Sv: soja?
Jo det finns analys på alla skördar hösilage vi använder, men det är omöjligt att räkna ordentligt eftersom det kommer in en ny skörd var 3:e dag..
Proteinet ligger mellan 38-39 och på en av skördarna 54.
Mj är mellan 5.6-5.9 och 7.4 till skörden med högsta proteinvärde.
Jag har räknat foderstat efter denna analysen som är efter ett hösilage jag vet inte är slut än, men som sagt vet inte alls hur ofta den ges.
61% ts
6 Mj
39 Smrp
Ca 2.5
P 1.3
Mg 0.6
Han är i dagsläget mager tycker jag, han är tunn och kantig och har inte en muskel i överlinjen. Revbenen syns något, men man känner ett fettlager över dem. Han är inte bukig, men har lite mage. Han har bara i princip stått hela vintern nästan men promeneras med varje dag och tömkörs lite lätt nu typ 1 gång i veckan högst.
Men jag vill inte göra mer, det är tänkt att han ska sättas igång och bygga muskler nu, men jag vill inte göra det sålänge han ser ut så här.
Han är ett hbl, av fullblodstyp i kroppen, 162 cm och gissar på att han väger 520 kg.
Han får 13 kg hösilage, men han äter bara 10 kg tyvärr.. Han är lite kinkig med hösilaget men det börjar bli bättre.
Sen får han 1,2 kg kornkross
350 g vetekli
100 g havre och 100 g betfor + lite mineraler och fodertran.
När invänjning och sånt är klart hade jag tänkt att foderstaten skulle se ut så här:
1 kg korn
200 g kli
300 g soja
+ hösilaget och mineraler och fodertran ev lite e vitamin.
Ev kanske han börjar äta mer av hösilaget och då justerar jag kraftfodret därefter.
Då får han en kvot på ca 7,5 istället för den 6,3 han har nu.. (enligt hippocampus)
Är det fel?
Ps han har fått tänderna ordentligt undersökta och korrigerade för 2 veckor sen. Träckprov togs i höstas och han hade noll mask..