Sojafråga

V

Vildvittra

Vet att det låg en tråd om soja här för ett litet tag sen ang. hur länge den håller sig. Jag var nämligen inne på Lantmännen idag och deras soja var tillverkad i april och när jag påpekade att den ju hade gått ut så sa butikschefen (ny) att hon ringt de som tillverkar sojan (kommer inte ihåg vilket företag det är) + nåt annat foderföretag och de sagt att det inte spelade nån roll och att soja håller sig i två-tre år pga att det inte innehåller några vitaminer som kan bli dåliga. :confused: :confused:

Då jag inte hade någon exakt fakta att säga om detta mer än att jag tycker det låter konstigt så eftersöker jag det här hos er som kan mer.
Jag menar det står ju förbrukas inom 4 mån på säcken så det är väl egentligen det enda man behöver hänvisa till men jag vill gärna slänga lite riktiga foderfakta i ansiktet på henne :devil: när jag kommer dit för att kräva att de tar in ett nytt parti. Vet annars inte var jag ska köpa sojan måste åka rätt långt. Nån som vet hållbarheten på Krafft protein? Kanske man ska försöka räkna på en foderstat med det istället.

Mvh Vildvittra
 
Det har inget med vitaminer att göra, utan att det härsknar.
 
Det härsknar ja. Jag glömde bort en fodertunna (lufttät och förvarad mörkt och svalt) i ett år. Det luktade APA om fodret när jag öppnade tunnan sen.
 
Ok så det är alltså fettet som härsknar då. Hur mycket fett innehåller soja? Hon på Lantmännen påstod även att soja är som havre som enligt henne håller sig i två-tre år (helhavre alltså). Att kross inte håller sig mer än några veckor vet jag ju men hur är det med havre? Man brukar ju kunna köpa fjolårshavre av bönderna, det är väl inte dåligt?

Vildvittra
 
Jag tycker att det är skit samma om det härsknar eller blir ruttet eller vad det nu kan bli........ :devil:
Eftersom det står hållbarhet 4 månader efter att det packades så får dom inte enligt lag sälja en sådan vara.
Tänk om dom i livsmedelsaffären skulle sälja mjölk som gick ut i går. Vilket ramaskrik det skulle bli då.
Dom får sälja det till halva priset samma dag som det går sedan får dom ta bort varan. Så är det i affären så borde det gälla när det handlar om djur också. Undrar vem man ska vända sig till. Det får inte gå till på det där sättet på Granngården tycker jag. :devil:
 
Håller med om att det är skit samma, men eftersom denna obs BUTIKSCHEF inte verkar veta bättre och har ringt och (påstår sig) fått infon att soja håller sig i två år så måste jag ju ha ett bra och riktigt motargument som helst ska vara mer än att "ja men det står ju på säcken" även om jag i och för sig tycker att det räcker.

Skulle inte bry mig om det var så att det fanns andra ställen att handla på men nu är jag tyvärr hänvisad till detta amatörställe så då får man väl försöka lära dem ett och annat. Det kommer säkert många stackare som inte vet eller vågar ifrågasätta detta alt. sväljer hennes ord "för hon borde ju veta" och det är ju synd om deras hästar som får äta härsken soja tycker jag.

Ska gå dit imorrn och göra ett nytt försök!

Vildvittra
 
Om det inte går bättre imorgon är ju ett sätt att SJÄLV ringa tillverkaren, och höra vad de säger. Det finns ju en anledning att de stämplar att det bör förbrukas inom fyra månader på säcken liksom :devil:
 
Jo det har du rätt i. Kanske rent av ska ta och ringa till dem INNAN jag går dit.

Nån som har koll på vem som tillverkar soja? Det var en sån där vit säck med inte speciellt mycket text på. Låg vid Fårfor, Nötfor etc.

Vildvittra
 
Ja gör det. Ska nog också försöka ta tag i det här. Det är ju för jäkligt att dom säljer för gammal soja. Jag sa till dom att då vill man ju inte ens börja köpa soja när man inte vet om det finns färskt nästa gång man ska köpa det. :devil:
 
Råkade ut för en gammal säck för ca 2 veckor sedan. Dock inga problem att reklamera hos Granngården. OM hon nu är omöjlig denna butikschef fråga då VARFÖR det i hela friden står förbrukas inom 4 månader?! Det kan hon inte ha ett vettigt svar på. Dessutom skulle det vara otroligt om det verkligen hade hållt sig i 2-3 år, men tillverkaren endast valt att skriva 4 månader. Gynnar dem inte direkt.
Som annan skrivit så härsknar det. Fort. Särskilt efter denna tropiska sommar...
 
Jajemän, åkte dit. De hävdade fortsatt att det var minsann en "ren produkt utan vitaminer och därför håller det sig i två år"... Jaså varför skriver de då bör förbrukas inom 4 månader? frågade jag. De såg då ut som fån och mumlade att fodertillverkaren hade sagt detta och att de minsann inte tänkte byta ut det så då gick jag därifrån. Ringde TVÅ andra Lantmännenbutiker i mitt län och bägge hade gammal soja (de fick gå ut och kolla på säckarna) och de hade inga planer på att ta in ny så jag sa bara att -Jaha ni tänker alltså sälja gammalt utgånget foder då? Och ja det skulle de!!

Ringde då en sista butik där de OCKSÅ hade gammal soja men den ansvarige för foderinköpen sa att det går ju inte så mycket soja under sommaren men självklart skulle han beställa ny. Den kommer till veckan. Hoppas att den inte är gammal den också!

Så det blir tyvärr att åka en bit och handla, men vad gör man? Herregud man borde egentligen ringa till huvudkontoret och berätta vad de håller på med. Märkligt att de som jobbar på en foderbutik inte har den minsta aning eller intresse om foder :confused:

Kommer ialla fall att bojkotta min lokala butik och berätta för alla jag känner om detta :devil:

Suckar...
Vildvittra
 
Ja, precis så svarade dom mig i Eskilstuna också. Att det inte såldes så mycket soja på sommaren. Och att han som hade hand om inköpen av soja var ny och hade köpt hem 3-4 pallar med soja på våren. Så därför hade dom 3 pallar kvar när det redan var gammalt. Det har ju egentligen inte vi med att göra. Alltså hur dom har det med inköpen. ALLA FODERLEVERANTÖRER måste ju sälja färskt foder och inte utgånget datum. Jag ska ta tag i det där nästa vecka så får vi se hur det går. Ska be att få prata med högsta chefen. Det får inte gå till så här.
¨Det säger sig självt att det är gammalt när datumet är utgånget och det är FÖRBJUDET att sälja gammalt foder då.
Finns det ingen här på Buke som jobbar på Granngården och kan hjälpa oss med dom här frågorna???????? :devil:
 
det vore bra om tillverkarna kunde göra mindre säckar, så man slipper köpa sådär mkt. Det kunde ju finnas två storlekar på säckarna.. 30 kg tar ju bra så länge att fodra upp om hästen ska ha en dl eller två om dagen, och man bara har en häst..
 
Finns det en lag som förbjuder att sälja foder efter utgånget datum? :confused: Har jag aldrig hört talas om. :p
 
För livsmedel finns det en sån lag, men vet faktiskt inte om det finns för foder.

På Odal här är det INGA problem att de tar hem nytt om fodret gått ut eller om man säger att man inte hinner fodra upp innan det går ut.

När jag köpte dyyyyyyyyyrt specialfoder till hunden (hos veterinären) hade säcken gått ut. De kollade hyllorna, plockade ut 75% av säckarna för de gått ut och gav mig en ny. Inga problem alls. Och då talar vi dyyyyrt foder, men för dem var det självklart att direkt kassera utgånget foder, och jag vet ingen annan foderhandlare som inte plockar ut det omedelbums.
 
Ja, inom livsmedel iaf. Och är det inte livsmedel ett foder? Det ska ju ätas iaf. :rofl: Även om det djur så ska dom väl få färskt foder. Annars så finns det väl ingen anledning att överhuvudtaget skriva ut utgånget datum när ingen iaf bryr sig. Eller hur?! :devil:
 
Anledningen till att man märker ett foder behöver ju inte betyda att det är otjänligt efter "bäst före", utan att ex.vis vitaminhalten inte längre kan garanteras. Att det finns en livsmedelslag vet jag redan sedan tidigare, men när det gäller foder så är det inte samma lagar och föreskrifter som gäller. Skulle du käka hundmat på? :smirk:
 
Förstår inte din fråga: skulle du käka hundmat på? :confused:
Nej, jag äter inte djurmat. Gör du det?
Det var inte det frågan gällde, eller hur?! :devil:
Och jag tycker att livsmedel som livsmedel. Det ska ju ätas. Sedan om det är till djur eller inte spelar ingen roll. Jobbar du på Granngården eller.......... :(
Jag menar eftersom du försvarar dom. Vill du köpa ett foder som utgångsdatumet redan gått ut på? Vill du betala lika mycket för det som ord, pris? Ja, jag vill det inte iaf.
Det är ju i så fall ingen ide att sitta här och göra foderstater och vara jättenoga om man sedan går och köper ett foder som tex vitaminerna har försvunnit på eller härsknat. Det smakar nog t o m illa då för stackars hästarna. Men det kanske du skiter i, inte vet jag. Jag vill iaf inte ge det till mina djur. :smirk:
 
Var har jag försvarat dem? Visa mig istället för att komma med lösa påståenden och ilskna :devil:! Eftersom Buke är rätt segt emellanåt så kom inte hela meningen med när jag skickade, min ofullständiga fråga var om du skulle äta hundmat på burk. Jag äter livsmedel, äter du djurfoder? :crazy:

DU påstår att det är olaglig och jag frågade dig om det verkligen är så. Kom med fakta istället för att bara slänga ur dig en massa skitsnack. Det har inget med att försvara Granngården eller någon annan grossist att göra! Folk som häver ur sig vad skit som helst som dagens sanning kan lura andra att tro att det är fakta, när det istället är lösa spekulationer och grundlösa gissningar och antaganden.

Svara på min fråga istället, ÄR det olagligt att sälja djurfoder som passerat bäst före datum? :devil: Livsmedelslagen gäller för livsmedel och till livsmedel räknas inte foder. Sen att du inte kan hålla isär fakta och fantasi står helt för dig själv. :D
Vad jag skiter i eller inte har du ingen aning om, så du ska inte komma här och försöka lägga ord i min mun som jag aldrig sagt. :banana: :banana: :banana:
 

Liknande trådar

J
Foder & Strö Jag har lite funderingar kring blötläggning av kraftfoder och hållbarheten på det. Jag håller just nu på att välja ut ny foderstat och...
Svar
3
· Visningar
1 153
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp