• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Just_me
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 968
J

Just_me

alla ni som ger era pållar soja,varför gör ni det,
fördelar / nackdelar???
vill bara ha lite koll........tack för svar?!

:)

johanna

Jag ger soja om det är lågt protein i höt. Fördel = mycket protein till lågt pris. Nackdel = maxgivan och att vissa hästar kan reagera på sojan.

Ger sojamjöl vid (väldigt) trista proteinvärden i höt.
En fördel är väl att det är rätt billigt.

Nej, sojamjöl finns på lantmännen tex, eller på kvarnar man kan handla hästfoder från.
Tror att det är ca 15 kg i en säck. (eller strax runt)

Där vi köper vårt foder (Fängsjö foder i halland) väger de upp sojan efter eget önskemål, så slipper man köpa en 15 kg säck om man inte använder så mkt.

ok,tack för alla svar!
sen det med "Baron-Gruffsjukan,som de kan få av för mycket,glömde jag skriva innan....
man ska inte ge mer än 1hg per 100 kg häst,men det är det väl ingen som gör...? :confused:
i all o fall men det är ju såmånga som absolut inte vill ge soja tillsina hästar,why?
:bow: :bow: :bow: :bow:

Jag ger Soja till mina båda för att det stämmer med resten av foderstaten; mycket protein och bra balansering mot höet vi har i år. Precis som Magdalena redan påtalat är det mycket protein till lite pengar :)

Har hittills inte upplevt några nackdelar, men har heller inte behövt gå över rekommenderad maxgiva.

Mitt dräktiga sto får soja pga ökat behov under högdräktigheten o även sen under digivningen. Funkar jättebra och hon har inga problem av det. Ger 0,4 kg per dag (uppdelat).

Det är billigt och verkar inte ha nån mysko smak heller. Ger det iofs i uppblött betfor.

Liknande trådar

Foder & Strö Först vill jag bara skriva att jag har skickat fler foton och beskrivning till tillverkaren men dom har stängt nu och svarar nog imorgon... 2
Svar
23
· Visningar
1 998
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 136
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 763
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka