Söka Avelshane på Internet?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare pemblan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 5 661
P

pemblan

Undrar om åsikter om att söka avelshane till min tik på t.ex Blocket.
Är inte så lätt att hitta någon så här i närheten, skillnad om man bor i storstad. Det är ju mycket som ska stämma in med den hanen man väljer. När hon löper är det ju lite bråttom. Är det vanligt att man lämnar sin tik till hanhunden ett antal dagar eller tvärtom. :confused:

Sv: Söka Avelshane på Internet?

varför inte kontakta din uppfödare h*n kanske vet någon hane som passar din tik ?
Eller kolla på rasklubbens hemsida det finns ofta avelsråd i klubbar
Även hanhunds ägare som annonserar ut sina hanar för avel ;)
Blocket tror jag absolut inte på för att hitta en rasren avelshane :confused:

Tesora

Jag skulle tro att de normala vägarna att gå är via handhundslistan som brukar finnas presenterad på rasklubbens hemsida. Annars är det nog via kontakter. Bedöm tikens "svagare" sidor och leta efter en hane som kompletterar henne. En bra idé är att kontakta din hunds uppfödare för tips och råd, det är möjligt att denne kanske kan rekommendera en lämplig hane för din tik?

Via blocket kan det bli svårt att hitta något lämpligt, misstänker jag. Beror förstås på vad du söker?

Enklast är väl att kolla på rasklubbens hanhundsregister? Eller googla linjer du gillar? Blocket känns ju sådär... och eftersom det oftast är tikägaren som söker upp hanhunden för en tjänst så är det vanligast att man "lämnar" bort henne (om hanen bor långt bort stannar man väl med hunden där)
Sen så bör man ha allt klart, dvs rätt hane, bra kontakt med ägare, veta att man kan komma när som helst under löpet osv, innan tiken börjar löpa :idea:

Tack alla. Har bra kontakt med min uppfödare och även andra som har samma ras. Tänker lite så också att de som annonserar ut sina hanhundar i Rasklubben är mer kräsna och så. Kanske jag inbillar mig. De ställer krav och tittar mycket på MH o.dyl. Men det finns ju många som har en bra hane utan att vara uppfödare odyl, såna som man inte ser. Hon har löpt i maj för andra gången och ska väl igen antingen nu i nov eller januari. Är inte novis och ser mig som seriös :)

Kolla med rasklubbens hanshundslista! Kolla själv vilka linjer du tycker är intressanta som borde passa med din tik, och kolla vilka uppfödare som använder dom.
Släng ut trådar om att du har en tik som är si och så som du vill ta valpar på! :)

Tänker lite så också att de som annonserar ut sina hanhundar i Rasklubben är mer kräsna och så. Kanske jag inbillar mig. De ställer krav och tittar mycket på MH o.dyl.

Är inte det bra då?

Om din tik nu är så bra att hon hör hemma i aveln så har du ju inget att "frukta" ;)

Eeehh, det är väl SJÄLVKLART att en seriös hanhundsägare ställer krav?? Och man tar inte hunden som bor närmast utan hunden som bäst verkar matcha ens tik...
Hoppas att jag missförstått dig!

Eeehh, det är väl SJÄLVKLART att en seriös hanhundsägare ställer krav?? Och man tar inte hunden som bor närmast utan hunden som bäst verkar matcha ens tik...
Hoppas att jag missförstått dig!

Nej du har inte missförstått mig, om jag vill satsa på denna underbara ras Aussie, ska det ju vara bra linjer och bra allting självklart. Kan åka iväg för att hitta den rätta. Men den rätta kanske inte bara finns hos de stora uppfödarna utan även hos en sån som mig själv. Tävlar ställer ut men inte reggar sig som uppfödare. Vilket givetvis är självklart för mig göra allting rätt.
Ska klura vidare och tackar återigen alla som svarat mig, har ingen brådska, plötsligt kanske Han bara står där ;)

Är inte det bra då?

Om din tik nu är så bra att hon hör hemma i aveln så har du ju inget att "frukta" ;)

Tror nog att hon är fin för passa till avel. Ska ställa ut henne i november i Växjö, fick bra vitsord sist när hon var över året :D

En tik behöver inte bara vara fin för att passa till avel..! Jag är av den bestämda uppfattningen att en brukshundsras också ska kunna jobba, speciellt en så "extrem" ras som aussien. Tyvärr tycks det ju bli fler och fler aussieägare som tar en kull på sin tik "bara för att" och utan att hon har några arbetsmeriter alls. Det är en arbetande brukshund!

Vad har din hund gjort?
MH?
Startat lydnadsprov?
Startat bruksprov?
Vallat?
Kört agility, spår, freestyle...?

Med all rätt har hanhundsägarna krav för om alla avlar på sina söta tikar går det snart utför med rasen...
Meritera upp din tik så ska du se att hanhundsägarna (och valpköparna!) snart står på kö för att få träffa dig och din tik!

//Kira, själv aussieägare

Men den rätta kanske inte bara finns hos de stora uppfödarna utan även hos en sån som mig själv. Tävlar ställer ut men inte reggar sig som uppfödare. Vilket givetvis är självklart för mig göra allting rätt.

Fast även sådana hundar är oftast lätta att hitta på internet. De flesta hundar kommer ju från någon som har reggad kennel. Hittar du då någon hane som du gillar (eller tik för den delen!) så kan du med andra ord lätt, inte minst med hunddatas hjälp, leta efter släktingar till den fina hunden. Du kan kolla om den har fina avkommor, om den har syskon, kusiner som skulle passa din tik osv.

Nu är jag inte uppfödare, men när jag ser någon hund som jag verkligen gillar så kollar jag genast upp vad den har för stamtavla samt kollar upp kullsyskon. Därefter kollar jag om den fina hunden eller syskon har avkommor, kollar vad det blivit av dem och kollar om någon av föräldrarna till den fina kullen råkar ha fler avkommor som kan vara fina osv. På så sätt har jag hittat otroligt mycket fina hundar OCH börjar få relativt stor kunskap om vad jag gillar respektive ogillar inom min ras samt hur jag på lättast sätt hittar en hund jag gillar.

De flesta uppfödare har på sina hemsidor information om vilka hundar de fött upp. Du kan då kolla efter fina hundar, kontakta valpköpare om du hittar dem, kontakta uppfödare m.m.

Att leta efter avelshund på internet är en utmärkt idé! Däremot är det nog många gånger mindre lämpligt att annonsera efter avelshane.

En tik behöver inte bara vara fin för att passa till avel..! Jag är av den bestämda uppfattningen att en brukshundsras också ska kunna jobba, speciellt en så "extrem" ras som aussien. Tyvärr tycks det ju bli fler och fler aussieägare som tar en kull på sin tik "bara för att" och utan att hon har några arbetsmeriter alls. Det är en arbetande brukshund!

Vad har din hund gjort?
MH?
Startat lydnadsprov?
Startat bruksprov?
Vallat?

Med all rätt har hanhundsägarna krav för om alla avlar på sina söta tikar går det snart utför med rasen...
Meritera upp din tik så ska du se att hanhundsägarna (och valpköparna!) snart står på kö för att få träffa dig och din tik!

:bow: Bra skrivet!
Heja heja, alla som faktiskt ställer ordentliga krav på avelsdjur!

åååh nu har jag en ny favoritras! :love::D hade hört om rasen innan men aldrig nog sett en bild av en...och nu föll jag direkt för alla dessa merlefärgade vackra varelser :p
Hade det inte varit en arbetande ras hade jag säkert inom närmaste tiden varit med valp igen :p

Men om du tävlar och ställer ut ser du ju massor med hanhundar. Det är bara att fråga om du hittar en hanhund du gillar.

Dessutom håller vi uppfödare rätt bra koll på vad för hanhundar som finns, trots allt. Så fråga någon av de stora uppfödarna vad för hanhund de tror skulle passa din tik så får du säkerligen flera bra förslag.

Någonting som är viktigt för mig som uppfödare är att hanen är mycket välmeriterad i sitt område. Givetvis ska han vara frisk och sund på alla sätt och vis och givetvis ha alla hälsotester som rasen kräver gjorda. Varför ska jag använda mig av en omeriterad hane när jag kan använda mig av en meriterad? Det finns tillräckligt med meriterade hanhundar för att hitta någon som kompletterar tiken.

Vad har din hund gjort?
MH?
Startat lydnadsprov?
Startat bruksprov?
Vallat?

Håller med om allt, bra skrivet!
Har själv planer på aussie någon gång i framtiden och lär kräva det mesta av det du listat hos föräldrarna till min valp. Utställningsmeriter hamnar betydligt längre ner på listan.

Hälsokontroller är inte nämnt i tråden men det hamnar givetvis bland det viktigaste.

Tror nog att hon är fin för passa till avel. Ska ställa ut henne i november i Växjö, fick bra vitsord sist när hon var över året :D

Kira2002 gav ett mycket bra svar. Utställning är (i mina ögon) ingen särskilt bra måttstock då en domare kan ge dig BIR ena gången och 2:a andra. Olika domare tycker olika saker och det är dom inte sena med att visa, rasstandarden till trotts.

När du nu har en brukshundsras så är det dessutom en annan femma. Där är det mentalitet, hälsa, prestation på tävling mm som väger tyngst (för att inte missförstås så får jag väl nämna att det även är så på många andra raser). Utställning kommer sen eller inte alls.

Vad har din hund gjort?
MH?
Startat lydnadsprov?
Startat bruksprov?
Vallat?

:bow::bow:

Här är ännu en aussieägare som håller med i allt Kira2002 säger. Det har varit en explosionsartad ökning av aussies de senaste åren, men tyvärr pekar det mot att färre och färre avlar på tävlingstestade/meriterade hundar och att färre gör MH/MT. Det gynnar INTE aveln av en hårt arbetande bruksras, dessa ska inte avlas på enbart för att de är "fina" (även om jag verkligen tycker att de ska vara utställningsmeriterade med rastypiskt utseende OCKSÅ), det krävs så otroligt mycket mer för att vi ska få behålla rasen så som den är!

TS: Som Kira skrev, var har din hund för arbetsprestationer? Mental och fysisk status? Är hon bra avelsmaterial, eller vill du ta valpar "bara för att"? Som sagt, det har riktigt exploderad med aussiekullar, så jag tycker att man ska vara väldigt, väldigt kräsen och kritisk även mot sin egna hund :laugh:.

Kan ju själv säga att jag inte planerar att ta valpar på min egna tik, men OM jag gjorde det så skulle mina minimikrav vara att hon skulle vara:

• Tävlingsmeriterad (inom minst lydnad, bruks och agility, och då inte "startad i de lägre klasserna")
  • Mentaltestad (minst MH, gärna MT) och ha en trevlig och positiv personlighet utan rädslor
  • Undersökt och friskförklarad för de rastypiska fel som finns (som går att testa), samt friröntgad runt om
  • Ha en god exteriör som gärna även ger bra resultat i utställningsringen (helst minst CK)
  • En intressant och bra stamtavla med friska och presterande släktingar

Som sagt, man SKA ställa krav på vilka djur som är bra nog att gå i avel :D!

Och slutligen (om tiken skulle vara bra avelsmaterial), blocket är det sista stället där jag skulle leta efter en god avelshane. Som andra redan sagt, ta kontakt med rasklubben, åk på mycket tävlingar och utställningar och anteckna vilka du gillar, kolla hemsidor, lusläs hunddata... Och återigen, var KRITISK :laugh:

Senast ändrad:

Kira2002 gav ett mycket bra svar. Utställning är (i mina ögon) ingen särskilt bra måttstock då en domare kan ge dig BIR ena gången och 2:a andra. Olika domare tycker olika saker och det är dom inte sena med att visa, rasstandarden till trotts.

När du nu har en brukshundsras så är det dessutom en annan femma. Där är det mentalitet, hälsa, prestation på tävling mm som väger tyngst (för att inte missförstås så får jag väl nämna att det även är så på många andra raser). Utställning kommer sen eller inte alls.

Min fetstil.

:bow: Håller med dig helt!

Det man kan tänka på är ju att de hundar som blir högt meriterade i utställningsringen oftast (OBS inte alltid, givetvis finns det apsnygga hundar enligt utställningsmått som också är arbetande!) inte fungerar för det arbete som rasen är menad till. Det är ofta extrema i t.ex bepälsning och kroppsbyggnad

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 423
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 237
Senast: _Taggis_
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 699
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 954
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka