Söka hjälp för snarkning

Min man snarkade också. Han har diagnosticerad hypoapne.

Han har varit två vändor på sömnlabb. Första omgången ledde till lipobehandling i näsgången, dvs att de bränner i näsan för att vidga näsgången (typ). Andra gången upptäckte de att hans hypoapne, så då fick han efter många om och men en medicinsk bettskena för att skjuta fram underkäken och öppna halsen.

Han testade en hel del förutom det med. Han testade bland annat näsplåster och nässpray, vet jag. Det funkade inte något vidare, vilket inte är så konstigt egentligen. Ursprungligen trodde ju såväl han som läkarna att problemet var att han inte kunde andas ordentligt genom näsan, men det visade ju sig att det var ett mer mångfacetterat problem än så (det var därför lipobehandlingen inte fungerade helt).

Nu är det rätt bra. Tror dock att det ligger mycket i att han gått ner typ 30 kilo och slutat röka. Själv säger han som tillägg att näsoperationen var guld :)

Och vad det gäller den som sover tillsammans med snarkaren: öronproppar. Finns många olika varianter och material, så det kan vara värt att pröva lite olika innan man ger upp. Finns även öronproppar som är custom made, om man behöver något alldeles särskilt.

Den lilla erfarenhet jag har av snarkskenor är att 2 av 2 fått rådet av läkare och tandläkare att sluta använda dessa. Min man hade en skena som var "måttbeställd" hos en tandläkare. När han två år senare gick till en annan tandläkare för vanlig tandkontroll så fick han rådet att inte sova en endaste natt till med skenan eftersom skenan ändrat hans bett, vilket på sikt kan leda till stora problem. Min mamma hade en standardskena, även den köpt hos tandläkaren. Hon fick efter ca ett år problem med att käkarna låste sig i tid och otid, så hon kunde inte längre äta annat än lättuggad mat.

Min man har nu fått en cpap mot apné och den har verkligen hjälpt. Även hans pappa och en bekant har cpap och det är som natt och dag. Alla tre är på gränsen till underviktiga, men annars är det, precis som redan framkommit i tråden, bäst att gå ner i vikt och se om det blir bättre.

Jag vill även tillägga att för vissa snarkningar så hjälper inte öronproppar. Både min man och min mamma snarkar så lågt (lågt som i låg tonhöjd) att hela rummet skakar.

Min normal-smala karl har snarkat otroligt vidrigt mycket under alla våra tio år, vi pratar så mycket att det låter genom väggar.. tillräckligt för att totalt förstöra min nattsömn och hans egen. Läkarna har inte hittat något vidare fel och han snarkar både genom munnen och näsan.

Det här har varit ett så stort problem att jag vissa nätter fått väcka honom gråtande bara för att slippa lyssna mer. Men så fick jag en sak av min syster, nämligen någon typ av liten klämma för näsan från apoteket. Himmel!! Vilken skillnad! Mannen som vägrar använda såna saker alls stoppar glatt i den varje kväll. Vi har sovit så hårt senaste veckan som aldrig förr. Äntligen!!

Om ni bor i Stockholm eller Sörmland (eller andra landsting också iofs, men då kanske han måste betala kalaset själv - det är olika för olika lt) kan di kontakta Aleris fysiologlab direkt med en egenremiss. Det är självklart att han kan få göra utredning utan att gå ner i vikt först, och det finns åtgärder att sätta in under tiden. Läs mer hör hur det går till att skicka in egenremiss: https://www.aleris.se/Har-finns-vi/...s-Fysiologlab-Riddargatan/Somn-och-snarkning/

Om han snarkar mer när han sover på rygg kan han sy in något i ryggen på en t-shirt/nattskjorta som gör att han inte ligger på rygg, t.ex. en tennisboll. Om ni tror att han är trång i näsan kan ni köpa näsvidgare på apoteket, av typen silikonrör som förs in i näsborrarna.

Jättebra att han försöker reducera vikten för övervikt är som bekant en stor orsak till snarkning och även sömnapné. Men under tiden kan det visst finnas hjälp att få. Störd nattsömn kan ju i värsta fall störa kroppens förbränning så att viktnedgången går långsammare, eller göra att ni inte orkar röra på er och träna lika mycjet som om ni får sova bra.

Ligg på VC läkaren så att din vän får prova en CPAP, det är oetiskt att inte erbjuda behandling när sådan finns.
Jag tror att det är något sådant min pappa har också.

Stor skillnad!
Inga snarkningar, inga apneattacker och han upplever att han är väldigt mycket piggare på dagarna också.

Min sambo har provat spray och det har fungerat riktigt bra.
Han snarkar i perioder så det är inte alltid den behövs.
Han är inte överviktig och röker inte.

Är det någon som har sökt hjälp och vård för snarkning? Hur gick det till och blev det bättre?
Min pojkvän snarkar väldigt högt. Det hörs ut i trapphuset, in till grannar och står man utanför huset så hörs det.
Han har tidigare innan han träffade mig sökt hjälp då han tycker det är ett problem. Både att han är rädd för att störa men sen har han förstått att det inte är bra att snarka. Men fick då höra att det bästa är att han först går ner i vikt så det jobbar han på. ( Och jag på min) Läkaren på vårdcentralen menade att de först vill att han blir normalviktig och slutar röka innan de inleder behandling.

Men jag undrar om någon har tips till dess? Både för att han ska slippa snarkandet men också för mig.
Med risk för att låta ego förstör detta min sömn totalt. Även om jag lägger mig i ett annat rum med stängd dörr så har jag svårt att somna. För många år sedan åt jag sömntabletter och det har jag fått börja med nu igen. Sover dock dåligt ändå och jag gillar inte tabletter då min kropp klarar mediciner väldigt dåligt.
Just nu löser vi detta genom att bara ses någon natt ibland. Men vi vill egentligen bo ihop och kunna åka på semester. Men då skulle jag inte kunna sova alls.

Så.. har någon blivit bättre av behandling? Eller andra förslag och ideer?

Ähh öronproppar och hjälper inte då. då går man och lägger sig på soffan. med öronproppar i och somnar om

Jag är ihopa med en kille som kan snarka jävligt och ligger jag inte i sängen. när han vaknar jag då vet han att han att han har snarkat jävligt tom han frågade mig idag då han hade lätt huvudvärk(han kan få migrän av att snarka förjävligt )

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 342
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 397
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 927
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka