Sv: Söka Avelshane på Internet?
En tik behöver inte bara vara fin för att passa till avel..! Jag är av den bestämda uppfattningen att en brukshundsras också ska kunna jobba, speciellt en så "extrem" ras som aussien. Tyvärr tycks det ju bli fler och fler aussieägare som tar en kull på sin tik "bara för att" och utan att hon har några arbetsmeriter alls. Det är en arbetande brukshund!
Vad har din hund gjort?
MH?
Startat lydnadsprov?
Startat bruksprov?
Vallat?
Kört agility, spår, freestyle...?
Med all rätt har hanhundsägarna krav för om alla avlar på sina söta tikar går det snart utför med rasen...
Meritera upp din tik så ska du se att hanhundsägarna (och valpköparna!) snart står på kö för att få träffa dig och din tik!
//Kira, själv aussieägare

Här är ännu en aussieägare som håller med i allt Kira2002 säger. Det har varit en explosionsartad ökning av aussies de senaste åren, men tyvärr pekar det mot att färre och färre avlar på tävlingstestade/meriterade hundar och att färre gör MH/MT. Det gynnar INTE aveln av en hårt arbetande bruksras, dessa ska inte avlas på enbart för att de är "fina" (även om jag verkligen tycker att de ska vara utställningsmeriterade med rastypiskt utseende OCKSÅ), det krävs så otroligt mycket mer för att vi ska få behålla rasen så som den är!
TS: Som Kira skrev,
var har din hund för arbetsprestationer? Mental och fysisk status? Är hon bra avelsmaterial, eller vill du ta valpar "bara för att"? Som sagt, det har riktigt exploderad med aussiekullar, så jag tycker att man ska vara väldigt, väldigt kräsen och kritisk även mot sin egna hund

.
Kan ju själv säga att jag
inte planerar att ta valpar på min egna tik, men OM jag gjorde det så skulle mina
minimikrav vara att hon skulle vara:
- Tävlingsmeriterad (inom minst lydnad, bruks och agility, och då inte "startad i de lägre klasserna")
- Mentaltestad (minst MH, gärna MT) och ha en trevlig och positiv personlighet utan rädslor
- Undersökt och friskförklarad för de rastypiska fel som finns (som går att testa), samt friröntgad runt om
- Ha en god exteriör som gärna även ger bra resultat i utställningsringen (helst minst CK)
- En intressant och bra stamtavla med friska och presterande släktingar
Som sagt, man SKA ställa krav på vilka djur som är bra nog att gå i avel

!
Och slutligen (om tiken skulle vara bra avelsmaterial), blocket är det sista stället där jag skulle leta efter en god avelshane. Som andra redan sagt, ta kontakt med rasklubben, åk på mycket tävlingar och utställningar och anteckna vilka du gillar, kolla hemsidor, lusläs hunddata... Och återigen, var KRITISK