i spetstruppen! Detta är mina åsikter, så de så!

Sen ni som gnäller om hennes överklagan! sluta med de...NI skulle säkerligen göra likadant om NI var i samma sits.:mad: sköt er själva istället! det här är mellan henne å ridsportförbundet
Tack för mig!
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Visst ställer jag det på sin spets men vem skulle enligt ditt resonemang kunna försvara en mördare eller våldtäktsman?
PL
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Jag tycker nog snarare att det är ett hot mot rättsäkerheten om man inte hade möjlighet till flerinstansprövning. Det kan ju faktiskt bli fel (även om många nu inte tycker att det är fel i aktuellt fall).

Och sen tycker jag nog att alla har rätt att få hjälp vid rättsliga prövningar, även mördare etc. Inte för att försvara det de gjort men för att se till att bedömningen går rätt till och att påföljden blir rätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sofia Kroon överklagar

Vad är det för dravel om att vetrinärerna inte informerade henne? Det är väl fortfarande hon som ryttare som är ansvarig för att ta reda på vad hästarna behandlas med.


Det måste ju även vara hon som var ansvarig för att hästarna åkte iväg till en veterinär. Och om jag inte minns fel så var Rolex halt och det gjordes en hältundersökning där man kom fram till att hästen hade en inflamation i bakknäet. Hur kan man då tro att just den hästen är frisk efter 4 dagar?
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Hmmm jag skulle också överklaga. jag tycker att hon fick ett lite för högt straff! Se de ryttare som dopar sina hästar på STORA mästerskap å tävlingar! DE fick (de som fått hittills) mkt lägre straff än sofia, och då tävlade hon på icke mästerskap! sen spelar det ju inte så stor roll om det är en lokal tävling eller elit/ mästerskap, lika stort fuskande iaf. Men om man ser på "klass skillnaderna så tycker jag att sofia fick ett för högt straff motför de som dopade/dopar sig i de stora mästerskapen!:(:) nej, jag tycker att det skulle ha räckt med 6 mån för hon har redan fått det största straffet av allt, nämligen "skammen, kanske även minskat förtroende för att i framtiden kanske få vara med i spetstruppen! Detta är mina åsikter, så de så!

Sen ni som gnäller om hennes överklagan! sluta med de...NI skulle säkerligen göra likadant om NI var i samma sits.:mad: sköt er själva istället! det här är mellan henne å ridsportförbundet
Tack för mig!

Fast dom du menar som blivit dömda vid mästerskap har blivit dömda av FEI. Nu är det SvRF som dömmer genom diciplinnämnden, så det går inte riktigt att jämföra.
En person som tycker att det är okej att tävla hästar som var ofräscha några dagar innan tävlingen har inte på en tävlingsbana att göra, än mindre i spetstruppen!

Klart hon ska överklaga. Rent taktiskt vore det förmodligen en miss att låta bli med tanke på att det här är det hittills största straffet som dömts ut. Däremot hoppas jag att man i nästa instans korrigerar strafflängden uppåt!
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

"Det här är mellan henne å ridsportförbundet"

Plus alla hennes medtävlande, hennes hästar, kliniken där hästarna behandlades osv...

Jag tycker att det är bra att straffen blir hårdare eftersom det är djuren som tar skada. Sen förstår jag hennes överklagan.
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Jag måste också säga att jag reagerade på att Jana W företrädde henne, det ger mig en lite dålig smak i munnen. Hur ska man tolka detta? Detta handlar inte om att SK ska ha rätt till försvarare eller inte, vilket hon givetvis ska ha. Men jag undrar om Jana tänkt igenom vilka signaler detta sänder ut till gemene man.
Jag har mycket svårt att se SK´s förklaring som trovärdig. De gånger jag varit hos veterinär och fått mina hästar behandlade, har veterinären mycket tydligt förklarat vad h*n sett och vad som behöver göras OCH att jag ger mitt samtycke till behandlingen. Det är trots allt min häst och mina pengar och jag har rätt att säga nej till en behandling.
Ännu märkligare i historien är att SK vill visa en av hästarna för en spekulant?! Ska hon sälja en häst som inte är fräsch? Men tanke på vad som hänt undrar man om spekulantet fått redan på att hästen blivit behandlad några dagar innan visningen. Nu funderar jag över saker som jag absolut inte vet något om, men det är lätt att tankarna börjar sväva...
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Hmmm jag skulle också överklaga. jag tycker att hon fick ett lite för högt straff! Se de ryttare som dopar sina hästar på STORA mästerskap å tävlingar! DE fick (de som fått hittills) mkt lägre straff än sofia, och då tävlade hon på icke mästerskap! sen spelar det ju inte så stor roll om det är en lokal tävling eller elit/ mästerskap, lika stort fuskande iaf. Men om man ser på "klass skillnaderna så tycker jag att sofia fick ett för högt straff motför de som dopade/dopar sig i de stora mästerskapen!:(:) nej, jag tycker att det skulle ha räckt med 6 mån för hon har redan fått det största straffet av allt, nämligen "skammen, kanske även minskat förtroende för att i framtiden kanske få vara med i spetstruppen! Detta är mina åsikter, så de så!

Sen ni som gnäller om hennes överklagan! sluta med de...NI skulle säkerligen göra likadant om NI var i samma sits.:mad: sköt er själva istället! det här är mellan henne å ridsportförbundet
Tack för mig!

Jag tror det är många som inte skulle överklaga. Har man gjort sådana jättemissar som Sofia Kroon skulle det bästa för framtiden vara att erkänna och ligga lågt och ta sitt straff. I och med hennes överklagan kommer många att lusläsa handlingarna där hon framstår som en lögnare och inte direkt som en djurvän. Om hon istället erkände skulle nog folk snart glömma och hon skulle kunna komma tillbaka. Det är helt enkelt strategiskt fel att överklaga.

Sedan kan du inte jämföra att ha små substanser av något ämne i kroppen med att tävla en häst som är konstaterat halt och sprutad i flera leder 4 dagar innan tävling. Har du ingen koll?

Detta är inte mellan Sofia Kroon och ridsportförbundet. Det påverkar alla oss som tävlar och framför allt Sofias stackars hästar.
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Hmmm jag skulle också överklaga. jag tycker att hon fick ett lite för högt straff! Se de ryttare som dopar sina hästar på STORA mästerskap å tävlingar! DE fick (de som fått hittills) mkt lägre straff än sofia, och då tävlade hon på icke mästerskap! sen spelar det ju inte så stor roll om det är en lokal tävling eller elit/ mästerskap, lika stort fuskande iaf. Men om man ser på "klass skillnaderna så tycker jag att sofia fick ett för högt straff motför de som dopade/dopar sig i de stora mästerskapen!:(:) nej, jag tycker att det skulle ha räckt med 6 mån för hon har redan fått det största straffet av allt, nämligen "skammen, kanske även minskat förtroende för att i framtiden kanske få vara med i spetstruppen! Detta är mina åsikter, så de så!

Sen ni som gnäller om hennes överklagan! sluta med de...NI skulle säkerligen göra likadant om NI var i samma sits.:mad: sköt er själva istället! det här är mellan henne å ridsportförbundet
Tack för mig!

Jag tycker inte att man kan jämföra tex senaste dopingfallen vid OS med detta. Då handlade det om enormt små rester som gav utslag från ett medel som användes på täcken.
I detta fallet har man medvetet behandlat hästarna med injektioner och fullt medvetet starat dem trots startförbud. Milsvid skillnad!
Självklart skulle ryttarna vid OS ha kontrollerat inehållet i sprayen. Det finns inga ursäkter där. Men SK har fullkomligen struntat i hästarnas välbefinnande.
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Jag kan hålla med att det bästa för henne kanske vora att ligga lågt o erkänna men samtidigt kan väl man inte ifrågasätta hennes rätt att överklaga.
PL
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Vad jag kan utläsa har ingen ifrågasatt RÄTTEN att överklaga, utan just hur otroligt dumt det är att göra det.
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Ser det faktiskt som ett ifrågasättande av rätten. Ffa ser jag det som ett ifrågasättande av rätten att vara juridiskt ombud utan att ta på sig skiten.
PL
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Nej, jag skulle inte göra samma sak i hennes sits.
Jag skulle skämmas ögonen ur mig och satsa på en karriär inom häcklöpning och börja springa löp med en inflammation i knäet.
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Men då borde det rimma lika illa att hjälpa en mördare o samtidigt vara medlem i människosläktet! Synpunkter som ibland hörs.
PL

Jag tycker att din liknelse haltar. Att sitta i ASVHs styrelse är något Jana Wannius valt, ett engagemang. Jag skulle till exempel tycka att det rimmade illa om en jurist som varit mycket engagerad i SKR (Sveriges Kvinnojourers Riksförbund) sen försvarade en man skyldig till kvinnomisshandel.

Alla ska ha rätt till försvar givetvis, men jag anser att juristen där det är möjligt bör välja uppdrag som inte krockar med egna intressen eller engagemang.
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Nej, jag tycker verkligen inte Jana ska ta på sig ett sådant här fall. Det ser enormt illa ut att ha den ställning han har, styrelsen i ASVH, general för Falsterbotävlingarna, fd tävlingsryttare på hög nivå osv, osv, osv, och här försöker han hitta kryphål för en ryttare som tävlat både dopad och häst som ej är i tävlingsmässigt skick!

För det som ryttaren och hennes ombud säger är att man behöver inte följa TR och man behöver inte följa underskriften där man skriver under på att hästen är startberättigad enligt TR.

De säger att ingen förut straffats så hårt i tex OS och VM. Men när har det förekommit på den nivån att någon startat en nyligen och DOKUMENTERAT behandlad häst som dokumenterat ryttaren sagt mindre än en vecka innan att den känns ofräsch? Och av veterinär fått rådet att skritta hästen.
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Nej, jag tycker verkligen inte Jana ska ta på sig ett sådant här fall. Det ser enormt illa ut att ha den ställning han har, styrelsen i ASVH, general för Falsterbotävlingarna, fd tävlingsryttare på hög nivå osv, osv, osv, och här försöker han hitta kryphål för en ryttare som tävlat både dopad och häst som ej är i tävlingsmässigt skick!

För det som ryttaren och hennes ombud säger är att man behöver inte följa TR och man behöver inte följa underskriften där man skriver under på att hästen är startberättigad enligt TR.

De säger att ingen förut straffats så hårt i tex OS och VM. Men när har det förekommit på den nivån att någon startat en nyligen och DOKUMENTERAT behandlad häst som dokumenterat ryttaren sagt mindre än en vecka innan att den känns ofräsch? Och av veterinär fått rådet att skritta hästen.

Jag håller med, tycker oxå att det rimmar illa med att vilja vara med i styrelsen och hålla i tävlingarna i Falsterbo och sen stå på ett så solklart fall av doping sida. En sak hade varit om det som i OS hade varit spår från en spray på ett täcke, Men här är det en medveten handling att starta fast man vet att hästen är halt och ska skrittas.

Om han står på hennes sida i det här fallet hur är då hans inställning till doping? Tycker han att det är okej att dopa sina hästar bara ingen ser?

Som jurist måste man inte ta alla fall utan man kan välja att inte acceptera de fall som strider mot sin roll inom det man brinner för.

Jag ifrågasätter inte henne. Utan i det här fallet är det Jana jag funderar över.
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Nej, jag tycker verkligen inte Jana ska ta på sig ett sådant här fall. Det ser enormt illa ut att ha den ställning han har, styrelsen i ASVH, general för Falsterbotävlingarna, fd tävlingsryttare på hög nivå osv, osv, osv, och här försöker han hitta kryphål för en ryttare som tävlat både dopad och häst som ej är i tävlingsmässigt skick!

För det som ryttaren och hennes ombud säger är att man behöver inte följa TR och man behöver inte följa underskriften där man skriver under på att hästen är startberättigad enligt TR.

De säger att ingen förut straffats så hårt i tex OS och VM. Men när har det förekommit på den nivån att någon startat en nyligen och DOKUMENTERAT behandlad häst som dokumenterat ryttaren sagt mindre än en vecka innan att den känns ofräsch? Och av veterinär fått rådet att skritta hästen.

Jag håller helt med, detta är ett etiskt dilemma för JW och ett fall han inte borde ha åtagit sig med den position han har i sporten.
 
Sv: Sofia Kroon överklagar

Jag ifrågasätter inte henne. Utan i det här fallet är det Jana jag funderar över.

Håller med!
Dessutom är ju det här ingen rättegång. Tänkte på att i tråden så har folk börjat jämföra det här med mordmisstänktas rätt till försvar och sådant. Det här är ju en sportutövare som inte följt TR, skrivit under anmälan och ljugit mm mm.
Och till råga på allt är det ju ännu noggrannare i ridsporten, där är ju hjälpmedlet en levande varelse, en häst, som ju även ska skyddas enligt djurskyddslagen.
Och att då ifrågasätta i det här fallet, det är ju jämställt med att ifrågasätta om det är ok med blödande sår efter sporrar, sargade munnar pga felaktig betsling, nubb i skydden osv. För det är ju inte heller tillåtet enligt TR, men ska det finnas tolkningar där också?

Och straffet kanske blev så högt för att ryttaren agerade som hon gjorde? För i andra fall som disciplinnämnden haft uppe och dömt till böter 500 spänn, diskvalificering på aktuella tävlingen och liknande, där har ju ryttaren använt sig av ord som "djupt ångerfull", "ska aldrig upprepas" osv när den fått uttala sig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nyligen publicerade Ridsport en intervju med mottagaren av Årets hederspris, Sven Holmberg. Efter att ha läst artikeln vill Jana...
Svar
0
· Visningar
561
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter 20-åriga Sofie Andersson från Sjöbo vill bli en av världens bästa dressyrryttare. Men hon vill också bli jurist. Går drömmarna att...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra vintern kunde GT avslöja mångmiljonrullningen i Ridsport-EM. De arrangerande kommunala bolagen Got Event och Göteborg & Co har...
Svar
0
· Visningar
517
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Falsterbo Horse Show är sedan länge ett mångmiljonevenemang men skulle kunna dra in ännu mer pengar – framför allt genom att sälja...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp