• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Dundret
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 767
D

Dundret

Vilka olika typer av soja finns det och går det att köpa i vilken foderbutik som helst?
Är det sojamjöl man ska ge (som proteintillskott)?
Hur mkt innehåller en säck och vad kostar det?
Är det 100g/100 kg som är maxgiva?

Sv: soja?

Dundret skrev:
Vilka olika typer av soja finns det och går det att köpa i vilken foderbutik som helst?
Är det sojamjöl man ska ge (som proteintillskott)?
Hur mkt innehåller en säck och vad kostar det?
Är det 100g/100 kg som är maxgiva?

Soja finns bara som "sojamjöl" och ser ut som flingor... Finns på Granngården. Säck på 30kg. Kostnad minns jag inte men det är inte dyrt för man ger ju inte så mkt så en säck räcker LÄNGE.

Du ska inte ge soja om du inte är säker på att det behövs... Har du analys på grovfodret ni har? Och vet enligt uträkning att det krävs så starkt proteintillskott i foderstaten??

Och ja, 100g/100kg kroppsvikt max.

Jo det finns analys på alla skördar hösilage vi använder, men det är omöjligt att räkna ordentligt eftersom det kommer in en ny skörd var 3:e dag..
Proteinet ligger mellan 38-39 och på en av skördarna 54.
Mj är mellan 5.6-5.9 och 7.4 till skörden med högsta proteinvärde.

Jag har räknat foderstat efter denna analysen som är efter ett hösilage jag vet inte är slut än, men som sagt vet inte alls hur ofta den ges.
61% ts
6 Mj
39 Smrp
Ca 2.5
P 1.3
Mg 0.6
Han är i dagsläget mager tycker jag, han är tunn och kantig och har inte en muskel i överlinjen. Revbenen syns något, men man känner ett fettlager över dem. Han är inte bukig, men har lite mage. Han har bara i princip stått hela vintern nästan men promeneras med varje dag och tömkörs lite lätt nu typ 1 gång i veckan högst.
Men jag vill inte göra mer, det är tänkt att han ska sättas igång och bygga muskler nu, men jag vill inte göra det sålänge han ser ut så här.
Han är ett hbl, av fullblodstyp i kroppen, 162 cm och gissar på att han väger 520 kg.
Han får 13 kg hösilage, men han äter bara 10 kg tyvärr.. Han är lite kinkig med hösilaget men det börjar bli bättre.
Sen får han 1,2 kg kornkross
350 g vetekli
100 g havre och 100 g betfor + lite mineraler och fodertran.

När invänjning och sånt är klart hade jag tänkt att foderstaten skulle se ut så här:
1 kg korn
200 g kli
300 g soja
+ hösilaget och mineraler och fodertran ev lite e vitamin.
Ev kanske han börjar äta mer av hösilaget och då justerar jag kraftfodret därefter.

Då får han en kvot på ca 7,5 istället för den 6,3 han har nu.. (enligt hippocampus)
Är det fel?

Ps han har fått tänderna ordentligt undersökta och korrigerade för 2 veckor sen. Träckprov togs i höstas och han hade noll mask..

Senast ändrad av en moderator:

Okej det verkar ju iaf vara bra kvoter i alla skördar ni får in. Mellan 6 och 7 hela tiden.
Men eftersom hästen inte vill äta mer än 10kg så måste du ju tillsätta energi och protein på annat sätt. Då låter det det rätt bra det där du hade tänkt med korn, kli och soja. Gör så du! :smirk:

Jo ska testa det, men hur lång tid tar det innan man ser skillnad om det är rätt foderstat? Det är ju snart betestid och han ska snart vänjas in på gräs. Hur vet man då om det är gräset som gör verkan eller den nya foderstaten?

Sen en annan fråga..
Hur märker man skillnad om det verkligen är mj brist eller proteinbrist?
Min häst är ju inte typiskt bukig som brukar visas vid proteinbrist, men han är helt klart tunn och kantig i överlinjen.
Eller är det svårare att få brist på mj eller iom att kvoten höjs ju mer man sänker mjn.. tycker det är så förvirrande..:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Först vill jag bara skriva att jag har skickat fler foton och beskrivning till tillverkaren men dom har stängt nu och svarar nog imorgon... 2
Svar
23
· Visningar
2 006
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 773
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
694
Senast: WildHorse
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
931
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka