Soft up vs Kwik out stigbyglar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MikaelaA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 419
M

MikaelaA

Trillade av min häst idag och fastnade med foten i stigbygeln. Dels åkte foten igenom stigbygeln och det var nog därför jag aldrig fick ur den. Har nu islandsstigbyglar men nu efter att ha sträckt varenda liten muskel i foten byta.
Vad är era åsikter om Soft up och kwik out?? Vilka är bäst? Finns det kwik out med gummiplatta i stället för filtmaterial? och varför är det filt i stället för gummi??
Måste man ha speciella stigläder till Soft Up?
Vad händer med soft up när man trillat av? går den sönder så man måste köpa reservdelar?

Tusen frågor men hoppas på att bli lite kolkare och att få gladare fötter nästa gång jag åker av...:cry:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Soft up vs Kwik out stigbyglar!

jag har kwick out. är mkt nöjd.

Jag önskar också att det var gummiplattor, men filten fungerar ok. Det går att köpa lösa filtbitar, så det går att byta ut dem när de är utslitna.

Har soft'up och man måste inte ha deras stigläder, det har inte jag. Kan varmt rekommendera dem, enligt mig är det enorm skillnad motför kwick out som jag tycker blir jättehala efter att man använt dem några gånger. Vet tyvärr inte vad som händer med dem om man ramlar av men jag tror inte att de går sönder;) Soft'up har iallafall väldigt bra grepp och jag som tidigare har haft knäproblem får inte det med dessa eftersom att de "ligger rätt":)

Jag har Kwickout och är jättenöjd.

Ni som har Softup: hur är kvalitén?`De är ju väldigt dyra, men motsvarar priset kvalitén?

Ja det lär väl inte gå sönder direkt men det är få stigbyglar som gör. Jag tycker de är oskäligt dyra. Sålde mina.

Men om foten far igenom, då hjälper väl inte lättmetall eller plast?

De är prisvärda. Jag är jöttenöjd, enorm skillnad mot andra stigbyglar.

Jo det ska det göra. Tror principen är att de inte följer med foten utan åker av istället.

Jag hade Soft'Up och de var som vilka stigbyglar som helst, märkte ingen skillnad. 2000 spänn för ett par stigbyglar tycker jag är hutlöst.

Liknande trådar

Utrustning Freejump soft up pro eller kwick out? Vilka tycker ni bäst om? Eller finns det andra bra säkerhetstigbyglar? Gummisnodd stigbygeln...
Svar
7
· Visningar
1 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka